کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۶۸۴
تاریخ خبر:

مردان رئیس‌‌جمهور| چه کسانی با مسعود پزشکیان به نیویورک سفر کردند؟

مردان رئیس‌‌جمهور| چه کسانی با مسعود پزشکیان به نیویورک سفر کردند؟

برخلاف شایعات هیچ‌کدام از پسران پزشکیان راهی سفر به ایالات متحده نشدند

هفت صبح| ‌مسعود پزشکیان صبح یکشنبه بعد از آنکه زنگ مدرسه‌ای را در منطقه 18 پایتخت به صدا در‌آورد، راهی نیویورک شد و در بامداد روز دوشنبه دوم مهر، در فرودگاه جان‌اف‌کندی، جهت شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از هواپیما پیاده شد. برخلاف برآوردها و شایعات اولیه درمورد تعداد کسانی که رئیس‌جمهور را در اولین سفرش به نیویورک همراهی می‌کنند، پزشکیان همراه با 40 نفر وارد ایالات متحده نشد و تنها 12 نفر شامل یک تیم کوچک خبری و برخی از چهره‌های سیاسی و دیپلماتیک همسفر رئیس دولت چهاردهم بودند. پیش از این تنها در دولت محمد خاتمی چنین اتفاقی تکرار شده بود و دولت‌های بعدی معمولا افراد بیشتری را با خود به نیویورک می‌بردند.

مسعود پزشکیان به نیویورک

تعداد همراهان و نام کسانی که پزشکیان را همراهی می‌کنند، کمی دیر اعلام شد و این اتفاق به گمانه‌زنی‌های بسیاری انجامید. به‌شکلی که یوسف پزشکیان روز اول مهر مجبور شد تا در توئیت اعلام کند همراه با پدرش به نیویورک نرفته است. برخلاف شایعات هیچ‌کدام از پسران پزشکیان راهی سفر به ایالات متحده نشدند و تنها دختر او همراه با پدرش به نیویورک رفته است. می‌توان گفت تیم همراه رئیس دولت چهاردهم را تنها دو زن، یکی به‌عنوان دختر پزشکیان و دیگری به‌عنوان خبرنگار همراهی می‌کنند.

 

یک: تیم دیپلماسی همراه با پزشکیان که اتفاقا بیشتر از افراد دیگر در عکس‌ها دیده شده‌اند، شامل عباس‌ عراقچی وزیرخارجه و مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه است. البته این دو نفر در کنار جواد ظریف که در دولت چهاردهم معاون راهبردی رئیس‌جمهور است، دیده می‌شوند. برای مقامات و دیپلمات‌های غربی، جواد ظریف به‌عنوان فردی که برجام را امضا کرده و به‌مدت هشت سال وزیرخارجه ایران در دوران روحانی بود، چهره‌ای شناخته شده است که زبان دیپلماتیک را به خوبی می‌داند.

 

در کنار او، عباس عراقچی قرار دارد که سال‌ها کار در وزارت‌ خارجه و حالا سمت وزیر خارجه او را به نیویورک کشانده و جزو دیپلمات‌های شناخته شده‌ای است که رهبری تیم دیپلماتیک را برعهده دارد و حتی پیش از رسیدن پزشکیان، در نیویورک دیدارهایی را ترتیب داده بود. عراقچی در دولت حسن روحانی مدتی سخنگوی وزارت خارجه و بعد معاون سیاسی این وزارتخانه بود و نقش چشم‌گیری در مذاکرات منتهی به برجام داشت. حالا مجید تخت‌روانچی که سال‌ها نماینده ایران در سازمان ملل بوده، در همان نقشی به ایالات متحده سفر کرده است که سال‌ها عراقچی آن را برعهده داشت. 

 

دو: تیم سیاسی همراه با پزشکیان شامل چهره‌هایی چون محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری است. او فوق تخصص قرنیه دارد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است و 70 سال سن دارد. علاوه بر او، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور که البته سابق بر این دیپلمات بوده و در روسیه خدمت می‌کرده هم تیم را همراهی می‌کند. سنایی  در مقام سیاسی وارد نیویورک شده و جزو چهره‌های پراهمیتی است که به شرایط بین‌المللی آشنایی خوبی دارد.

 

از همراهان دیگر پزشکیان محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور است که سال‌های 1398 تا 1400 وزیر آموزش و پرورش دولت اعتدال‌گرایان بود. او که دکترای جامعه‌شناسی دارد، 65 ساله است. حسن مجیدی  داماد مسعود پزشکیان، دستیار اجرایی محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم از دیگر همراهان به‌حساب می‌آید. حسن مجیدی در سال ۹۷ به عنوان قائم مقام شرکت ایرانگردی و جهانگردی از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی، منصوب شده بود. سید‌محمد مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور که خودش سابقه روزنامه‌نگاری دارد هم جزو تیم سیاسی رئیس دولت چهاردهم راهی سفر شده.

 

سه: علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی که پیش از انتخابات، با انتشار ویدئو و متن‌هایی شهروندان را به رای دادن به پزشکیان دعوت می‌کرد، یکی دیگر از همراهان است که به‌نظر می‌رسد برای پرکردن جای چهره‌های اقتصادی راهی نیویورک شده است. طیب‌نیا مشاورعالی رئیس ‌دولت چهاردهم محسوب می‌شود و یکی از چهره‌های شناخته شده و مهم در نخستین سفر مسعود پزشکیان به ایالات متحده به‌حساب می‌آید. او که سیاستمداری میانه‌رو است، اقتصاددان بوده و سابقه اجرایی قابل قبولی در دولت اعتدال داشته است.

 

چهار: تیم رسانه‌ای همراه با مسعود پزشکیان شامل سه نفر یعنی احسان بیسادی، یوسف گوهری و زهره فراهانی است. بیسادی ادمین کانال تلگرامی بامداد نو بوده و در سفر عراق هم با رئیس‌جمهور همراه بود. یوسف گوهری نویسنده است و زهره فراهانی که علوم سیاسی خوانده، خبرنگار پایگاه خبری جماران به‌حساب می‌آید.

 

پنج: حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی هم دو بار برای سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد و دفعه دوم حضورپررنگ  همسرش در این سفر واکنش هایی  را ایجاد کرد. مشخص نیست تعداد دقیق همراهان شهید رئیسی در سفرهای نیویورک چند نفر بوده اما طبق آنچه در سال 1402 گفته شد، حسین ا‌میرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور او را همراهی می‌کرده‌اند.

 

حسن روحانی در سال‌های ابتدایی حضور خود در نشست‌های سالانه شورای امنیت سازمان ملل، تیمی متشکل از افراد زیادی را با خود می‌برد که بخش عمده آنها فعالان بخش خصوصی، دیپلما‌ت‌ها و فعالان اقتصادی بودند. البته در آن زمان هم فهرست دقیقی از افرادی که رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند وجود نداشت. محمود احمدی‌نژاد هم به بردن تعداد زیادی از افراد به سفرهای نیویورک شهرت داشت. او در اولین سفرش در سال 1384 چهره‌هایی چون علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، منوچهر متکی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی که در آن زمان معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه بود را همراه داشت. در همان سال تصاویری از حضور همسر و فرزندان احمدی‌نژاد منتشر شده و ادعاهایی در این زمینه مطرح شده بود. 

 

کدخبر: ۵۶۶۶۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر