کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۳۵۶
تاریخ خبر:

مجادله خشن استادان‌!

مجادله خشن استادان‌!

بعد از جنجال مشاوران و رقابت دختران‌،‌ حالا پرده جدیدی از رقابت انتخاباتی‌کنار رفته است

هفت صبح| بعد از جنجال مشاوران و بعد از رقابت دختران‌، حالا نوبت به مجادله خشن استادان روی آنتن زنده رسیده است تا فضای نه چندان گرم انتخاباتی را زنده کند. مواجهه محمد فاضلی استاد 50 ساله جامعه شناسی که به حمایت از پزشکیان به تلویزیون آمده بود و شهاب اسفندیاری رئیس 47 ساله دانشگاه صدا و سیما که با نگاه اصولگرایانه آمده بود تا میدان را از دست اصلاح‌طلب‌های سخنور بگیرد. 

شهاب اسفندیاری ابتدا در مواجهه با پورمحمدی خبرساز شد وقتی که در برابر سوال چالشی‌اش، ‌پورمحمدی با ادبیاتی تهاجمی اسفندیاری را وادار به سکوت کرد.تنها به فاصله 48 ساعت این چهره آرام مناظره با پورمحمدی، ‌در مقابل تیم پزشکیان و حضور خبرساز دکتر محمد فاضلی، ‌تبدیل به یک پارچه آتش شد و با ادبیاتی بسیار هجومی یک جنجال کامل را به وجود آورد. از آن پس بود که این چهره نه چندان شناخته شده رسانه‌ای که عموم او را با چند حضور در برنامه‌های  نقد سینما و هفت به یاد داشتند مطرح شد.

رتبه اول کنکور هنر در سال 1375 ،‌رتبه دو کارشناسی ارشد سینما و بورسیه دانشگاه ناتینگهام انگلیس برای  مقطع دکتری  و رئیس فعلی دانشگاه صدا و سیما.  طرف دیگر دعوا هم محمد فاضلی ۵۰ساله بود، جامعه‌شناس شناخته‌شده اصلاح طلب که در دوران دول روحانی چند پروژه خاص را در وزارت نیرو و مرکز تحقیقات استراتژیک برعهده داشت و در فضای مجازی هم از تبار چهره‌های اصلاح طلب جامعه شناسی محسوب می‌شد که حضورش د‌ر آوردگاه انتخابات برای خیلی‌ها غافلگیر کننده بود.

او  تا سال ۱۴۰۰، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی بود و خیلی‌ها، با او به‌واسطه مجموعه برنامه‌هایی که با عنوان «دغدغه ایران» تولید می‌کند و همچنین صفحه اینستاگرامی «برگ‌برگ» آشنا بودند. دعوا از جایی شروع شد که اسفندیاری در مناظره‌ای که برای آشنایی و به چالش کشیدن برنامه‌های فرهنگی پزشکیان ترتیب داده شده بود، به سابقه فاضلی، به عنوان مشاور فرهنگی پزشکیان در میزگرد اشاره کرد و گفت که او به خاطر تخلف اداری و اشتغال در خارج از دانشگاه، از شهید بهشتی اخراج شده

اما این را به تصفیه اساتید دانشگاه‌ها ربط داده و نظام آموزش عالی را زیر سوال برده است. محمد فاضلی هم در مقابل فقط فرصت کرد که بگوید اسفندیاری و رئیس دانشگاه شهید بهشتی هردو دروغ می‌گویند. بلافاصله میکروفن هر دو قطع شد و فاضلی در واکنش به گرفته‌شدن فرصت پاسخگویی‌اش جلسه را ترک کرد اما نه یک ترک معمولی بلکه میکروفنش را هم کَند و پرت کرد و با صدای بلند گفت:‌ «برو بابا!»

بگذار حرفش را بزند

بلافاصله بعد از این اتفاق، طرفداران مسعود پزشکیان، منتقدان صداوسیما، مخالفان سعید جلیلی و خیلی‌های دیگر به صف شدند که از این فرصت برای اظهارنظر استفاده کنند؛ بنابراین، به سرعت هشتگ «#بگذار_حرفش_رو_بزنه» و اسم محمد فاضلی ترند شد. این هشتگ هم به جمله پزشکیان بعد از قطع‌شدن صدای فاضلی اشاره داشت که خطاب به مجری و اسفندیاری زده شده بود. چهره‌های مختلف هم شروع به موضع‌گیری کردند.

البته همان اول کار، یک توئیت که بعد فاضلی آن را جعلی خواند، منتشر شد که از زبان فاضلی خطاب به پزشکیان می‌گفت که او نمی‌تواند از حق مشاورش دفاع کند و...  اما خود دکتر فاضلی نوشت که وقتی آرام بشود، توضیح خواهد داد و همین‌طور نیز شد. او برگشت و از پزشکیان دفاع کرد و در مطلبی با عنوان «من رفتنی‌ام ایران، تو بمان» هم درباره ماجرای اخراجش از دانشگاه توضیح داد و هم درباره حواشی برنامه.

در بخشی از توضیحات او آمده بود: «...از لحن حرف‌زدن، تا زمان پرسیدن سوال تا اقدام برای قطع میکروفن، همه طراحی شده بود تا محمد فاضلی را تحقیر و حضور انتخاباتی دکتر پزشکیان را تضعیف کنند...، هیچ دلیلی وجود نداشت که در برنامه‌ای در این سطح به زندگی شخصی کسی وارد شوند که در آن برنامه، مشاور نامزد ریاست جمهوری است نه شخص محمد فاضلی. با این‌حال، از بینندگانی که از این رخداد ناراحت شدند، عذرخواهی می‌کنم.» 

یکی از پر بازدیدترین واکنش‌ها که بعدتر از طرف خود فاضلی هم به آن استناد شد، از طرف فریدون جعفری، استاد حقوق و مدیرکل بازرسی وزارت علوم دولت دوازدهم بود که نوشت: «‌بنده به عنوان حقوقدانی مستقل و بی‌طرف و مدیرکل سابق بازرسی وزارت علوم در دولت دوازدهم که از نزدیک در جریان ادعای پایان همکاری یا اخراج آقای دکتر فاضلی بودم، صحبت‌های آقای اسفندیاری، کارشناس میزگرد فرهنگی را تایید نکرده و آن را دروغ و نشر اکاذیب می‌دانم ...»

مسعود نیلی، اقتصاددان برجسته و استاد بازنشسته دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف هم در کانال تلگرامی خود نوشت: « میزگردی که برای بررسی نظرات یک نامزد ریاست جمهوری تشکیل شده، تبدیل به میدان حمله به شخص دیگری می‌شود که هم‌زمان، ابزار پاسخ دادن هم از او سلب می‌گردد.»

محسن برهانی، حقوقدان و از اساتید در آستانه اخراج دانشگاه تهران هم با فاضلی هم‌دردی کرد و نوشت: «به عنوان معلمی که داغ دانشگاه را چشیده است، دکتر فاضلی را درک می‌کنم، ولی اگر جای ایشان بودم صبوری پیش می‌گرفتم و در دام کارشناس نمی‌افتادم‌ ...» عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی هم نسبت به رفتار محمد فاضلی با اشاره به شعار انتخاباتیش در سال ۱۴۰۰ نوشت: «امروز محمد فاضلی در برابر دروغ و ظلم صداوسیما #زد_زیر_میز»

علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس که هنوز موضعگیری انتخاباتی‌اش روشن نیست، در این باره گفت: «به نظر من، مقصر اینجا آقای اسفندیاری بودند؛ یعنی این سوال رو مطرح کردن و وارد شدن به مسئله شخصی آقای فاضلی درست نبود و باعث عصبانیت ایشان شد. مجری این برنامه می‌توانست بهتر عمل کند و این‌قدر زود میکروفن را قطع نکند که باعث عصبانیت فاضلی شود...» چهره‌های دیگر دولت قبل، مثل محمد واعظی و علی ربیعی هم از حرکت محمد فاضلی در شبکه‌های اجتماعی دفاع کردند.  اما یکی از جالب‌ترین  کارها را برای کمپین انتخاباتی پزشکیان، محمدجواد آذری‌جهرمی کرد آن هم با دو توئیت که در یکی ازآنهاعکس عادل فردوسی‌پور را گذاشت و نوشت: «بگذار حرفش رو بزنه» 

هر روز یک قشقرق

واکنش در اردوگاه مخالفان پزشکیان متنوع‌تر بود. در ابتدای کار، خیلی‌ها نوشتند که چطور کسی که نمی‌تواند آرامش و اخلاق را در گفت‌وگو حفظ کند، می‌تواند از حق بقیه دفاع کند؟ جالب اینکه حتی عده‌ای به آسیب زدن فاضلی به اموال صداوسیما و خراب‌کردن هاش‌اف یا همان میکروفن اشاره کردند و گفتند که این وسیله نزدیک ۳۰میلیون تومان قیمت داشته و فاضلی و پزشکیان باید خسارت بدهند.

کمی که گذشت، واکنش‌ها سنجیده‌تر و مرتب‌تر شد تا جایی که هشتگ متقابل هم با عنوان «هر روز یک قشقرق» درست شد که می‌گفت کمپین انتخاباتی پزشکیان می‌خواهد با جنجال‌هایی که هر روز راه می‌اندازد، از سخنرانی ظریف گرفته تا واکنش تند فاضلی جلب توجه کرده و دو قطبی درست کند. علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، از جمله کسانی بود که این هشتگ را تقویت کرد: «استراتژی اصلاح‌طلبان تا روز انتخابات: هر روز یک قشقرق.»

بعضی‌ها هم پای شعارهای قدیمی اصلاحات را وسط کشیدند، مثل نظام الدین موسوی، فعال سیاسی اصول‌گرا و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان که در این باره نوشت: «این حرکت زشت آقای فاضلی مقابل میلیون‌ها بیننده تلویزیون، هر کجای دنیا رخ می‌داد، احتمالا مرتکب را تا سال‌ها از حضور در مجامع عمومی و رسمی، منع می‌کردند. منتها جریان روشنفکری ایران آمادگی دارد تا از سخیف‌ترین رفتارها که در جوامع بدوی هم قباحت دارد، حماسه بسازد!»

در این بین چهره‌هایی مانند عطاالله مهاجرانی، که حالا سال‌ها است، در اروپا زندگی می‌کند سعی کردند ماجرا را طور دیگری  تحلیل کنند: «اتاق فکر راهبری انتخابات - به فرض وجود - ترجیحش این بوده است که انتخابات پرشور باشد اما نتیجه دلخواه، پزشکیان نیست. ظاهرا اقبال عمومی از گرم کردن تنور فراتر رفته است. به همین دلیل شاهد شیوه غریب صداوسیما بودیم. کارشناسانی که طرف دعوا و ماجرا هستند، مثل ایزدی و اسفندیاری. نحوه طرح پرسش‌ها و ماهیت پرسش‌ها به‌ویژه مسائل شخصی برای عصبانی کردن پزشکیان و مشاوران بود‌... »

اسفندیاری در پاسخ به مهاجرانی رشته توئیت طولانی‌ای منتشر کرد و خدمات و سوابق علمی خود را گوشزد کرد. به هرحال نبرد استادان پرده دیگری از انتخابات 8 تیر بوده است. 

 

کدخبر: ۵۶۱۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر