کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۴۳
تاریخ خبر:

OpenAI در رقابت سخت با گوگل

OpenAI در رقابت سخت با گوگل

OpenAI با رونمایی از موتور جستجوی جدید خود به نام SearchGPT، وارد رقابت جدی با گوگل شده است

موتور جست‌وجوی هوشمند OpenAI به‌صورت آزمایشی و با دسترسی محدود ارائه می‌شود؛ اما در نهایت به ChatGPT اضافه خواهد شد.

به گزارش زومیت، OpenAI امروز بالاخره انتظارها را به‌پایان رساند و خبر ورود خود به بازار موتورهای جست‌وجو را اعلام کرد؛ SearchGPT موتور جست‌وجویی قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی است که به‌صورت بی‌درنگ به اطلاعات موجود در سراسر اینترنت دسترسی دارد.

 

موتور جست‌وجوی OpenAI با یک باکس متن بزرگ آغاز می‌شود که از کاربر می‌پرسد «به‌دنبال چه چیزی می‌گردی؟»؛ اما SearchGPT به‌جای آنکه فهرستی عادی از لینک‌ها را در پاسخ کاربر به‌نمایش بگذارد، سعی می‌کند سازمان‌دهی‌شان کند و از آن‌ها سر در بیاورد. در یکی از نمونه‌هایی که OpenAI به‌نمایش گذاشته است، موتور جست‌وجو خلاصه‌ای از یافته‌هایش درباره‌ی جشنواره‌های موسیقی را با توضیح کوتاهی از رویدادها و لینک به این رویدادها به‌نمایش می‌گذارد.

در نمونه‌ای دیگر، SearchGPT پیش از آنکه انواع گوجه‌فرنگی را تشریح کند، شیوه‌ی کاشت این گیاه را شرح می‌دهد. پس از نمایش نتایج، کاربر در ادامه می‌تواند سؤال‌‌های مرتبط دیگری بپرسد یا با کلیک روی سایدبار، لینک‌های مرتبط دیگر را بارگذاری کند. قابلیت دیگری موسوم به «visual answers» نیز وجود دارد؛ اما هنوز اطلاعاتی درباره‌ی کارکردش در دسترس نیست.


 
اسکرین‌شاتی از محیط SearchGPT
اسکرین‌شاتی از محیط SearchGPT
 
 
 
 

درحال‌حاضر SearchGPT صرفا یک «نمونه‌ی آزمایشی» به‌شمار می‌آید؛ به‌گفته‌ی کایلا وود، سخن‌گوی OpenAI به ورج این سرویس از خانواده‌ی مدل‌های زبانی GPT-4 قدرت می‌گیرد و در زمان آغاز‌به‌کار برای ۱۰هزار کاربر در دسترس خواهد بود. خانم وود می‌گوید OpenAI برای تولید نتایج جست‌وجو با شرکای دیگر همکاری می‌کند و فیدهای محتوایی مستقیم را به‌کار می‌گیرد. هدف نهایی OpenAI، ادغام مستقیم قابلیت‌های جست‌وجو با ChatGPT است.

موتور جست‌وجوی SearchGPT می‌تواند نقطه‌ی شروع یک تهدید جدی برای گوگل باشد؛ شرکتی که شتاب‌زده قابلیت‌های AI را به موتور جست‌وجوی خود اضافه کرد تا مبادا کاربران را به رقبایی واگذار کند که در ارائه‌ی قابلیت‌های مشابه پیش‌دستی کرده‌اند؛ البته OpenAI با SearchGPT به صحنه‌ی رقابت با Perplexity نیز وارد می‌شود که خود را «موتور پاسخ هوش مصنوعی» می‌داند. پرپلکسیتی اخیرا از سوی ناشرانی به باد نقد گرفته شده که ادعا می‌کنند قابلیت خلاصه‌سازی هوشمند این شرکت به‌طور مستقیم از آثار آن‌ها کپی‌برداری می‌کرده است.

 
قابلیت visual answers در موتور جست‌وجوی SearchGPT
قابلیت visual answers در موتور جست‌وجوی SearchGPT
 

به‌نظر می‌رسد که OpenAI از بداقبالی‌های Perplexity درس گرفته باشد؛ زیرا می‌گوید مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفته؛ OpenAI در پُست بلاگ خود تأکید می‌کند که SearchGPT به‌موجب همکاری با شرکای رسانه‌ای مختلف توسعه یافته است؛ شرکایی که مواردی همچون وال‌استریت‌ژورنال، آسوشیتد‌پرس و وُکس‌مدیا را دربرمی‌گیرند. کایلا وود می‌گوید «شرکای رسانه‌ای بازخوردهای سازنده‌ای ارائه دادند و ما به دریافت بازخورد آن‌ها ادامه می‌دهیم.»

اوپن‌ای‌آی می‌گوید ناشران راهکاری برای «مدیریت چگونگی به‌نمایش درآمدن‌شان در قابلیت‌های جست‌وجوی OpenAI» خواهند داشت؛ آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که محتوایشان برای تعلیم مدل‌های OpenAI به‌کارگرفته نشود؛ اما کماکان در نتایج جست‌وجو نمایان شود.

در پُست بلاگ OpenAI چنین آمده است:

    SearchGPT به‌گونه‌ای طراحی شده است که از طریق ارجاع‌دادن و لینک‌دادن به ناشران در نتایج جست‌وجو، به ارتباط‌گرفتن کاربران با آن‌ها کمک کند. در هر پاسخ [موتور جست‌وجو]، لینک و ذکر منابع به‌صورت شفاف، درخط (in-line) و نام‌گذاری‌شده وجود دارد.
    - OpenAI 

انتشار آزمایشی موتور جست‌وجوی SearchGPT می‌تواند به طُرُق مختلف به کمک OpenAI بیاید؛ نخست اینکه اگر موتور جست‌وجو اشتباه فاحشی کرد؛ مثلا مانند قابلیت AI Overviews به کاربر پیشنهاد داد در پُخت پیتزا از چسب استفاده کند، به‌سادگی می‌توان گفت «خب، SearchGPT یک نمونه‌ی آزمایشی است!» از سوی دیگر ممکن است در ذکر منابع، اشتباهی رخ دهد یا حتی مانند Perplexity، فجایعی همچون کپی‌برداری از آثار دیگران به بار بیاید.

OpenAI به‌تدریج ChatGPT به تجربه‌ی بی‌درنگ وب نزدیک می‌کند. هنگامی که ChatGPT 3.5 منتشر شد، ماه‌ها از دنیای واقعی عقب بود. سپتامبر سال گذشته OpenAI راهکاری موسوم به Browse with Bing برای جست‌وجوی اینترنت با ChatGPT معرفی کرد؛ اما این راهکار به‌لحاظ پختگی و پیچیدگی، فرسنگ‌ها با SearchGPT فاصله دارد.

پیشرفت‌های تُندوتیز OpenAI، میلیون‌ها نفر را به جامعه‌ی کاربران ChatGPT اضافه کرد؛ اما هزینه‌های شرکت هم به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. به‌گزارش The Information، هزینه‌های تعلیم و استنتاج مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI احتمالا امسال به ۷ میلیارد دلار می‌رسد؛ چراکه میلیون‌ها کاربر هم‌اکنون از نسخه‌ی رایگان ChatGPT استفاده می‌کنند و صرفا هزینه‌ی پردازشی را بالا می‌برند. SearchGPT در ابتدا رایگان خواهد بود و از آنجا که هم‌اکنون تبلیغی هم در این قابلیت وجود ندارد، مشخصا باید OpenAI برای درآمدزایی از قابلیت جدیدش، تدبیری بیاندیشد.

 

کدخبر: ۵۶۳۴۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر