کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۸۱۴
تاریخ خبر:

جنجال‌آفرینی نماینده حامی جلیلی علیه عراقچی در مجلس

جنجال‌آفرینی نماینده حامی جلیلی علیه عراقچی در مجلس

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه، امیرحسین ثابتی در مخالفت با او سخن گفت

در سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، بررسی صلاحیت و برنامه‌های عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه در دستور کار قرار گرفت. 

امیرحسین ثابتی، نماینده تهران و از چهره های حامی سعید جلیلی در مخالفت با او سخن گفت. این نماینده مجلس همچنین فیلمی قدیمی از اظهارات عباس عراقچی درباره برجام و خروج ترامپ از آن را در صحن علنی پخش کرد. 

او همچنین مدعی شد که سردار قاسم سلیمانی و شهید فخری‌زاده با برجام مخالف بودند و در میان اظهاراتش حملات تند و تیزی را به محمد جواد ظریف داشت. 

این نماینده مجلس مدعی شد که دیپلمات‌هایی چون عراقچی، صالحی، تخت روانچی و بعیدی نژاد بعد از توافق سکه گرفتند و بعد گفتند که نگرفتند.  

در ادامه خلاصه‌ای از صحبت‌های او را می‌خوانید:

* اول از برخی از دوستان گله دارم که برای رأی آوردن برخی از وزرا از جمله آقای عراقچی این روزها بازی خطرناکی را شروع کردند می‌گویند رأی دهید مگر نمی‌دانید یک نفر گفته است که آقای عراقچی باید وزیر بشود.

*خود آقا فرمودند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند.

*هر کدام از شما که یک بار وقت گذاشته باشید و متن این توافق پرضرر (برجام) را خوانده باشید امکان ندارد با آن موافقت بکنید و امکان ندارد نسبت به عوامل آن بتوانید حالتی داشته باشید که مجدد رأی اعتماد دهید. ما برای سال‌ها در برجام ضرر کرده‌ایم. 

*کجای این متن قابل دفاع است بند ۳۷ آن و یا مکانیزم ماشه‌اش، معتقدم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیستند و امضای کری را چه کسی مطرح کرد اینکه ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود این جمله کسی بود که امروز می‌خواهد از ما رأی اعتماد بگیرد.

  • همزمان با صحبت‌های ثابتی نماینده مجلس بخشی از ویدئوی سخنان عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه منتشر شد و در آن گفته بود: این سد شکسته شده و کسی باور نخواهد کرد و تهدیدها تو خالی شده است خیلی از شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که منتظر بودند ببینند تحریم‌ها تمدید می‌شود و به این نقطه رسیده بودیم که دیگر ترامپ نمی‌توانست چیزی را تمدید کند. بعد از یک سال جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده است که این تهدیدها توخالی هست و و ترامپ توان ندارد که بتواند برجام را از بین ببرد.

*دیپلمات حرفه‌ای به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است. دیپلمات به این است که متن را که امضا می‌کنیم بدانیم طرف مقابل چه اقدامی انجام خواهد داد و اگر از آن توافق خارج شد ما باید چه اقدامی انجام دهیم. اینکه می‌گویند اشکال ندارد آمریکا از توافق خارج شد با اروپا مذاکره می‌کنیم مگر وقت ملت حق الناس محسوب نمی‌شود، از مردم قول نگرفتیم که مشکلات اقتصادی رو حل کنیم و ۸ سال گذشت در سال ۹۶ آقای عراقچی در تلویزیون آمد و گفت البته هدف برجام لغو تحریم‌های اقتصادی نبود.

*رهبری در اول فروردین سال ۱۳۹۵ در مشهد سخنرانی کردند و گفتند که آقای ظریف به ایشان گفته است که ما نتوانستیم از برخی از خطوط قرمز نتوانستیم پاسداری بکنیم و برخی از آنها نقض شد. گناه این پای تیم مذاکره کننده نظیر آقای عراقچی، ظریف، تخت‌روانچی، صالحی وحیدی نژاد کسانی که آنجا رفتند توافق کردند و تشویق شدند و سکه گرفتند است. این‌ها امروز می‌گویند ما نبودیم پس چه کسی بابت این کار تشویق می‌شد نکند من بودم.

*خروجی برجام چه بود خدا حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند او در اسفند ۹۷ گفت دشمن با توافق برجام ۲ می‌خواهد جریان‌های اسلامی را در منطقه خشک کند. حاج قاسم در برجام ۱ چه دید که از برجام ۲ می‌ترسید.

*پسر شهید فخری‌زاده گفت اشک پدر من با برجام درآمد. فخری زاده به عنوان یک متخصص در متن برجام چه می‌دید.

 

 

کدخبر: ۵۶۴۸۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر