کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۹۴۱
تاریخ خبر:

عمارت‌های میلیون دلاری رضا پهلوی و دوستان در آمریکا خبرساز شد

عمارت‌های میلیون دلاری رضا پهلوی و دوستان در آمریکا خبرساز شد

چرا فروش این دو خانه برای رسانه‌های آمریکایی مهم شد؟

هفت صبح| این روزها مشاوران املاک آمریکا در تلاش هستند تا دو خانه چند میلیون دلاری را به فروش برسانند. خانه‌هایی که صاحبانشان ارتباط تنگاتنگی با دوران حکومت پهلوی داشته و دارند؛ یک ارتباط خونی و یک ارتباط دوستانه و سیاسی. یکی از این دو خانه یا بهتر است بگوییم عمارت، برای رضا پهلوی و همسرش یاسمین است که بیش از 3میلیون دلار برای فروش گذاشته‌ شده. دومین خانه هم متعلق به همسر سابق هوشنگ انصاری، دیپلمات و وزیر اقتصاد کابینه امیرعباس هویدا است. فروشنده این عمارت، مریم پناهی انصاری است که به واسطه ارتباطات نزدیکش با سطوح بالای قدرت در آمریکا، کار حکومت محمدرضا را راه می‌انداخت و حالا خانه‌اش را به قیمت بیش از 5میلیون دلار برای فروش گذاشته است.

 

وبسایت «ریلتور دات کام» که یک وبسایت فروش املاک در آمریکاست خبر داده که رضا پهلوی قصد دارد خانه «اشرافی»اش در پوتومک مریلند را به قیمت 3میلیون و 100هزار دلار بفروشد. در ابتدای این گزارشِ تبلیغاتی نوشته شده: «هیچ می‌دانستید یک خانواده اشرافی در پوتومک زندگی می‌کنند؟» کنار اسم پهلوی یک «ولیعهد» هم چسبانده‌اند تا خریداران را بیشتر ترغیب کنند. آن‌ها این خانه را در سال 1996 یعنی حدودا سال 1374، به قیمت1میلیون و 250هزار دلار خریدند و تا به حال، بارها آن را بازسازی و نوسازی کرده‌اند. درون محوطه این زمین یک خانه اصلی به سبک گرجستانی با هفت اتاق خواب و هشت حمام وجود دارد. همچنین یک خانه کوچک‌تر هم با پارکینگ در این محوطه ساخته شده است. این دو بنا که در کل 1700متر مربع مساحت دارند، اولین بار در سال 1989 ساخته شدند. از زمانی که رضا و یاسمین این خانه را خریدند تا به حال 2میلیون دلار خرج بازسازی آن کرده‌اند.

  

قصر رنسانسی خانم پناهی

 

روزنامه نیویورک پست دو روز پیش با انتشار یک گزارش خبر داد: «همسر سابق سفیر جنجالی ایران عمارت خود در نیویورک را با قیمت 5میلیون و 300 هزار دلار برای فروش گذاشته است.» 140 سال پیش، یک تاجر بزرگ آمریکایی- آلمانی به نام جان جیکوب آستور، این خانه را با سه اتاق خواب و چهار حمام، به شکل و شمایل یک قصر ساخت. فروشنده، یعنی مریم پناهی انصاری که از دوستان خانواده پهلوی است، در سال 1385، 5میلیون و 950هزار دلار برای خرید این خانه هزینه کرد. او که حالا 82سال سن دارد، در مصاحبه‌ای گفته که در روزهای جوانی در این خانه مهمانی‌های بزرگی برگزار کرده و تا 120نفر مهمان را در این خانه جا داده است. حالا این خانه برایش دیگر زیادی بزرگ است و تعداد مهمان‌هایش هم تنها به 40 تا 50نفر می‌رسد. این خانه 385متری در غرب سنترال پارک واقع شده و پیش از این بیمارستان سرطان نیویورک بوده است. این بنا به سبک گوتیک، با آجرهای قرمز رنگ ساخته شده و معمارش برای طراحی آن از قلعه‌های دوره رنسانس در فرانسه الگو برداشته است.

 

مریم پناهی انصاری، 30سال با هوشنگ انصاری زندگی کرد و حالا 25سال است که از او جدا شده. هوشنگ انصاری که حالا 96ساله است، در سال‌های 46 تا 48، سفیر ایران در آمریکا بود. او در سال 42 با مریم پناهی که منشی عباس آرام بود، ازدواج کرد. پناهی ارتباطاتی قوی با مقامات دولتی آمریکا و ایران داشت. انصاری پس از آن در کابینه امیرعباس هویدا، به عنوان وزیر امور اقتصادی معرفی شد و تا 9 سال در این جایگاه فعالیت کرد. بعدها، جمشید آموزگار، انصاری را مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران کرد اما او خیلی زود و در سال 56 استعفا داد. درست کمی قبل از انقلاب، انصاری برای درمان بیماری‌های قلبی خود به آمریکا رفت و با وقوع انقلاب همان‌جا ماند. او به تگزاس رفت و بیزینس نفتی خودش را راه انداخت و به خاطر ارتباطات نزدیکش با خانواده بوش و هنری کسینجر، تبدیل به یکی از بزرگترین حامیان جمهوری‌خواهان شد.

  

فساد جدید هوشنگ انصاری

 

حالا چه اتفاقی افتاده که فروش خانه مریم پناهی به عنوان همسر سابق هوشنگ انصاری برای رسانه‌های آمریکایی مهم شده؟ 7ماه پیش، روزنامه‌نگاران تحقیقی بین‌المللی افشا کردند که انصاری یک صندوق بازنشستگی خصوصی را که بزرگترین شرکت بیمه هلندی کارائیب است، خریده و سپس صدها میلیون دلار از این صندوق تخلیه کرده و به حساب‌های خارج از کشورش فرستاده تا مالیات را دور بزند. با این‌حال، او این اتهامات را رد کرده. طبق گزارش کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، مقامات ادعا می‌کنند که انصاری از این پول برای «سرمایه‌گذاری در مشاغل دیگر خود، سفر با جت شخصی، پرداخت میلیون‌ها دلار مبالغ مشکوک به آشنایان خود و ارسال کمک‌های مالی به محافظه‌کاران آمریکا» استفاده کرده است. در حال‌حاضر، بانک مرکزی تگزاس از انصاری شکایت کرده تا بتواند این پول را پس بگیرد.

 

کدخبر: ۵۵۸۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر