کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۳۳
تاریخ خبر:

خمینی‌ها؛ معرفی خانواده بنیانگذار انقلاب

خمینی‌ها؛ معرفی خانواده بنیانگذار انقلاب

نگاهی به فرزندان، عروس‌ها، دامادها و نوه‌های بنیانگذار انقلاب به بهانه درگذشت خانم معصومه حائری

هفت صبح| روز پنجشنبه اعلام شد که خانم معصومه حائری، همسر آقای سید مصطفی خمینی، فرزند ارشد امام خمینی، درگذشته‌اند. به این بهانه، نگاهی داشتیم به فرزندان، عروس‌ها، دامادها و نواده‌های ایشان. مرحوم امام خمینی متولد سال ۱۲۸۱ بودند و در ۲۷ سالگی با خانم خدیجه ثقفی که آن زمان ۱۶ ساله بودند ازدواج کردند. این زوج، هشت فرزند داشتند که البته سه نفر از آنان در کودکی درگذشتند. حاصل ازدواج پنج فرزند امام با دو عروس و سه داماد، ۱۵ نوه برای امام خمینی بود که از این میان هشت نفر پسر و هفت نفر دختر هستند.

 

 

سید مصطفی خمینی

 

مصطفی خمینی متولد سال ۱۳۰۹ بود. او در ۲۴ سالگی با خانم معصومه حائری ازدواج کرد. خانم حائری، دختر سید مرتضی و نواده شیخ عبدالکریم حائری بود. شیخ عبدالکریم موسس یا به عبارت صحیح‌تر احیاگر حوزه علمیه قم است. خانم حائری در آن زمان شانزده ساله بوده است.

 

آقا مصطفی در سال ۱۳۵۶ در رویدادی مشکوک در نجف درگذشت. انقلابیون در آن زمان این قتل را حکومتی و کار ساواک دانستند و به همین دلیل او را شهید مصطفی خمینی خطاب می‌کنند.

 

حاصل ازدواج مصطفی و معصومه، دو فرزند بود. مریم سادات و سید حسین. این زوج البته دو فرزند دیگر هم داشتند که در بدو تولد درگذشتند. از خانم مریم خمینی اطلاعات زیادی نداریم. عصر ایران در یک گزارش نوشته که او در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. مراسم تدفین خانم حائری امروز برگزار خواهد شد و شاید عکاسان بتوانند برای نخستین بار، تصویری از مریم خانم ثبت کنند.

 

سید حسین اما فردی مشهور است. متولد سال ۱۳۳۸ است. روحانی است و از ابتدای انقلاب درگیر فعالیت‌های سیاسی بود و از بنی صدر حمایت می‌کرد. حضور او در این صحنه باعث حاشیه‌هایی شد و مرحوم امام خمینی در نامه‌ای او را از ورود به این عرصه نهی کرد. با این حال حواشی سید حسین خمینی در دهه هشتاد رنگ تازه‌ای گرفت وقتی او در سال ۱۳۸۲ و بعد از حمله نظامی آمریکا به عراق، از ایران به آنجا و از عراق به آمریکا سفر کرد و با بعضی از سران اپوزیسیون هم دیدار کرد. سید حسین خمینی در سال ۱۳۸۴ به ایران بازگشت و از آن زمان تا به حال از عرصه‌های رسمی و رسانه‌ای کنار است. در ویکی‌پدیای فارسی نوشته او سه فرزند به نام‌های مهدی، محمد و علی دارد ولی ما منبع مطمئنی برای این حرف پیدا نکردیم.

 

صدیقه مصطفوی

 

بعد از سید مصطفی، فرزندی به نام علی به دنیا آمد که در چهار سالگی فوت می‌کند و پس از او خانم صدیقه مصطفوی به دنیا می‌آید. رسمی شده که در خاندان امام خمینی، فرزندان پسر را به پسوند نام ایشان یعنی خمینی و فرزندان دختری را به نام فامیل‌شان یعنی مصطفوی صدا می‌کنند.

 

خانم مصطفوی متولد سال ۱۳۱۵ است و در  سال ۱۳۳۰ و در سن ۱۵ سالگی با مرحوم آیت‌الله میرزا محمدتقی اشراقی ازدواج کرد. آقای اشراقی که متولد سال ۱۳۰۴ بود؛ پس از انقلاب در موقعیت‌های مختلفی به عنوان نماینده امام خمینی حضور پیدا کرد؛ در سال ۱۳۶۰ به دلیل سکته فوت کرد. این زوج هفت فرزند داشتند. چهار دختر و سه پسر. زهرا اشراقی، مشهورترین دختر آن‌هاست که همسر محمدرضا خاتمی، پزشک، دبیر کل جبهه منحل شده مشارکت، نایب رئیس مجلس ششم و برادر سید محمد خاتمی است.

 

نعیمه اشراقی نیز دیگر دختر این خانواده است و عروس آیت‌الله طاهری اصفهانی، امام جمعه مستعفی اصفهان. عاطفه اشراقی هم با تبعه‌ای از پاکستان ازدواج کرده و بنا به یک گزارش سایت خبرآنلاین که در سال ۱۳۹۷ نوشته شده در خارج از کشور زندگی می‌کند. نفیسه هم دختر دیگر این خانواده است که فرزند او با نوه آیت‌الله هاشمی ازدواج کرده است. در میان پسرها، مرتضی اشراقی کمی در خبرها، حضور دارد و دو پسر دیگر هم محمدتقی و علی نام دارند.

 

فریده مصطفوی

 

فرزند سوم هم دختر است. خانم فریده متولد سال ۱۳۱۷ است. او در سال ۱۳۳۳ با مرحوم محمد حسن اعرابی ازدواج کرد. اعرابی متولد سال ۱۳۰۳ بود، فرش‌فروشی داشت و در سال ۱۳۸۹ درگذشت. او از امام خمینی در برخی امور مالی شرعی هم وکالت داشت. این زوج یک فرزند دارند به نام فرشته که متولد سال ۱۳۳۶ است و آن طور که سایت جماران نوشته «با توجه به کسالت خونی» فرزند دیگری ندارند. فریده خانم استاد و عضو هیات امنای جامعه الزهرا یا همان حوزه علمیه زنان است.

 

زهرا مصطفوی

 

زهرا مصطفوی، مشهورترین فرزند دختر امام خمینی است. او متولد سال ۱۳۱۹ است. در سال ۱۳۴۰ و در ۲۱ سالگی با آقای محمود بروجردی که در آن زمان ۲۷ ساله بوده ازدواج کرده است. آقای بروجردی که برخی مسئولیت‌های دولتی هم داشت در سال ۱۳۸۹ درگذشت. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام لیلی و مسیح است. لیلی وکیل دادگستری است و مسیح روحانی. خانم مصطفوی دکترای الهیات دارد و استاد تمام بازنشسته گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران است. او هم‌چنین رئیس و دبیر کل جمعیت ایرانی دفاع از ملت فلسطین و دبیر کل جمعیت زنان جمهوری اسلامی است که البته این دومی چندان فعال نیست.

 

احمد خمینی

 

ویترین خانواده امام خمینی در افکار عمومی، خانواده احمد خمینی است. کسی که بعد از امام عنوان «یادگار امام» را داشت. احمد خمینی متولد سال ۱۳۲۴ بود و در سال ۱۳۷۳ در سن کمتر از پنجاه سالگی درگذشت. او در سال ۱۳۴۸ و در ۲۴ سالگی با خانم فاطمه طباطبایی که در آن زمان ۱۵ ساله بود ازدواج کرد. فاطمه طباطبایی که در برخی از اشعار امام خمینی از او به عنوان «فاطی» نیز نام برده شده است؛ دکترای عرفان اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی دارد. او خواهر صادق طباطبایی، سخنگوی دولت موقت و خواهرزاده امام موسی صدر، رهبر مفقودالاثر شیعیان لبنان است. دختر خاله او، زهره صادقی، هم همسر سید محمد خاتمی است.

 

حاصل ازدواج احمد و فاطمه سه پسر بود: حسن، یاسر و علی.

 

حسن خمینی متولد سال ۱۳۵۱ است و در حال حاضر عنوان رسانه‌ای «یادگار امام» در مورد او به کار می‌رود. او مسئول موسسه حفظ و نشر آثار امام نیز هست. حسن خمینی با فاطمه، دختر آیت‌الله موسوی بجنوردی ازدواج کرد. آیت‌الله بجنوردی، به تازگی، یعنی در اسفند ۱۴۰۲ درگذشت. او چهار فرزند دارد من جمله سید احمد خمینی جوان که حضورش در فضای مجازی، علایق فوتبالی‌ و اظهارنظرهای سیاسی‌اش و البته جشن عمامه‌گذاری‌اش حسابی خبرساز شده بود.

 

یاسر خمینی متولد ۱۳۵۷ است و دومین فرزند این زوج است. او با خانم سیده حورا صدر دختر سیدمحمد صدر ازدواج کرده است، و حاصل ازدواج آن ها دو فرزند به نام‌های روح‌الله و فاطمه است. سیدمحمد صدر پسر خاله فاطمه طباطبایی است، که معاون کمال خرازی وزیر امور خارجه سیدمحمد خاتمی بود و حالا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بنابراین یاسر با دختر پسرخاله مادر خود ازدواج کرده است.

 

علی خمینی همان فردی است که معمولا در خاطرات نقل شده از امام خمینی به عنوان علی کوچولو از او یاد می‌شود و تصویرش در ابتدای برخی از کتب درسی هم بود. او متولد سال ۱۳۶۵ است. فوق لیسانس فلسفه غرب از دانشگاه تهران دارد ولی روحانی و حوزوی است و از سال ۱۳۹۷ نیز در نجف ساکن شده است. نزد پدربزرگ همسرش. کمی پیش از این مهاجرت، او با دختر سیدجواد شهرستانی ازدواج کرد که داماد آیت‌الله سیستانی و نماینده این مرجع در ایران است.

 

قبل از احمد خمینی، امام خمینی و همسرش دختری هم به نام سعیده داشتند که در هفت ماهگی فوت کرد و بعد از او نیز دختری به نام لطیفه داشتند که او نیز در کودکی درگذشت.

 

از مجموع پنج فرزند و پنج عروس و داماد امام خمینی هم همه مردان یعنی دو پسر و سه داماد به ترتیب در سن‌های مصطفی ۴۷، اشراقی ۵۶، اعرابی ۸۶، بروجردی ۷۶ و احمد ۴۹ سالگی درگذشتند و در میان خانم‌ها فقط خانم حائری در ۸۶ سالگی درگذشته و خانم‌ها صدیقه ۸۸ ساله، فریده ۸۶ ساله و زهرا ۸۴ ساله و خانم فاطمه طباطبایی ۷۰ ساله، در قید حیات هستند.

 

کدخبر: ۵۵۷۲۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر