کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۶۹۱
تاریخ خبر:

شمارش معکوس برای انصراف سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری

شمارش معکوس برای انصراف سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری

چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که نظراتی همسو دارند، خود را برای اعلام تصمیمی مهم آماده می‌کنند

محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی تا پایان امروز برای اعلام انصراف فرصت دارند و به شدت تحت فشار هستند چرا که بزرگان و ریش‌ سفیدهای وابسته به جناح‌های سیاسی همسو با اصولگرایان، معتقد هستند در صورت ائتلاف نکردن امکان از دست رفتن پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد.چ

هر چه زمان به «۸ تیر» نزدیک می‌شود، خبرها و شایعات زیادی درباره انصراف کاندیداها از انتخابات به گوش می‌رسد. علی خضریان، مشاور رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی از اعلام آمادگی محمدباقر قالیباف برای کناره‌گیری به نفع جلیلی خبر داده بو، خبری که بلافاصله از سوی ستاد انتخابات قالیباف تکذیب شد. این در حالیست که محمدباقر قالیباف، در روزهای اخیر بارها از هر تریبونی سیگنال‌هایی به اصولگرایان برای رسیدن به وحدت فرستاده و گفته است؛ «باید زمینه وحدت را تا رسیدن به قبل از ۸ تیر فراهم کنیم و همه با هم بعد از ۸ تیر با همگرایی این افتخار و وظیفه را برای عزت و افتخار کشور اداره کنیم و پیش ببریم.»

شواهد نشان می‌دهد که او اینبار قصد عقب نشینی از انتخابات را نداشته و عزم خود را برای فتح پاستور جزم کرده و مقصود از رسیدن به وحدت، کناره‌گیری‌ کاندیداها به نفع خودش است. او شب گذشته در جریان سفر به تبریز قاطعانه از در صحنه ماندنش تا لحظه آخر گفت تا تکلیف را روشن کند.

سعید جلیلی این بار به سبب فقدان ابراهیم رئیسی، انگیزه ای برای انصراف ندارد.

این نکته که گفتمان جلیلی و قالیباف زاویه هایی جدی با یکدیگر دارند، واضح و شفاف است؛ آنها حتی در همین روزهای اخیر هم یکدیگر را از طعنه و کنایه بی‌نصیب نگذاشته اند؛ وقتی جلیلی با کنایه سابقه کار اجرایی قالیباف یعنی نقطه افتخار قالیباف به خودش را، به ریشخند گرفت: «انجام‌دادن چند پروژۀ عمرانی کار اجرایی» نیست؛ یا وقتی قالیباف عدم سابقه مدیریتی جلیلی را به روی این نامزد جبهه پایداری آورد: «نباید رئیس دولتی روی کار بیایید که آگاه به مسائل نباشد و اقتدار نداشته باشد؛ نمی‌شود مدیریت در سطح عالی کشور را به کسی سپرد که مدیریت قوی نداشته باشد.»

همچنین نباید از یاد برد که حامی سفت و سخت جلیلی، یعنی جبهه پایداری، در طول چهار سال مجلس یازدهم، در جبهه مخالف قالیباف بود و دعواهای تند آنها از چشم کسی پنهان نماند؛ از متهم کردن قالیباف به دستکاری بودجه گرفته تا ماجرای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه و ماجرای شاسی بلندها و ...؛ اینها دستپخت افرادی نزدیک به این طیف بودند که حالا پشت سر جلیلی قرار گرفته اند.

در نتیجه اگر بنا بر حاکم شدن منطق باشد، این دو نمی توانند گفتمان دیگری را نمایندگی کنند؛ مگر آنکه اتفاقات دیگری رخ دهد.

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام سال ۱۴۰۳ آغاز شده و باید دید که محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی این بار چگونه می‌خواهند معادله انتخاباتی را به نفع خود تمام کنند. آیا یکی از آنان لاجرم به نفع دیگری کنار می رود یا به تجربه گذشته، بر مواضع خود تکیه می‌کنند و تا پایان در انتخابات می مانند؟

محمدرضا میرشمسی رییس ستاد انتخابات قاضی‌زاده هاشمی در پیامی نوشت: هدف ما از حضور در عرصه انتخابات تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور است. این مهم با اجماع بر یک گزینه و کنار رفتن همگی به نفع کاندیدای واحد محقق خواهد شد. در غیر این صورت کنار رفتن هر یک از افراد به سود جریان مقابل خواهد بود.

کدخبر: ۵۶۱۶۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر