کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۲۶۳
تاریخ خبر:

انتقام‌ آغاز شد | هفت نکته از حمله حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی

انتقام‌ آغاز شد | هفت نکته از حمله حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی

سایت‌هایی که هدف قرار گرفتند و آسیب دیدند‌: میرون، آرامگاه نیفی زیو، پایگاه ذاتون، اصطبل زائورا و... ‌

هفت صبح| صبح روز یکشنبه چهارم شهریور، حزب‌الله لبنان از مرحله اول عملیات در واکنش به ترور فؤاد شکر با شلیک 340راکت کاتیوشا و پهپاد به اسرائیل خبر داد. این حمله به شمال سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت و همزمان با این اتفاق، گالانت وزیرجنگ اسرائیل، برای 48ساعت وضعیت اضطراری اعلام کرد. از 10ماه قبل، حملات متقابل پراکنده‌ای میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل وجود داشت اما ترور فرمانده ارشد این گروه با نام فواد شکر، دلیل اصلی حملات اخیر حزب‌الله لبنان اعلام شده که اربعین نام گرفته است.

 

یک: حزب‌الله لبنان گفت، بیش از ۳۲۰راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده و ۱۱پایگاه نظامی را در شمال این کشور هدف قرار داده است. حزب‌الله در بیانیه‌ای که منتشر کرده، نوشت، این تنها مرحله اول پاسخ به کشته شدن فواد شکر و عملیاتی موفقیت‌آمیز بوده است. طبق آنچه حزب‌الله لبنان اعلام کرد، سایت‌هایی که هدف قرار گرفتند و آسیب دیدند شامل: میرون، آرامگاه نیفی زیو، پایگاه ذاتون، اصطبل زائورا، پایه دشت، پادگان کیلا در جولان اشغالی سوریه، پادگان UF در جولان اشغالی سوریه، پایگاه نفاح در جولان اشغالی سوریه، پایگاه یاردن در جولان اشغالی سوریه، عین زی تیم و پادگان راموت نفتالی بوده است.

 

دو: هم‌زمان با اعلام حزب‌الله درمورد حمله به سرزمین‌های اشغالی، ارتش این رژیم مدعی شد در یک ساعت گذشته حدود  ۱۵۰پرتاب موشک از لبنان را رصد کرده است. رسانه‌ها از زخمی‌شدن دو اسرائیلی در مناطق نهریه و عکا در شمال خبر دادند.

 

سه: ادعای دیگر ارتش اسرائیل استفاده از عبارت حمله پیشگیرانه برای جلوگیری از اقدامات گروه حزب‌الله بود که البته از سوی حزب‌الله، بی‌اساس خوانده شد. اسرائیلی‌ها همچنین اعلام کردند، مناطق جنوب لبنان را هدف حمله هوایی قرار داده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی در همان ساعت‌های اولیه از بسته شدن فرودگاه بن گورین به دلیل اوضاع امنیتی و حملات اسرائیل به جنوب لبنان خبر دادند. نیویورک‌تایمز از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: «ما از قصد اسرائیل برای انجام حملات پیشگیرانه به لبنان، اطلاع قبلی دریافت نکردیم.» 

 

چهار: در پی این حملات، نشست ویژه امنیتی اسرائیل با حضور بنیامین نتانیاهو ، نخست‌وزیر، یو آو گالانت، وزیر جنگ و هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش صهیونیستی در محل وزارت جنگ در منطقه امنیتی کریاه برگزار شد. نیویورک‌تایمز  نیز به نقل از «شان ساوت» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش داد: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از نزدیک وضعیت خاورمیانه را که در آن اسرائیل و جنبش حزب الله لبنان تبادل حملات انجام دادند، زیر نظر دارد و به مقامات آمریکایی دستور داده که در تماس دائمی با طرف اسرائیلی باشند.»

 

پنج: نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در اولین واکنش به حمله بامداد یکشنبه چهارم شهریور اسرائیل به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان گفت: «دولت با همه طرف‌ها در تماس است تا مانع از تشدید وضعیت شود.» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ساعتی بعد در دیدار با اعضای کابینه خود به حزب‌الله لبنان هشدار داد و مدعی شد که حملات روز یکشنبه به لبنان، «آخرین حرف» در کارزار نظامی این کشور علیه حزب‌الله نیست اما رسانه اسرائیل‌هیوم در ادعایی گفت: «اسرائیل برای جلوگیری از تشدید تنش، پیامی به تعدادی از طرف‌های خارجی منتقل کرد.» طبق این گزارش، این پیام حاکی از آن است که اسرائیل برای خنثی‌کردن حمله حزب‌الله اقدام کرده است، اما قصد ندارد آن را به یک جنگ تمام عیار تبدیل کند.

 

شش:  روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت مدعی شد که از جمله اهداف حزب‌الله حمله به منطقه گلیلوت بوده که مقر موساد و پایگاه ۸۲۰۰ در این منطقه قرار داد. هاآرتص نیز براساس برآوردهای ارتش مدعی شد که حزب‌الله قصد داشت پایگاه‌های بخش اطلاعات نظامی و موساد در شمال تل‌آویو را هدف قرار دهد. همزمان شهرداری تل‌آویو اعلام کرد، به‌واسطه تحولات امنیتی در شمال و به دستور فرماندهی جبهه داخلی، صبح یکشنبه شهرداری تمامی پناهگاه‌های عمومی شهرداری را باز کرده است. شهر تل‌آویو، ۲۴۰ پناهگاه عمومی دارد.

 

هفت: سیدحسن‌نصرالله، در سخنرانی که رسانه‌ها از صبح یکشنبه منتظرش بودند و در نهایت غروب اربعین منتشر شد، نام عملیات را اربعین خواند و گفت: «ساعت حمله پنج و ربع صبح و بعد از اقامه نماز سحر تعیین شده بود.» او گفت: «آمریکا، اسرائیل و همه حامیان‌شان در آماده‌باش و انتظار پاسخ حزب‌الله بودند.» نصرالله تاکید کرد: «منتظر بودیم و خواستیم به مذاکرات آتش‌بس غزه فرصت بدهیم؛ چون همه اقدامات ما به‌خاطر غزه است.» او در ادامه توضیح داد: «ما در نهایت تصمیم گرفتیم به تنهایی پاسخ دهیم؛ به دلایل مختلف. ما تصمیم گرفتیم که هدف در اعماق داخل و نزدیک تل‌آویو باشد. (به گفته نصرالله، پایگاه گلیلوت حدود 1500متر با محدوده شهر تل‌آویو فاصله دارد.) ما 340موشک کاتیوشا به پایگاه‌ها و پادگان‌های اسرائیل شلیک کردیم.»

 

کدخبر: ۵۶۵۲۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر