کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۱۵
تاریخ خبر:

پروژه حساس خانواده آقای هاشمی

پروژه حساس خانواده آقای هاشمی

درباره فعالیت جالب توجه محمد و محسن هاشمی و حسین مرعشی برای انتخابات اسفند.

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| فائزه زندان است، عفت خانم در بستر بیماری و مهدی تازه از زندان آزاد شده. یاسر و فاطمه هم مشغول امورات اقتصادی و خیریه خود هستند ولی دیگر اعضای خانواده اکبر هاشمی‌رفسنجانی که این روزها در آستانه هفتمین سالمرگ او (۱۹ دی ۱۳۹۵) هستیم، حسابی افتاده‌اند دنبال ماجرای انتخابات اسفند و در غیاب اتحاد ملتی‌های نزدیک به خاتمی و در کنار یاران روحانی و حزب اعتدال و توسعه می‌خواهند اصلی‌ترین جناح مقابل اصولگرایانی باشند که قصد دارند یکدستی دو سال و نیمه حاکمیت را حفظ کنند. با هم ببینیم خانواده هاشمی در روزهای اخیر برای سهم داشتن در انتخابات چه کردند. از بزرگ‌ترشان شروع کنیم. از محمد هاشمی. 

 

محمد هاشمی 
برادر کوچک‌تر اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود ولی امسال سنش به سن برادر رسیده است: ۸۲ سال. پس از هشت سال ریاست سازمان صداوسیما در دهه شصت و ۶سال معاون اجرایی رئیس‌جمهور و ۱۵سال عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در دهه نهم زندگی، محمد هاشمی سعی می‌کند بزرگی کند و اظهاراتی داشته باشد که کمتر جنجالی و نزدیک به خطوط قرمز باشد و حتی در شرایطی که عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی هم هست؛

 

به‌عنوان فعال سیاسی یا با عنوان‌های سابق خود با رسانه‌ها صحبت کند. برای همین‌ها هم وقتی مثلا خبرگزاری ایرنا در سوم دی‌ماه از او پرسیده نظرش درباره تحریم انتخابات چیست گفته: «تحریم یا کناره‌گیری یا هر اسمی که روی آن گذاشته شود، رویکردی در جهت خلاف مبانی نظام جمهوری اسلامی و به زیان کشور است.» ولی در عین حال رویکرد اصلاح‌طلبانه خود را حفظ کرده و سه روز بعد به خبرآنلاین گفته: «اگر نظارت قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد.»

 

حسین مرعشی 
۶۵ ساله است و رابطه سببی با خانواده هاشمی دارد. او پسرعموی عفت همسر اکبر هاشمی است. پسرعموی کوچک‌تر البته. عفت خانم متولد ۱۳۱۴ است و حالا ۸۸ساله است. بگذریم.  مرعشی تقریبا در تمام روزهای دهه اول دی‌ماه اظهارنظرهای انتخاباتی داشته است.

 

مهم‌ترینش اما یک نشست خبری بوده در روز یکشنبه ۱۰ دی. او در تمام این اظهارنظرها با عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی صحبت کرده است.  مرعشی قصه سیاسی جالبی دارد‌. دو دوره نماینده کرمان و حدود ۸ سال استاندار کرمان و ۳ سال رئیس دفتر رئیس‌جمهور و یک‌سال معاون رئیس‌جمهور بوده و به این ترتیب واقعا یکی از کارگزاران نظام محسوب می‌شود

 

و حتی در دیدار اخیر مردم کرمان و خوزستان با رهبری به‌عنوان یکی از مسئولان کرمانی حضور داشت و همه این‌ها فارغ از این مسئله است که او بنیان‌گذار خیریه مولی‌الموحدین، مالک هواپیمایی ماهان و شرکت کرمان‌موتور است ولی از آن‌سو معمولا سخنان تندش مورد انتقاد تند رسانه‌های اصولگرا قرار می‌گیرد و حتی یک مصاحبه در اسفند سال ۱۳۸۸ برای او یک‌سال حبس به همراه داشت. 

 

نمونه این سخنان غیرمحافظه‌کار او را می‌توانید در اظهارنظرهای اخیر او نیز بخوانید:

* اگر تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها مثلا ۲۰ نفر باشد، انتخابات را به آقای جنتی می‌سپاریم و کناری می‌نشینیم. اگر به سخنان رهبری عمل کردند و اکثریت نامزد‌ها تأیید صلاحیت شدند، خب در انتخابات حضور جدی خواهیم داشت.

 

* هرگز فرصت «ردصلاحیتم» را به آقای جنتی نمی‌دهم چرا‌که معتقدم من باید صلاحیت ایشان را تأیید کنم نه ایشان من را که دلیلش هم قدمت خانوادگی من در عرصه فقه است. به آقای جنتی یک بار پیغام دادم شاید شما نتوانید بگویید پدر‌بزرگ شما کجای مبنای حکومت فقهی بوده، اما من می‌توانم خیلی دقیق بگویم جد پانزدهم من، میربزرگ مرعشی در مازندران، حکومتی بر مبنای فقه اهل‌بیت تشکیل داده بود بنابراین هرگز فرصت نمی‌دهم کسی صلاحیت مرا رد کند.

 

محسن هاشمی 
۶۲ساله است و پسر ارشد اکبر هاشمی. مردم او را بیشتر با متروی تهران می‌شناسند.  او سیزده سال رئیس هیات مدیره و مدیرعامل متروی تهران بود ولی سمت‌های دیگری هم در کارنامه دارد. در ۲۸سالگی بازرس ویژه پدرش در نهاد ریاست جمهوری بود و در ۳۵سالگی رئیس دفتر او‌. یک دوره هم رئیس شورای شهر تهران بود‌.

 

محسن هاشمی در ده روز گذشته دو بار به‌خاطر مناظره تلویزیونی مورد توجه قرار گرفته است. هفته گذشته با مناظره با حسین شریعتمداری مدیر‌مسئول روزنامه کیهان و این هفته با محمد بهادری جهرمی (برادر سخنگوی دولت) که در دفاع از رویکردهای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های انتخابات در مناظره حاضر شده بود‌.

 

او در حال بازی جایی بین عموی خود محمد هاشمی و پسر عموی مادرش حسین مرعشی است. نه مثل مرعشی تلاش می‌کند از جایگاه حزبی خود سخن بگوید و نه مثل محمد هاشمی به سمت‌های خود در دهه شصت و هفتاد شناخته می‌شود و در عوض بیشتر تلاش می‌کند نسبتش با پدر پررنگ باشد و از این طریق هم در حاکمیت پذیرفته شود و هم محبوب منتقدان باشد‌.

 

بنابراین نه مثل محمد هاشمی محافظه‌کار است و نه مثل حسین مرعشی متهورانه سخن می‌گوید، تلاش می‌کند با مدرک و مستند سخن بگوید و خیلی با کاغذهایش در مناظره سر و کار دارد و برخی نقاط سخت را هم با طنز و شوخی به اصطلاح درمی‌آورد و مهم‌تر اینکه تلاش می‌کند خیلی از کوره درنرود و به اعصابش مسلط باشد. (هرچند که در همه موارد هم موفق نیست).

 

تفاوت دیگر او با دو نفر قبلی این است که محسن هاشمی جاه‌طلبی شخصی هم دارد و خود را در قامت رئیس مجلس یا حتی رئیس‌جمهور بعدی هم می‌بیند و به نظر در حال استفاده از موقعیت این مناظرات تلویزیونی برای ساختن برند شخصی خود در سطح ملی است.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۲۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر