پایانی برای جنگ پلیاستیشن و ایکسباکس

مایکروسافت و سونی حالا وارد رقابتی تازه برای سهمخواهی از بازار شدهاند
هفت صبح، فرداد معبودی| دوران جنگ کنسولی پلیاستیشن و ایکس باکس با توجه به تغییراتی که سونی و مایکروسافت در رویکرد انتشار بازیهای خود ایجاد کردهاند به پایان رسیده است. در گذشته هر کمپانی تلاش میکرد تا در زمینه فروش تعداد واحد کنسول از رقیب خود پیشی بگیرد حال آن که اکنون وجود عناوین انحصاری دیگر همان وزن سابق را ندارد. این موضوع سبب شده تا هر کمپانی رویکرد خود را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و تغییراتی در نحوهای که آثار انحصاریاش را ارائه میکند ایجاد نماید.
با توجه به این که تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت قرار دارد و گیمرها نیز روشهای متفاوتی را به منظور تجربه بازیها انتخاب کردهاند، دو شرکت مایکروسافت و سونی به دلایل متعدد به این نتیجه رسیدهاند که شاید عناوین انحصاری به مانند گذشته، راهکار اصلی به شمار نرود.
حال آن که هر کدام رویکردهای متفاوتی را در خصوص چگونگی تجربه بازیهایش در پیش گرفته است، امری که ممکن است موجب شود که هر دو در نهایت به یک مقصد مشترک برسند. بازیهای انحصاری شاید در سالهای آینده به موضوعی متعلق به گذشته تبدیل شود و هر دو کمپانی میتوانند به جای فروش کنسول، روی بازیهای منتشر شده خود سرمایهگذاری نمایند.
بر هیچکس پوشیده نیست که مایکروسافت در دو نسل گذشته از نظر فروش تعداد کنسول از رقیب خود یعنی سونی عقب بوده است. اگرچه ایکس باکس مشکلاتی در خصوص یافتن جای پای خود در بازار کنسولها داشته، اما ردموندیها به آرامی تمرکز خود را روی مسیر متفاوتی قرار دادند. سرویس اشتراکی گیم پس شاید بزرگترین نعمت نجاتدهنده برای ایکس باکس از زمانی که در دسترس قرار گرفت بوده باشد و با گذر زمان نیز بر محبوبیت آن افزوده شده است.
در حالی که تکنولوژی استفاده شده در یک کنسول میتوانست یک نقطه قوت به منظور فروش و تمایز در مقایسه با رقیب به شمار برود، این موضوع در سالهای گذشته دستخوش تغییر واقع شده است. در اختیار داشتن برتری سختافزاری و تکنولوژیکی میتواند یک امتیاز بسیار بزرگ باشد، با این حال عامل مهمتر به منظور فروش یک کنسول، داشتن بازیهایی است که مخاطبین خواستار تجربه آن هستند. برند ایکس باکس برای بازه زمانی طولانی در این زمینه مشکل داشت در حالی که در مقابل بازیهای انحصاری موجود در پلتفرم پلیاستیشن موجب میشدند تا طیف گستردهای از مخاطبین به سمت کنسول سونی جذب شوند.
ایکس باکس مدت زمان زیادی را صرف تلاش برای یافتن چاره وضعیت و چالشهای پیشروی خود نمود اما راهحل را به شکل دیگری پیدا کرد. خرید استودیوهای متعدد نظیر اکتیویژن بلیزارد و بتسدا به مایکروسافت کمک کرد تا بتواند تا حدی به جبران ضررهای متحمل شده در جنگ کنسولی ایکس باکس و پلیاستیشن بپردازد. اگرچه در ابتدا این طور به نظر میرسید که تمامی این خریدها، اقدامی به منظور فروش تعداد کنسول بیشتر است، اما مشخص شد که کار در این زمینه از کار گذشته است و در عوض به عاملی برای افزایش فروش و گسترش سرویس گیم پس تبدیل گردید.
تقریبا تمامی عناوین انحصاری ایکس باکس از روز نخست روی گیم پس و رایانههای شخصی در دسترس قرار داشته و برخی از عناوین دیگر نظیر بازی Indiana Jones and the Great Circle، تنها به صورت یک بازه زمانی مشخص در انحصار قرار دارند و مدتی بعد روی پلیاستیشن نیز عرضه خواهند شد. برخی از ارزشمندترین عناوین انحصاری ایکس باکس نیز از همان روز اول روی پلیاستیشن در دسترس قرار میگیرند که میتوان به مجموعه Call of Duty و بازی Doom: The Dark Ages اشاره داشت. از استراتژی مایکروسافت کاملا میتوان اینطور برداشت کرد که آنها عرصه جنگ کنسولی را بیخیال شده و به جای آن روی نشر بازیها به منظور افزایش فروش و درآمدزایی متمرکز شدهاند.
سونی توانست پس از شروع ناامیدکننده با کنسول پلیاستیشن 3 خود را بازیابی کرده و با دو نسل متوالی بر بازار کنسولی سلطه داشته باشد. ساخت و در اختیار داشتن گنجینه عظیمی از عناوین انحصاری، همواره قدرت اصلی پلیاستیشن به شمار میرود. حال آن که پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر در حوزه کنسولهای بازی کمرنگتر گردیده است. دیگر شاهد پرش گرافیکی و تغییر قابل توجه بین نسلها به مانند گذشته نیستیم و همین موضوع سبب شده تا مخاطبین دلیل آنچنانی برای خرید کنسول PlayStation 5 نداشته باشند.
بسیاری از بازیهای عرضه شده روی کنسول PS5 همچنان در دسترس کنسول PS4 نیز قرار میگیرند. از طرف دیگر بسیاری از بازیها در هنگام انتشار یا مدت زمانی پس از عرضه روی پلتفرم رایانههای شخصی نیز منتشر میشوند. کنسول PS5 دارای لیست محدودی از بازیها بوده که تنها به صورت انحصاری در اختیار این کنسول باشد به طوری که بسیاری از طرفداران این شوخی را مطرح میکنند که «کنسول PS5 هیچ بازی ندارد.» اگرچه با یک شوخی مواجه هستیم اما حقیقت قابل تاملی نیز در این گفته وجود دارد، زیرا بازیهای چندانی وجود ندارند که مخاطب نتواند آن را جایی دیگر تهیه و تجربه کند.