کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۲۱
تاریخ خبر:

استارت جام با جنجال و حاشیه

استارت جام با جنجال و حاشیه

بررسی عملکرد دو ویژه‌برنامه تلویزیون در روز اول هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا 2023 که متاسفانه شروع‌ خوبی نداشتند.

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | عصر جمعه (22 دی) هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا 2023 در کشور قطر آغاز شد. تلویزیون ما نیز در قالب دو ویژه‌برنامه به مصاف این رویداد رفته ‌ و پخش آنها نزدیک به یک ماه ادامه خواهد داشت. این اتفاق در شبکه سه با «فوتبال‌برتر آسیا 2023» رخ داده و «جام آسیا 2023» نام برنامه شبکه ورزش است. تحلیل هفت‌صبح از عملکرد این دو برنامه در روز افتتاحیه مسابقات را بخوانید.


مورد اول| سانسور افتتاحیه 
میزبان مسابقات، بخشی از داستان ایرانی «کلیله و دمنه» را در افتتاحیه جام ملت‌های آسیا به نمایش درآورد. هنگام برگزاری مراسم در ورزشگاه ملی لوسیل قطر، مجریان چندان از جزئیات ماجرا اطلاع نداشتند و این یک ایراد نیست. شبکه سه و ورزش اما به دلیل دیگری مراسم افتتاحیه را سانسور کردند. ️مثلا تصاویر بانوان حاضر در یک نمایش، آن هم با پوشش کامل، روی آنتن نرفت.


این اتفاق در لحظه آواز‌خوانی یک خواننده زن هم رخ داد. شبکه سه برای لحظاتی تصاویر بانوان را از طریق ویدئووال استودیو پخش کرد. در این میان، توجیه جواد خیابانی عجیب بود که مدعی شد افتتاحیه «سناریو» ندارد و به همین دلیل است که او به همراه مهدی توتونچی درباره آن صحبت نمی‌کنند.


او دایره تحلیل را فراتر برد و گفت ‌‌کلا افتتاحیه‌ها فاقد ویژگی خاصی هستند. پرسش: اگر اینگونه است، چرا دیگر کشورها این دست مراسم ‌‌را پخش می‌کنند؟ در ادامه مهدی توتونچی با استناد به سایت ای‌اف‌سی توضیح داد که قطری‌‌ها بخشی از داستان ایرانی «کلیله و دمنه» را در افتتاحیه جام ملت‌‌های آسیا به نمایش درآوردند.


بعد از آن شاهد واکنش خوب خیابانی بودیم که نسبت به «یغمای فرهنگی» هشدار داد. این را هم درباره آقای خیابانی اضافه کنیم که مثل همیشه سعی کرد با شوخی و بذله، فضای برنامه را شاد کند؛ نمونه‌اش شوخی با زبان عربی و ژاپنی!


مورد دوم| گاف مسابقه اول 
پس از پایان افتتاحیه رسمی مسابقات، نوبت به بازی اول میان تیم‌های ملی فوتبال قطر و لبنان رسید. در اتفاقی عجیب، همان دقایق ابتدایی صدای گزارشگر انگلیسی به گوش رسید. خیلی زود شاهد تحلیل‌هایی در رسانه بودیم مبنی بر اینکه شایعه عدم خرید حق پخش مسابقات، واقعی است!


شبکه سه برای رفع مشکل به آب و آتش زد؛ گاه صحنه‌های تکراری و بی‌کیفیت پخش شد و گاه صدای ورزشگاه به‌طور کامل از بین رفت. در نهایت مشکل برطرف شد اما در لحظاتی صدای گزارشگر با صحنه‌ها سینک نبود! ‌ حین پخش مسابقه اول هم به کرات چهره تماشاگران سانسور شد اما گاه شبکه سه کاری به آنها نداشت!


 مورد سوم| ارتباط زنده 
محمدرضا احمدی به نمایندگی از شبکه سه و محمد میر از طرف شبکه ورزش عازم قطر شده‌اند. در روز نخست، آنها به شکل زنده روی آنتن آمدند که این ارتباط‌ها توام با ایراداتی بود. مثلا در شبکه ورزش چند بار ارتباط دچار مشکل شد.


گاف اصلی کمی قبل‌تر رخ داد که صدای پشت صحنه به گوش رسید. یکی از عوامل به محمد میر توضیح می‌داد که خیابانی، توتونچی و عزیزی در استودیو حضور دارند و صدایش پخش شد. با این اتفاق، شبکه ورزش آنتن زنده را قطع کرد و پیام بازرگانی روی آنتن فرستاد و در نهایت، ارتباط بدون مشکل به سرانجام رسید.

 
مورد چهارم| استودیوها 

محمد‌حسین میثاقی مجری ویژه‌برنامه شبکه سه است. او طی سال‌ها تجربه به درجه‌ای از استاندارد رسیده و کارش را بلد است. ایراد این برنامه اما نداشتن مهمان شاخص در گام اول بود. با احترام به شاهرخ بیانی و حمید استیلی، یادمان نمی‌رود که همین شبکه سه در تورنمنت‌های قبلی چقدر در انتخاب مهمان حساس‌تر بود.


این دو به تفصیل درباره مسائل مختلف حرف زدند؛ درست مثل خداداد عزیزی، کارشناس ثابت ویژه‌برنامه شبکه ورزش. ایراد مهم هر دو برنامه، علاوه بر نداشتن مهمان ویژه، ناتوانی در رقم زدن یک ضیافت جذاب تمام فوتبالی بود. چقدر حرف آخر؟


مورد پنجم| ساختار برنامه‌ها 
دکور شبکه ورزش جذاب است و مثل رویدادهای قبلی، یک استودیوی قابل قبول آماده کرده؛ هرچند نسبت به دکور جام‌جهانی پسرفت داشته. دکور شبکه سه همان دکور «فوتبال برتر» است که با ویدئو‌وال کمی رنگ و لعاب گرفته.


خود آن دکور بیات شده و فاقد جذابیت است و لازم بود برای مسابقات آسیایی دکوری درخور تعبیه می‌شد که نشد. هر دو برنامه چند آیتم پخش کردند که «معمولی» بودند و اغلب زمان در گفت‌و‌گو با مهمان‌ها پر شد. مصاحبه زنده با پور‌علی‌گنجی امتیاز اصلی ویژه‌برنامه شبکه سه بود. در روزهای آینده اتفاق بهتری در شبکه سه و ورزش رقم خواهد خورد؟

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۶۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر