کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۱۲
تاریخ خبر:

۱۰ به اضافه یک نکته از زندگی شخصی و سیاسی مسعود پزشکیان

10 به اضافه یک نکته از زندگی شخصی و سیاسی مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان که تا یک ماه پیش تنها به عنوان نماینده مجلس و وزیر بهداشت دوران اصلاحات شناخته می‌شد اما حالا نهمین رئیس‌جمهوری ایران است

1- مسعود پزشکیان پزشکیان متولد ماه مهر است، سال ۱۳۳۳. از پدری ترک آذری و مادری کرد. تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به ارومیه رفت و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته علوم تجربی اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد؛ رشته و دانشگاهی که سرنوشت زندگی شخصی و سیاسی‌اش را رقم زد.

 

2- مسعود پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق‌تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رییس این بیمارستان شد.

 

3- مسعود پزشکیان استاد جراحی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تبریز شد و طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹، ریاست این دانشگاه را عهده‌دار بود. او از سال ۱۳۸۹ عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است

 

4- مسعود در دوران جنگ ایران و عراق، مسوول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به عنوان رزمنده و پزشک خدمت می‌کرد. همان دوران و البته قبل از آن بود که نام پزشکیان را با نام مهدی باکری پیوند زد. نام پزشکیان و مهدی باکری در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر دوباره بر سرزبان‌ها افتاد. وقتی پزشکیان به عنوان نماد باکری و سعید جلیلی به عنوان نماد صادق محصولی معرفی شدند.  درگیری صادق محصولی با باکری‌ها به خصوص برادر کوچک‌تر- حمید باکری- در دوران جنگ عامل شکل‌گیری این نماد بود.

 

5- مسعود پزشکیان در همان سال‌های انقلاب فرهنگی ازدواج کرد. او و همسرش در رشته پزشکی هم دانشگاهی بودند در دانشگاه آشنا و در نهایت ازدواج کردند. حاصل این ازدواج چهار فرزند بود که اکنون سه نفر از آنها در قید حیات هستند. همسر پزشکیان در یک سانحه تصادف همراه با یکی از فرزندان کشته شدند و پس از آن مسعود پزشکیان هرگز ازدواج نکرده است. 

 

6-  زندگی سیاسی مسعود پزشکیان بعد از تشکیل کابینه دوم محمد خاتمی شروع شد. البته او در دولت نخست اصلاحات معاون وزیر بود اما کمتر در دید دوربین‌ها و رسانه‌ها قرار داشت. گفته می‌شود پیش از تشکیل کابینه دوم در میان اعضای دفتر تحکیم وحدت که آن زمان قوی‌ترین گروه دانشجویی در دانشگاه بود، زمزمه افتاد که برخی از اعضای این گروه یکی از معاونان وزارت بهداشت را برای تصدی وزارت مد نظر دارند که به لحاظ ظاهر و رفتار فردی شباهتی به وزرای فعلی ندارد و بیشتر شبیه وزرای کابینه میرحسین موسوی است، از جمله اینکه با کت و شلوار میانه‌ای ندارد و پیراهنش را روی شلوارش می‌اندازد. در محافل سیاسی هم شنیده می‌شد که محمدرضا خاتمی مدافع جدی وزارت مسعود پزشکیان بود. در نهایت با رای اعتماد مجلس پزشکیان راهی دولت اصلاحات شد.

 

7- زهرا کاظمی، عکاس- خبرنگار ایرانی-کانادایی که در حال تهیه گزارش از تجمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان ناآرامی خرداد ۱۳۸۲ تهران در برابر زندان اوین بود، دوم تیر آن سال بازداشت شد و پس از ۱۸ روز در زندان درگذشت. دادستانی وقت تهران، سعید مرتضوی تاکید می‌کرد که کاظمی بر اثر سکته در بازداشت درگذشته است. پزشکیان به عنوان وزیر بهداشت دستور رسیدگی به این پرونده را داد و به عنوان وزیر بهداشت وقت، این نظر را که کاظمی خود مسبب این جراحت بوده، رد کرد. او گفت شکستگی جمجمه او نمی‌توانسته در اثر «برخورد تصادفی سر با شیء سخت ایجاد شده باشد.» پزشکیان همچنین در پاسخ به درخواست کانادا برای بررسی دلیل مرگ کاظمی گفت ایران دانش کافی برای معاینه پیکر را دارد و اجازه تحقیق به تیم‌های خارجی را نمی‌دهد. در نهایت کمیته کارشناسی هیات تحقیق ریاست‌جمهوری در خصوص فوت زهرا کاظمی زیر نظر پزشکیان گزارشی تهیه کرد که بر اساس آن مرگ کاظمی «بر اثر ضربه به جمجمه و خون‌ریزی حاصل از آن به وقوع پیوسته و این ضربه موجب ایجاد شکستگی خطی در جمجمه شده است.»

 

8- مجلس ششم مسعود پزشکیان را به دلیل مواردی چون انتصابات، مشکلات دارو، تعرفه‌های پزشکی و سفرهای خارجی استیضاح کرد. استیضاح پزشکیان همزمان با حمله گروه‌های فشار به خوابگاه دانشگاه علامه و ناآرامی‌ها در تهران بود و درنهایت پزشکیان دوباره رای اعتماد گرفت. در دوره وزارت او همچنین تعدادی نمایندگان طرحی را برای واگذاری دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزارت علوم پیگیری می‌کردند که در نهایت به نتیجه نرسید. او در دولت محمود احمدی‌نژاد سمتی نداشت.

 

9- پزشکیان دو سال بعد از پایان دوران خاتمی، در انتخابات مجلس هشتم نامزد شد و در همان دور اول به بهارستان راه پیدا کرد. او در دوره‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم نیز از تبریز نماینده مجلس شد. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ نطق آتشین پزشکیان در انتقاد از رفتارها با معترضان به نتیجه انتخابات دقایقی جلسه مجلس را ناآرام کرد.

 

10-  مسعود پزشکیان پاییز ۱۴۰۱ در سخنرانی‌ به مناسبت اربعین حسینی، اعلام کرد نمی‌داند علت و نوع مرگ مهسا امینی چیست؛ اما اگر بابت این اتفاق «زمین دهان باز کند و آدم خودش بمیرد جا دارد.»

 

11- پزشکیان در آخرین روز انتخابات ۱۳۹۲ خود را نامزد ریاست‌جمهوری کرد اما بعدا به علت ثبت‌نام اکبر هاشمی رفسنجانی انصراف داد. سال گذشته، صلاحیت این وزیر سابق برای انتخابات مجلس، ابتدا از سوی هیات اجرایی وزارت کشور رد شد که بعدا با اعتراض او از سوی شورای نگهبان تایید شد. هیات اجرایی انتخابات، صلاحیت او را بر اساس بند «عدم التزام به جمهوری اسلامی» رد کرده بود. او برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم نام نویسی کرد که شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد. اما در انتخابات زودهنگام ۱۴۰۳ صلاحیت او تایید شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۲۴۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر