کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۴۲۴
تاریخ خبر:

آقای برادران ‌مواظب خودت باش!

آقای برادران ‌مواظب خودت باش!

ردپاهای مشکوک در سومین سوءقصد علیه معاون وزیر‌ صمت.

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| با همین جمعه‌ای که گذشت می‌شود سه بار که آقای معاون مورد سوءقصد قرار گرفته. یک بار اردیبهشت ماه، یک‌بار آذر و حالا هم دی‌ماه. علائم حیاتی «محمد‌مهدی برادران»، معاون وزیر صمت حدود 10 ساعت بعد از حادثه به حالت نرمال برگشت. پیش از این نماینده مردم شازند و روزنامه ایران اقتصادی یکی از عوامل مرتبط به اولین سوءقصد آقای معاون را معرفی کرده بودند:

 

رئیس یک کارخانه در ملایر که به‌دنبال این ماجرا بازداشت و سپس آزاد شد. ولی هیچ وقت درباره عاملان سوءقصدهای بعدی توضیحی نیامد. ماجرای آن کارخانه‌دار ملایری در سوءقصد اول شبیه به یک مینی‌سریال پلیسی عجیب بود.

 

مردان وزارت اقتصاد رئیسی می‌گویند این کارخانه با رانت دولت قبل رشد کرده و به‌صورت انحصاری بازار پوشک و ماسک را در اختیار داشته. از آن‌طرف مخالفان آنها می‌گویند دولت رئیسی امسال به این کارخانه‌ ملایری مجوز تولید داده اما دست واردات را هم باز گذاشته تا این کارخانه به گِل بنشیند. در نتیجه مالک کارخانه هم از وزارتخانه عصبانی می‌شود و با اجیر کردن ضارب، تلاش می‌کند تا معاون وزیر را به‌صورت فیزیکی حذف کند. اگرچه درباره سوءقصدهای بعدی توضیحی نیامده اما این پرونده‌ها نمی‌تواند خیلی هم بی‌ربط به‌هم باشد. 

 

اردیبهشت: اولین اتفاق درست پشت تریبون مجلس رخ داد: اردیبهشت سال 1402 شایعه شده بود که معاون صنایع عمومی وزارت صمت به‌خاطر مخالفانی که داشته مورد حمله قرار گرفته. چه کسی این موضوع را مطرح کرد: خود وزیر.

 

آن زمان هنوز «فاطمی‌امین» بر صندلی وزارت نشسته بود و روز استیضاح خود اسم یکی از نماینده‌ها را آورد و اشاره کرد که این فرد به شعبه ۲۷ جنایی رفته و وساطت کرده‌ که فردی که به معاون او سوءقصد کرده بود، آزاد شود. همهمه‌ها برپا شد و پچ‌پچ‌ها از همین‌جا شکل گرفت. چه کسی حمله کرده؟ کدام نماینده کفیل شده؟ فاطمی‌امین می‌گفت که این ماجرا مربوط به شرکتی است که در سازمان تعزیرات سه هزار میلیارد تومان گران‌فروشی کرده و پرونده آن در تعزیرات باز است. 

 

مالک کارخانه ضارب نبود، فقط دستور داده بود
‌خرداد: احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر که فاطمی‌امین از او نام برده یک‌بار همان روز ماجرا را توضیح داد و بار دیگر در خرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن تایید می‌کرد کفیل یکی از متهمانی بوده که صاحب یک کارخانه است اما طبق گفته او این فرد متهم نقش مستقیمی در ضربه به آقای معاون نداشته. نماینده ملایر اینطور جواب داد: «من فقط برای ۱۲ ساعت ضامن صنعتگری شدم که ضارب ادعا می‌کرد از او دستور گرفته و فردا ایشان به دادگستری مراجعه کرد و هم‌اکنون بدون هیچ قرار قضایی آزاد است.» 


هم احد آزادی‌خواه، هم نماینده‌های دیگر و همچنین روزنامه « ایران اقتصادی» نام این کارخانه‌ را آورده‌اند. نماینده ملایر می‌گوید این شرکت سهم بالایی در تولید پارچه ماسک داشته‌ ولی وزارت صمت مجوز می‌دهد که همین کالا را وارد کنند. برای همین صنایع سلولزی و صنایع منسوج لاستیکی متوقف و با انبارهای پر تعطیل می‌شود. 

 

از این کارخانه‌دارها چه می‌دانیم؟ 
موضوع درباره دو شرکت معروف ملایر است که یک خانواده بانفوذ آن را مدیریت می‌کنند. این شرکت‌ها سال 1365 افتتاح و در زمان دولت قبل (1393) کلنگ توسعه آن خورده شده. اسحاق جهانگیری، معاون روحانی در مراسم آن حضور داشته و چند ماه بعد، علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس هم از آن بازدید کرده.


آنها ابتدا تولید‌کننده موکت و نخ بودند ولی بعد محصولات سلولزی دیگری را هم مثل پارچه ماسک، پوشک و... به‌عهده گرفتند. سال 1401 به رتبه کارآفرین برتر و عنوان‌های دیگری مثل واحد نمونه می‌رسند تا اینکه با تغییرات دولت همه‌چیز به ضرر آنها تمام می‌شود.


انتقام به روش خانواده کارخانه‌دار 
مرداد: نماینده مردم شازند که به‌خاطر شرکت پتروشیمی این خانواده در شهر خود، دل خوشی از آنها ندارد، هفدهم مرداد ماه تعارف را می‌گذارد کنار و علنا اسم مالک کارخانه را هم می‌آورد. او تایید می‌کند که «خانواده م که مالک شرکت هستند کسی را برای حذف فیزیکی معاون اجیر کرده بودند.»

 

او به نقل از دادگاه انقلاب می‌گوید: «محمدمهدی برادران قصد رفع انحصار و مجوز تولید به سایر شرکت‌ها و دستور وارد کردن تجهیزات صنعتی برای سایر شرکت‌ها را داشته است. این موضوع از طرف آقای مالک کارخانه قابل تحمل نبوده و به‌رغم ارتباطات گسترده با مقامات و افراد در وزارت صمت موفق به جلوگیری نشده است.

 

دستور جلب کارخانه‌دار نیز به اتهام پرداخت رشوه و معاونت در شروع قتل عمد و جرح عمدی جهت جلوگیری از تبانی صادر شده است.» صورت‌بندی نماینده شازند اینطور بود که یک پیرمرد با پسرانش که صاحب کارخانه‌ای بودند و وقتی محمدمهدی برادران اجازه می‌دهد شرکت‌های دیگر نیز مواد اولیه وارد کنند، اینها تصمیم می‌گیرند آقای برادران را حذف فیزیکی کنند. 

 

می‌دهم برایتان پرونده‌سازی کنند 
پس تا اینجا فهمیدیم ماجرا درباره دعوا سر محدودیت‌های جدید بر سر راه یک کارخانه‌دار قدیمی است که گویا در دولت پیش قدرت زیادی داشته. برخوردها با این کارخانه‌دار منجر به تشکیل پرونده برای معاون وزیر می‌شود که مانع تولید داخلی شده.

 

به گفته نماینده مردم فیروزکوه برخوردهای سلبی دیگری هم با این کارخانه داشته. او گفت: «در یک جلسه با بخش خصوصی و با حضور همان نماینده ملایری، معاون وزیر به یک کارخانه‌دار اتهام گرانفروشی می‌زند. آن فرد جواب می‌دهد که تا امروز هیچ پرونده‌ای در تعزیرات نداشته‌اند. سپس جناب معاون می‌گوید: می‌دهم برایتان پرونده بسازند.»

 

 اول پوشک و بعد ماسک 
حرکت بعدی دولت این بود که 29 مرداد یک گزارش علیه این شرکت در روزنامه زیرمجموعه خود بنویسد. روزنامه ایران اقتصادی ادعا کرده که «رفت و آمدهای مدیران دولت گذشته به این کارخانه باعث شد که انحصارهایی در این مجموعه شکل بگیرد. نیمه اول سال 1397، پوشک بچه، به کالایی کمیاب تبدیل شد و برای آن، بازار سیاه شکل گرفت.

 

در آن برهه زمانی، دولت روحانی‌ به‌صورت انحصاری (به دلیل کمبود ارز)، مجوز واردات مواد اولیه پوشک بچه را به شرکت یاد شده داده بود و همین امر سبب شد که قیمت پوشک بچه به سرعت افزایش پیدا کند. اواخر بهمن ماه سال 1398، در شرایطی که مردم به ماسک نیاز داشتند، شرکت یاد شده به‌صورت انحصاری مشغول تولید ماسک بود و از رانت‌هایی برخوردار شد.» 

 

آبان: دوشنبه 22 آبان‌ماه جلسه اول دادگاه محاکمه عاملان سوءقصد به «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صنعت و معدن برگزار شد. بار دیگر روزنامه ایران اقتصادی در گزارش خود اشاره کرد که متهمان این محاکمه مالکان همان کارخانه ملایری بوده‌اند.

 

آذر: مشخص نیست این‌بار چه کسی به آقای معاون سوءقصد کرده اما این یکی هم چند روز بعد از محاکمه خانواده کارخانه‌دار اتفاق افتاده. شهرآرا نیوز نوشته بود که معاون وزیر صمت در حال رفتن به سمت منزل بود که از سوی فرد یا افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان با سنگ به‌صورت و بدن او آسیب می‌رسانند که در نهایت بعد از جراحت جدی منجر به بیهوشی او می‌شوند.

 

دی: جمعه حوالی ساعت 9 صبح در حالی که «برادران» قرار بود همراه اعضای دولت به زنجان برود در بزرگراه قزوین مورد حمله قرار می‌گیرد. او به همراه سه سرنشین دیگر داخل یک پرشیا مشکی رنگ قرار داشت.

 

ماشین ضارب به خودروی آنها ضربه می‌زند و سپس متواری می‌شود. این بار ضربه به سر و قفسه سینه آقای معاون وارد و با شکستگی دنده روبه‌رو می‌شود. خبرگزاری فارس با پزشک او مصاحبه کرد و گفت که هنوز مشکلات تنفسی «برادران» باقی است و خبر داد که قرار است معاون وزیر صمت به تهران، منتقل شود. 

 

این‌بار سوءقصد کار کیست؟ هنوز هیچ نماینده‌ای یا رسانه دولتی درباره این موضوع سرنخی نداده. مدیر کل روابط عمومی وزارتخانه هم به هفت‌صبح می‌گوید فعلا تا انتشار بیانیه اطلاعاتی نخواهد داد. 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۴۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر