کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۸۶۷
تاریخ خبر:

اندروید ۱۵ از هفت زاویه

اندروید 15 از هفت زاویه

برنامه گوگل برای بهبود سیستم عامل همراهش در چه نقطه‌ای متوقف می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، سینا سپهریان | اندروید ۱۵ قرار نیست قابلیت های انقلابی و تغییرات بنیادی چندانی داشته باشد. با این وجود برخی بهبودهای این سیستم عامل می‌توانند تجربه کار با آن را به‌طور چشمگیری ارتقا دهند. بسیاری از ما ماه‌هایی طولانی در هر سال را در انتظار رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل مورد علاقه‌مان به سر می‌بریم.‌

 

این انتظار برای کاربران سیستم عامل اندروید معمولا طولانی‌تر است! بعد از این که اندروید ۱۴ سرانجام پس از مدت زیادی سرانجام با خارج شدن از فاز بتا به‌طور رسمی منتشر شد، اکنون تمام توجهات به اندروید ۱۵ جلب شده است؛ سیستم عاملی که از هم‌اکنون برخی قابلیت‌های آن را می‌شناسیم.

 

در حال حاضر هنوز حدود شش ماه تا معرفی نسل بعدی سیستم عامل اندروید که احتمالا همزمان با رونمایی از سری گوشی‌های پیکسل ۹ خواهد بود باقی مانده است. با این وجود شایعات و حدس و گمان‌های فراوانی پیرامون اندروید ۱۵ و قابلیت های آن منتشر شده که برخی واقعی بوده و تعدادی نیز صرفا برای بازارگرمی پخش شده‌اند.

 

ابزارک‌ها (ویجت‌ها) بخش‌های جدانشدنی از سیستم عامل اندروید به شمار می‌روند که پس از معرفی سیستم طراحی Material You اندروید جان تازه‌ای گرفتند.‌ در عین حال در طول سال‌های گذشته اپل هم بیکار ننشسته و تلاش فراوانی در گسترده‌تر کردن کاربرد ویجت‌ها کرده است. در این میان مهم‌ترین دستاورد اپل در زمینه ویجت‌ها، افزودن آن‌ها به لاک اسکرین بوده که قابلیت‌های آن‌ها را به سطح تازه‌تری ارتقا داده و کاربری‌های گسترده‌تری را برایشان به ارمغان آورده است.

 

متاسفانه این قابلیت هنوز در سیستم عامل اندروید غایب است. در عین حال در نسخه بتای یکی از آپدیت‌های فصلی اندروید و رابط کاربری پیکسل شاهد افزوده شدن ویجت‌های لاک اسکرین به این سیستم عامل بودیم. این مساله شایعه بازگشت ابزارک‌های لاک اسکرین پس از مدت طولانی به اندروید را تقویت کرده است. البته هنوز هیچگونه اطلاعات دقیقی در خصوص جزئیات این مساله در اختیارمان نیست.

 

امکان آرشیو کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی به جای حذف کردن آن‌ها به هیچ وجه چیز جدیدی نیست و شاید همین الان هم در گوشی اندرویدی شما قابل دسترسی باشد. با این حال افزوده شدن قابلیت آرشیو کردن دستی برنامه‌ها به اندروید ۱۵ می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

 

آرشیو کردن اپلیکیشن‌ها روش کاملا تازه‌ای برای مدیریت فضا در اندروید به شمار می‌رود که به واسطه آن می‌توان به جای حذف کردن برنامه‌ها، آن‌ها را در فضایی ایزوله قرار داد که کمترین حجم را روی حافظه اشغال کنند. با آرشیو کردن یک اپلیکیشن تنها داده‌های کلیدی آن روی حافظه ذخیره شده و مابقی به منظور آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی حذف می‌شوند.

 

ساده‌تر کردن رابط کاربری سیستم عامل برای افرادی که آشنایی کمتری با تکنولوژی دارند هم می‌تواند دیگر قابلیت جذاب اندروید ۱۵ باشد که دسترسی پذیری آن برای همه افراد را ساده‌تر می‌کند. این کار از طریق انجام برخی تغییرات در رابط کاربری یا تعبیه مد جدیدی در اندروید امکان‌پذیر است. برای دستیابی به کاربری ساده‌تر در اندروید لازم است برخی قابلیت‌ها و عملکردهای پیچیده‌تر حذف شده و کاربری ساده‌تر در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر البته تعدادی از بهترین لانچرهای اندرویدی مدهای ساده‌تری را برای تعامل با سیستم عامل ارائه می‌دهند.

 

نسل بعدی سیستم عامل موبایل گوگل احتمالا با نسخه جدیدتری از WebView معرفی خواهد شد. WebView در حقیقت یک مرورگر داخلی برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث به شمار می‌رود که به آن‌ها امکان می‌دهد هر جا نیاز دارند به کاوش در اینترنت بپردازند. البته احتمالا کاربران گوشی‌های میان‌رده و پرچمداران قدرتمند چندان متوجه عملکرد بهتر موتور جدید WebView نخواهند شد. با این وجود اهمیت این بروزرسانی برای گوشی‌های اقتصادی بسیار زیاد خواهد بود. بهبود جدید این موتور باعث خواهد شد که اجزای مورد نیاز برای اجرای آن درون رم ذخیره شده و هر بار فراخوانی آن نیازمند اجرای مجدد اجزا نباشد.

 

پاسخ‌های ارتعاشی در گوشی‌های اندرویدی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند. این مساله را می‌توان با مقایسه ساده یک گوشی اندرویدی جدید با محصولی متعلق به چند سال قبل به‌خوبی متوجه شد. با این حال اگر پرچمداران کنونی اندروید را با یک آیفون مقایسه کنید به‌وضوج متوجه عملکرد ضعیف‌تر پاسخ‌های ارتعاشی در گوشی‌های اندرویدی خواهید شد.‌

 

در عین حال به نظر می‌رسد گوگل متوجه این ضعف شده و در نخستین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۵ قابلیت جدیدی را در این خصوص ارائه کرده است. در این بروزرسانی تغییر در نوار تنظیم روشنایی صفحه نمایش با پاسخ‌های ارتعاشی همراه خواهد بود. به این ترتیب شدت ارتعاشات منتقل‌شده به دست کاربر بر اساس میزان روشنایی صفحه متغیر خواهد بود.

 

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های قدیمی امکان تعویض سریع باتری آن‌ها بود که عملا ظرف چند ثانیه یک باتری با شارژ صد درصد را در اختیار کاربران قرار می‌داد. این کار در گوشی‌های مدرن تقریبا غیرقابل انجام است و همین مساله باعث بروز نارضایتی‌های فراوان از شارژدهی گوشی‌های جدید شده است.

 

امروزه بسیاری از ما به سختی متوجه تحلیل رفتن تدریجی باتری گوشی خود می‌شویم و زمانی متوجه ضعیف شدن باتری می‌شویم که کار از کار گذشته است! به همین جهت تعبیه یک سیستم اطلاع‌رسانی پیشرفته که بتواند در خصوص ضعیف شدن تدریجی باتری به کاربر اطلاع‌رسانی کند می‌تواند قابلیتی مهم و کاربردی برای گوشی‌های مدرن باشد.

 

حتما می‌دانید که اندروید سیستم عاملی بر پایه کرنلی از لینوکس است که با برخی دستکاری‌ها و آپدیت‌ها روی گوشی‌های موبایل نصب شده است. خبر خوب برای کاربران اندروید آن است که این سیستم عامل در هر نسل در حال نزدیک شدن هرچه بیشتر به هسته خود است. برای مثال، پرچمداران پیکسل گوگل با نسل بعدی اندروید به کرنل ۶.۱ لینوکس ارتقا خواهند یافت که به نسخه اصلی ۶.۷ کنونی این پلتفرم نزدیک‌تر خواهد بود.

 

گوگل در سال‌های گذشته با جدیت فراوان تلاش کرده که نیاز به تغییر در کرنل اندروید را به حداقل برساند. این کار البته به هیچ وجه ساده نیست؛ اما انجام موفقیت‌آمیز آن می‌تواند پلتفرم را به ماهیت اصلی خود نزدیک‌تر کرده و از این طریق مزیت‌های فراوانی را به کاربران ارائه دهد.

 

شرح عکس: ساده شدن رابط کاربری از جمله اولویت‌های اندروید 15 است.

 

کدخبر: ۵۵۴۸۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر