کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۷۷۸
تاریخ خبر:

همه گلایه‌های خانم خزعلی| از گشت‌ ارشاد تا حجاب‌بان در مترو‌

همه گلایه‌های خانم خزعلی| از گشت‌ ارشاد تا حجاب‌بان در مترو‌

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان ‌به شرح شرایط کاری خود در دولت پیشین پرداخت

هفت صبح| ‌ پس از مصاحبه سکینه پاد، از زنان حاضر در دولت سیزدهم و شرح سختی‌هایی که از سال 1401 تا پایان دولت کشیده بود، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان هم در گفت‌وگویی با دیدبان ایران به شرح شرایط کاری خود در دولت پیشین پرداخت.

 

برخی از صحبت‌های او در مورد گشت‌ ارشاد موردتوجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. انسیه خزعلی 61ساله در فاصله‌ سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، به‌عنوان رئیس دانشگاه الزهرا و رئیس پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی فعالیت می‌کرد. اینجا بخش‌هایی از گفت‌وگوی او با دیدبان ایران را بخوانید:

 

انسیه خزعلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خیلی‌ها اعتقاد دارند، نوع برخورد گشت‌ ارشاد با مسئله حجاب و بی‌حجابی، بستگی به دولتی دارد که راس کار هست؛ یعنی مثلا در دولت آقای خاتمی به یک شیوه برخورد می‌شود و در دولت آقای احمدی‌نژاد به شیوه‌ای دیگر، شما به این مسئله اعتقاد دارید؟ گفت: «به هرحال، موثر است؛ چون وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود. به هرحال موثر است، چه کسی وزیر کشور باشد، ممکن است در کل مسئله تاثیرگذار نباشد ولی در نوع برخورد موثر است.

 

 خزعلی در پاسخ به اینکه یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم مطرح بود، بحث حجاب‌بان در متروها بود؛ وزیر محترم کشور همیشه اذعان می‌داشت که ما حجاب‌بان نداریم، ولی ما بعضا مشاهده کرده‌ایم که تعداد زیادی از خانم‌ها در مترو تذکر حجاب می‌دهند، آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه؟ توضیح داد: «تا جایی که من می‌دانم، به ما گفتند نیروهای مردمی هستند که چنین برنامه‌هایی را اداره می‌کنند. خیلی از نیروهای مردمی در بخش‌های مختلف، در پارک‌ها و در محیط‌های مختلف هستند.»

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در مورد اینکه چرا نیروهای مردمی حجاب‌بان، حجاب یکسانی داشتند، گفت: «این را باید از وزارت کشور بپرسید. البته ما را در جلسات حجاب وزارت کشور دعوت هم نمی‌کردند و بیشتر آقایان برای خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند و معمولا کارگروه مربوطه، هیچ عضو خانمی نداشت. در آنجا ما چندبار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی، دوبار در این جلسات، دست آخر خانم‌ها را هم دعوت کردند.

 

 انسیه خزعلی در بخش دیگری از گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا خانم‌هایی که در مترو تذکر حجاب می‌دهند، می‌توانند مانع ورود خانم‌های بدحجاب و بی‌حجاب به متروها شوند؟ گفت: «احتمالا می‌توانند و لابد مجوز دارند که این کار را انجام می‌دهند. بله؛ احتمالا مجوز گرفته‌اند.»

 

خزعلی همچنین در پاسخ به اینکه، شما یک جمله دارید که گفتید برابری، ظلم به زنان است، نظرتان در این‌باره چیست؟ توضیح داد: «ما به عدالت معتقد هستیم؛ به دلیل شرایط ویژه‌ای که زنان دارند، هم از نظر جسمی و هم از نظر مسئولیت‌های متنوعی که دارند، «برابری» می‌تواند ظلم باشد، این برابری یک بار بیشتر روی دوش زنان و تحمیل مردگونه بودن به زنان است.

 

کدخبر: ۵۶۳۷۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر