کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۵۰۰
تاریخ خبر:

بازار پشت دیوار بورس

بازار  پشت دیوار بورس

یکی از قدیمی‌ترین استارتاپ‌های ایرانی نمی‌تواند وارد بازار سرمایه شود، مدیرعامل آن می‌گوید ماجرا ناجوانمردانه است!

شهاب‌الدین خدابخش مدیرعامل بازار می‌گوید با اینکه هیات پذیرش فرابورس به صورت شفاهی ورود آنها به بازار سرمایه را تایید کرده اما تاکنون ابلاغ کتبی آن به دست بازار نرسیده و دلیل ابلاغ نشدن موافقت نیز از سوی فرابورس اعلام نشده است.

 

خدابخش در این زمینه به سایت پیوست گفته است: «برای مجموعه بازار هم مثل هر کسب‌وکار دیگری که سیکل‌های لازم را طی کرده اتفاق باارزشی است که سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران بتوانند خارج شوند و احتمالاً بیزینس دیگری راه‌اندازی کنند. چون بدیهی است کسانی که در این حد توانایی دارند بتوانند کسب‌وکار دیگری راه بیندازند. اما متاسفانه در طول سه چهار سال اخیر به‌رغم تلاش‌هایمان این اتفاق نیفتاد. این در حالی است که IPO روش استاندارد خروج است. اما به طرز ناجوانمردانه‌ای هر بار به مشکل برخوردیم. از سال ۹۸ چندین بار با فرابورس وارد بحث شدیم و به هیات پذیرش هم رسیدیم و رأی مثبت شفاهی را گرفتیم اما در عمل و در پاسخ کتبی به نتیجه نرسیدیم. گویا فرابورس هم نمی‌تواند کتبی جواب بدهد و احتمالاً آنها هم علت را نمی‌دانند.» موضوع ورود به بورس کسب‌وکارها و استارتاپ‌هایی چون دیجی‌کالا، علی‌بابا، دیوار و بازار و ... که سرمایه‌گذار مشترک خارجی دارند در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های اکوسیستم استارتاپی بوده است.

  

ترافیک مدیرعامل در بازار

 

بازرگاه اپلیکیشن بازار که قبلا با نام کافه‌بازار فعالیت می‌کرد و یکی از شناخته‌شده‌ترین کسب‌وکارهای گروه هزاردستان (مالک دیوار و کارنامه) است در سال‌های اخیر مدیرعامل‌های مختلفی را به چشم دیده است. خدابخش درباره خود و فعالیت‌هایش و اینکه چطور به تیم بازار پیوسته گفته است: «در گیلان مهندسی مکانیک و  MBA را در دانشگاه شریف خوانده‌ام. یکی از علاقه‌مندی‌هایم این بود که تحلیلگر مالی در صنعت IT باشم. از سال ۹۵ به عنوان تحلیلگر مالی در بازار مشغول فعالیت شدم و از اواخر سال ۴۰۱ به پیشنهاد سرمایه‌گذاران و به خصوص مدیرعامل قبلی بازار «علیرضا احمدی» مدیرعاملی بازار را بر عهده گرفتم.»

 

به گفته خدابخش فرهنگ سازمانی بازار بر تفویض اختیار و تمرکززدایی و توزیع وظایف تدوین شده است و فعالیت‌ها شخص‌محور نیست. به ادعای مدیرعامل این پلتفرم روزانه ۴۵ تا ۵۰ میلیون کاربر از بازار استفاده می‌کنند.

 

او همچنین در زمینه فعالیت‌های بازار هم تشریح کرده بازار که از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده در سال ۱۴۰۲ حدود سه میلیارد نصب آپدیت داده است.

  

بازار کوچک‌تر شده است؟

 

به گفته مدیرعامل، بازار طی این سال‌ها بر حسب نیاز تدوین استراتژی‌ در این شرکت بر اساس نیازهای بازار و پاسخ به آن تغییر کرده و امروز به اعتقاد او بازار بالغ‌تری شکل گرفته است.  با این حال گویا بازار از نظر تعداد منابع انسانی کوچک‌تر شده است. البته مدیرعامل بازار اشاره نکرده آیا درآمدهای این شرکت و دایره خدمات آن هم تغییری کرده است یا نه.  «بنا بر شرایط اقتصادی و روند بازار در برخی زمینه‌ها مجبور شدیم استراتژی‌هایمان را تغییر دهیم. از ۳۰۰ نفر نیروی انسانی سال ۱۴۰۱ حالا به ۱۶۰ نفر رسیده‌ایم و تغییراتی زیرساختی را در بازار رقم زده‌ایم.»

  

موضوع حساس و شکننده امنیت در پلتفرم‌های ایرانی

 

یکی از موضوعاتی که سایت بازار در سال‌های اخیر به شکل جدی به آن پرداخته موضوع باگ بانتی است. خدابخش دراین‌باره توضیح داده باگ بانتی را به یک میلیارد افزایش داده‌اند، چون از نظر آن‌ها موضوع امنیت در کسب‌وکار امری حیاتی است. «گرچه ما در بازار اطلاعات حداقلی از کاربران می‌گیریم اما در نهایت می‌خواهیم امنیت کامل در فضای کسب‌وکارمان جاری باشد. اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد نشان داد برخی این موضوع را جدی نگرفته‌اند. ما تاکنون ۲۰۰ میلیون باگ بانتی پرداخت کرده‌ایم که واقعاً ارزش داشت. چون از سویی در میان کاربران‌مان اعتماد ایجاد کرده‌ایم و تیم‌های فنی معیار سنجش پیدا کرده‌اند. در شرایطی که دانش فنی امنیت محدود شده است، این راهکارها می‌تواند راهگشا باشد.»

 

مدیرعامل بازار همچنین درباره سیاست‌های کلی فیلترینگ و نقدی که همیشه به پلتفرم‌های موفق ایرانی وارد است که در غیاب رقبای قدرتمند خارجی رشد کرده‌اند توضیح داده است: «ما خوشحالیم که رقیب خارجی هم وجود داشته باشد اما متاسفانه رویکرد قانون‌گذار این نیست. اتفاقاً در دوره‌هایی که گوگل‌پلی فیلتر نبوده است ما بهتر رشد کرده‌ایم چون تفاوت ما در ارزش بیشتری است که برای کاربران بومی خلق کرده‌ایم. برای هر توسعه‌دهنده ایرانی نیز راحت‌ نیست که اپلیکیشن خود را در پلتفرم‌های خارجی توسعه دهد. چون محتوای ما زبان فارسی و بومی است و موضوع اپلیکیشن‌های بانکی در بازار مطمئن‌تر است. آمار کلاهبرداری‌ها از اپ‌های بانکی ایرانی که در گوگل‌پلی نصب شده بیشتر است.»

 

کدخبر: ۵۶۰۵۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر