کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۹۱
تاریخ خبر:

آنالیز | تغییر موسیقی آگهی‌ بازرگانی تلویزیون

آنالیز |  تغییر موسیقی آگهی‌ بازرگانی تلویزیون

رونمایی از موسیقی جدید آگهی‌‌های بازرگانی ‌صداوسیما .

روزنامه هفت صبح| در نخستین جشنواره آگهی‌‌های بازرگانی صداوسیما از موسیقی جدید آگهی‌‌های بازرگانی رونمایی شد؛ موسیقی  که از پنجشنبه ـ پنجم بهمن ماه ـ در شبکه‌های تلویزیونی شنیده شد.


منظر اول| اثر قبلی 
حدود 15سال است که موسیقی آگهی‌های بازرگانی تلویزیون بر اساس بخشی از یک اثر خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موسیقی خیلی خوب روی کار نشسته اما پیش‌تر این بحث در فضای مجازی و رسانه‌‌ها مطرح شده بود که چرا صداوسیما حاضر نیست بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات را صرف ساخت یک قطعه اورجینال برای تیزر اولیه این بخش کند ؛

 

چراکه سال‌‌ها بود که بخشی از یک آهنگ انگلیسی در این تیزر پخش می‌شد. روزنامه جام‌جم درباره اصل موسیقی مورد استفاده در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون نوشته:« این آهنگ، تکه‌‌ای از یک موسیقی ساخته دبورا هنسن کنانت است. این خانم که یک موسیقیدان و چنگ‌نواز آمریکایی است، سال 1953 به دنیا آمد و تکنوازی‌‌های مطرحی با ساز اصلی‌‌اش یعنی چنگ الکتریک داشته است. این آهنگ معروف که ما سال‌‌ها شنیدیم، تکه‌‌ای از قطعه «مچ‌گیری» است که در آلبومی به همین نام سال 1990 منتشر شد.»

 

منظر دوم| اثر جدید 
قطعه جدید با تاکید بر ایجاد هویت ایرانی در آگهی‌‌های بازرگانی توسط شهرام منظمی ساخته شده است. شهرام منظمی آهنگساز و نوازنده، فرزند استاد درویش ‌رضا منظمی نوازنده کمانچه و ویولن است. او در یک ویدئو توضیح داده که اولین اولویتش برای ساخت موسیقی جدید آگهی‌های بازرگانی صداوسیما، کوتاه بودن، روان بودن، جذاب بودن و ساده بودن ملودی بوده است.

 

این آهنگساز همچنین اشاره کرده که خودش جزو منتقدان صداوسیما بوده که چرا از نغمات زیبای ایرانی (ردیف دستگاهی، مقامی و ...) بهره نبرده. منظمی گفته که سه قطعه موسیقایی ساخته که اولی در گوشه بیداد همایون، دومی گوشه شور شهناز

 

و سومی آواز اصفهان بوده و همین آخری مورد قبول مسئولان قرار گرفته. منظمی به این هم اشاره کرده که موسیقی ایرانی برخاسته از تفکر است و با شنیدن چند باره آن، از جمله همین ملودی آگهی بازرگانی، به گوش‌ها آشنا خواهد شد و جای خود را باز می‌کند.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر