کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۸۹۷
تاریخ خبر:

«احمد» به روایت مصطفی

«احمد» به روایت مصطفی

حاشیه‌های یک مستند جنجالی به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی که به زندگی سید‌احمد خمینی پسر امام خمینی می‌پردازد.

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| جمعه  آخرین روز برگزاری جشنواره سینما حقیقت بود، جشنواره‌ای که محل رقابت فیلم‌های مستند است و هر سال تعدادی از این فیلم‌ها بیشتر از بقیه گل می‌کنند اما امسال غیر از فیلم‌هایی که توجه مستند‌بین‌ها را جلب کرد، فیلمی هم اکران شد که نه‌تنها مخاطبان زیادی به خودش جلب کرد و در روز سوم جشنواره بیشترین بیننده را داشت، بلکه به محل دعوای سیاسی‌ها تبدیل شد: مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی که به زندگی سید‌احمد خمینی پسر امام خمینی می‌پردازد. مردی که در سن ۴۹‌سالگی و در سال ۱۳۷۳ بر اثر سکته مغزی در‌گذشت. 

 

برای اینکه بدانید چرا طیف‌های سیاسی واکنش‌های متفاوتی را به این مستند که در دو بخش مسابقه ملی و آوینی وارد رقابت شده بود، نشان دادند و اصلا چرا این مستند و اکرانش با حاشیه‌های مختلفی مواجه شد، باید بدانید که سید‌حسن خمینی، فرزند احمد خمینی به‌عنوان یک چهره سیاسی، چهره‌ای نزدیک به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و تا اندازه‌ای اصلاح‌طلب‌ها محسوب می‌شود.

 

بنابراین چه جریانی که به اصولگرا معروف است چه جریان‌های نزدیک به دولت چندان روی خوشی به‌مواضع او نشان نمی‌دهند و از طرفی انتقادهای جدی هم به عملکرد او به‌عنوان رئیس تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و عضو هیات مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد دارند.

 

در واقع این گروه‌ها به‌طور کلی مشی، مواضع سیاسی و سبک زندگی خانواده امام خمینی را نمی‌پسندند و همین نگاه انتقادآمیز به مستندی که به‌نوعی تایید مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را دارد هم سرایت می‌کند، پس طبیعی است که چه سال گذشته وقتی خبر ساخت این مستند منتشر شد و چه حالا که از آن رونمایی شده است، با سیل انتقادهای برخی چهره‌ها و رسانه‌ها مواجه شود.

 

مخصوصا که در این مستند حساب ویژه‌ای هم روی خانواده سید‌احمد خمینی و در راس آن سید‌حسن خمینی شده است اما گذشته از آن حضور بعضی دیگر از چهره‌های کمتر شناخته‌شده خانواده خمینی یعنی سید‌حسین خمینی در این مستند و همچنین بعضی چهره‌های جنجالی مانند غلامحسین کرباسچی هم به عصبانیت جریان‌های سیاسی مخالف اضافه کرد تا جایی‌که یکی از فعالان رسانه‌ای که به گام سوم انقلابی‌ها معروف هستند در مورد این مستند نوشت:

 

«به‌نظر می‌رسد، آقای مصطفی رزاق‌کریمی، مستندساز صاحب‌نام، با حداکثر بودجه‌ ممکن برای یک مستند بلند، یک روایت دورهمی‌طور یک‌سویه، بدسلیقه حتی از جهت ساخت و اجرا (فرم)، سست، کم‌اعتبار و بزن‌دررویی، تولید و به مؤسسه عروج و بیت حضرت امام غالب کرده، به نحوی که نه‌تنها دوستداران راستین امام خمینی را ناراضی می‌کند، بلکه مشخص نیست، چرا و چطور، بیت مکرّم حضرت امام، با تماشای چنین مستندی، اعلام رضایت کرده‌اند.» البته این نرم‌ترین بخش انتقادهای او به کارگردان مستند احمد بود.

 

یکی دیگر از بهانه‌های جدی منتقدان به این فیلم درباره هزینه‌های ساخت آن است که گفته می‌شود نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان بوده؛ رقمی که تایید نشده اما دهان به دهان بین منتقدان می‌چرخد.

 

جالب اینکه رزاق‌کریمی قبلا هم مستندی با نام بانوی قدس درباره همسر امام خمینی ساخته بود که به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره سیزدهم انتخاب شد و آن‌هم با انتقادهایی همراه شده بود و حالا به بهانه اکران احمد پرونده مستند قبلی هم بیرون کشیده شده است. خود رزاق‌کریمی کارگردان هم در مقام دفاع از اثرش برآمده و گفته: «نه تحریف کرده‌ام، نه دروغ گفته‌ام. این فیلم با حمایت حاج‌حسن آقا است ولی هیچ کسی مخصوصا حاج حسن آقا کوچک‌ترین جمله‌ای دیکته نکرد.»

 

جالب اینکه در مقابل هم عده‌ای این مستند را به خودسانسوری متهم کرده و در انتقاد از آن می‌گویند چنان که باید و شاید نتوانسته به واقعیت‌هایی که این روزها تحمل نمی‌شوند بپردازد. 

 

مستند «احمد» به تهیه‌کنندگی غلامعلی اصغریان و سرمایه‌گذاری موسسه «عروج امام» ساخته شده است. در این مستند سید‌محمد خاتمی، سید‌حسن خمینی، سید‌محمد موسوی خوئینی‌ها، مهدی کروبی، دکتر فاطمه طباطبایی، حسن روحانی، سید‌حسین خمینی، سید‌مهدی امام جمارانی، علی‌اکبر ناطق نوری، اسدالله بادامچیان، سید‌محمود دعایی، کاظم رحیمی، مهدی فیروزان، غلامحسین کرباسچی، مصطفی کفاش‌زاده و محمد هاشمی رفسنجانی حضور دارند و روایت تاریخی اثر را پیش می‌برند.

 

کدخبر: ۵۵۱۸۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر