کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۶۹
تاریخ خبر:

برنامه سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای «آموزش و پرورش» چیست؟

برنامه سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای «آموزش و پرورش» چیست؟

دور جدید برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها، در حالی آغاز شده که ساماندهی نظام آموزشی کشور مورد توجه دو نامزد قرار دارد

 علی‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته دولت سیزدهم در تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین، برقراری عدالت آموزشی و شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، اجرای رتبه‌بندی معلمان، استخدام نیروهای جدید، ساخت متوسط روزانه ۸ مدرسه در کشور در راستای افزایش سرانه فضاهای آموزشی ایران، تاثیر معدل در راهیابی دانش‌آموزان به آموزش عالی، رایگان شدن تحصیل دانش‌آموزان ۴ دهک کم‌درآمد در مدارس سمپاد، توزیع شیر رایگان و ... اما باید گفت کاستی‌ها و دردهای مزمن و کهنه وزارت آموزش و پرورش از عدم کیفیت مناسب مدارس دولتی، وضعیت معیشتی معلمان، عدم پرداخت به موقع معوقات و پاداش فرهنگیان، مشکل کمبود معلم تا شهریه مدارس و ... هنوز نیازمند نگاه و عنایت ویژه دولت چهاردهم است.

در همین راستا مروری داریم به برنامه‌ها، وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در رابطه با ارتقای نظام آموزش رسمی ایران که در ادامه می‌خوانید: 

جلیلی:

آموزش‌وپرورش نیاز به دولتی دارد که معتقد به گفتمان و مبانی انقلاب اسلامی باشد

کشور برای پیشرفت محتاج آموزش‌وپرورش است

«سعید جلیلی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گردهمایی بزرگ فرهنگیان و دانشجو معلمان که ۲۹ خردادماه برگزار شد، آموزش‌وپرورش را نهادی انسان‌ساز دانست که بیشترین نقش را در تربیت افراد و جامعه ایفا می‌کند.

وی که ایجاد احساس رضایت در معلمان را از وظایف دولت می‌داند، گفته بود: آموزش‌وپرورش نیاز به دولتی دارد که معتقد به گفتمان و مبانی انقلاب اسلامی باشد. آموزش‌وپرورش جایگاهی است که نه تنها خود، بلکه همواره دیگر نهادها را نیز تغذیه کرده است.

جلیلی همچنین که گفته بود کشور برای پیشرفت محتاج آموزش‌وپرورش است و پیش زمینه این امر مهم این است که معلمین از شغل خود احساس رضایت داشته باشند، بیان کرده بود: معلمان نشان داده‌اند هرگاه بستر برای آن‌ها باز شده است، در جامعه نقش‌آفرینی داشته‌اند؛ به همین خاطر این احساس رضایت در معلمان باید در نقشی که آن‌ها در تربیت جامعه ایفا می‌کنند نیز باشد. 

مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست

جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در دومین مناظره تلویزیونی نامزدها که ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، باز هم از برنامه‌های خود برای آموزش و پرورش گفته و با اشاره به شعار «یک جهان فرصت و یک ایران جهش»  گفته بود: الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت‌هاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. از کجا می‌توان روی این فرصت‌ها سرمایه گذاری کرد؟ مدرسه؛ شکی در این نیست. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد بابد برنامه‌ریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست.

وی به موضوع ثبت‌نام در مدارس نیز اشاره و اظهار کرده بود: مردم دنبال مدارس بهتر هستند. همه دوست دارند فرزند خود را در مدسه‌ای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر استعداد او را شکوفا می کند، حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود.

نقش مهم رئیس جمهور در انتخاب وزیر آموزش و پرورش 

گلایه از عدم حصول نتیجه نسبت به هزینه مادی صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش 

جلیلی لازمه پیشرفت کشور را قرار دادن آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود دانسته و حتی به نقش رئیس جمهور در انتخاب  وزیر این وزارتخانه نیز اشاره و گفته بود: وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با استناد بر مطالعات چندین ساله صورت گرفته به هزینه‌های مادی آموزش  و پرورش نیز اشاره و از عدم حصول نتیجه نسبت به هزینه انجام شده گلایه کرده بود.

 بررسی نیازهای نظام آموزشی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس و رویکرد آموزشی بر اساس سند تحول بنیادین دیگر نکته مورد اشاره جلیلی در برنامه‌هایش برای دولت احتمالی آینده‌اش بود: «به روی مدرسه الگو کار و مطالعه شده است و در سند تحول هم آمده است تا یک حرکت بزرگ و تحولی ایجاد شود تا موفقیت‌های بزرگتری شکل گیرد».

پزشکیان:

اصلاح مملکت بدون مدرسه‌ خلاق و نقادی ممکن نیست

اجازه نخواهم داد در مدرسه به هیچ معلمی بی احترامی شود

مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ خرداد گذشته، در همایش «فرهنگیان حامی پزشکیان»، اصلاح مملکت را «بدون مدرسه‌ای که در آن خلاقیت، نقادی، کارهای تیمی و مشارکت وجود نداشته باشد» ممکن ندانست.

وی در این همایش قول داد اگر روزی روزگاری به قدرت رسید اولین و مهمترین اولویتش رسیدگی به مدارس با وضعیت نامناسب و اصلاح معیشت معلمان باشد و گفته بود:  قطعاً اجازه نخواهم داد در مدرسه به هیچ معلمی بی احترامی شود. همچنین اعمال یک نظام استخدامی و مشارکت دادن معلمان در مدیریت مدارس را قطعا انجام می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه «من نمی‌فهمم نسل زد و ایکس و ایگرگ چیست؛ مشکل این نسل‌ها ما هستیم؛ او تغییر و نوآوری می‌خواهد اما ما تغییری نکردیم» گفته بود که اگر مدرسه و معلمان باور و اندیشه تغییر در خود ایجاد کنند، می‌توانند مشکلات خود را با نسل جدید برطرف کنند.

وی با این ادعا که «من می‌توانم مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا تنه به تنه مدارس خصوصی و آنچنانی، بزنند» همچنین در ششمین برنامه «میزگرد فرهنگی» یکی از اصول کاری خود را اجرای «عدالت» عنوان و اظهار کرده بود: قطعا برای کسانی که امکانات ندارند تلاش می‌کنم تا بتوانند رقابت کنند. آن‌هایی که نه پول دارند و نه صدای آنها شنیده نمی‌شود؛ مورد توجه قرار می‌دهم؛ در روستاها مردم بدبخت معلم ندارند اما کسی چیزی نمی‌گوید.

در حق مدارس دولتی بی‌انصافی می‌کنیم و به دانش آموزان آنها سرویس درستی نمی‌دهیم

لزوم توجه به معیشت معلمان عاملی در چندشغله شدن آنها

پزشکیان همچنین ۳۱ خردادماه در دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات، اشاره‌ای به سیاست‌های خود در حوزه آموزش و پرورش داشت و با گلایه از عدم اجرای عدالت آموزشی در سراسر ایران، از مدارس استانهای محرومی همچون سیستان بلوچستان و خوزستان نام برد که امکانات حداقلی دارد و حتی این مدارس را با مدارس غیرانتفاعی مقایسه و گفته بود: امروز بیش از ۸۰ درصد ورودی کنکور از ۲۰ درصد مدارس غیرانتفاعی است که ما ایجاد کرده‌ایم؛ چرا که ما در حق مدارس دولتی بی‌انصافی می‌کنیم و به دانش آموزان آنها سرویس درستی نمی‌دهیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به معیشت معلمان، عدم رسیدگی به این امر را عاملی در چند شغله شدن معلمان و در نتیجه عدم فرصت کافی برای توجه به دانش آموزان دانست.

عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش نکته دیگری بود که پزشکیان ضمن یادآوری آن، عنوان کرده بود که وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین و دلسوزترین آدم(وزراء) باشد. 

 

منبع: ايسنا
کدخبر: ۵۶۱۹۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر