کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۱۵
تاریخ خبر:

یک دهه با اندروید

یک دهه با اندروید

بررسی تمام اطلاعات موجود از نسخه پانزدهم سیستم عامل گوگل

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | سیستم‌عامل اندروید 14 هنوز یک ساله هم نشده، در واقع حتی به ۶ ماه هم نرسیده ‌ اما با این حال شایعات و خبرهای زیادی پیرامون اندروید ۱۵ می‌شنویم. اندروید به بلوغ کافی رسیده و دیگر چیزی نیست که گوگل به آن اضافه کند و کاربران را به وجد بیاورد.

 

حتی اگر گوگل کم‌کاری کند، شرکت‌های اندرویدی با رابط کاربری خود این کمبود‌‌ها را جبران می‌کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر بخواهید با خودتان فکر کنید که در اندروید بعدی واقعا به چه چیزی نیاز دارید، به دو یا سه مورد هم برنخورید‌ اما در این مطلب می‌بینید که هنوز جزئیاتی مانده که باید در اندروید 15 به آنها توجه شود ولی از چشمان مهندسان گوگل دور مانده‌اند.

 

متأسفانه اندروید ۱۴ آپدیت خیلی بزرگ و به اصطلاح عامیانه، خفنی نبوده است. امکانات خاصی به این سیستم‌عامل اضافه نشده که بگوییم اگر از اندروید ۱۳ به ۱۴ کوچ نکنید، تجربه لذت‌بخشی را از دست می‌دهید‌ اما به وضوح پیداست که گوگل دارد روی یک تغییر بزرگ‌تر کار می‌کند.

 

برخی از کاربران بیش از یک حساب کاربری برای یکسری از اپلیکیشن‌های اجتماعی خود می‌خواهیم و داریم. مثلا تلگرام، اینستاگرام و واتساپ. البته تلگرام، اینستاگرام، مسنجر، تیک‌تاک و برخی از این اپلیکیشن‌ها راه‌حل‌های بومی برای حل این مشکل ارائه داده‌اند. اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها از این قابلیت بهره نمی‌برند و اجازه نمی‌دهند بدون دردسر، حساب کاربری دوم خود را هم فعال کنید.

 

سامسونگ و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی هم به نوبه خود برای حل این مشکل اقداماتی انجام داده‌اند. برای مثال سامسونگ از قابلیت Dual Messenger بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های عمده شبکه‌های اجتماعی را در یک نسخه دیگر روی گوشی نصب کنید. سپس می‌توانید حساب کاربری دوم خود را هم به آن اضافه کنید.

 

این قابلیت به لطف پوشه امن سامسونگ ممکن شده است (Secure Folder). آنچه از اندروید 15 انتظار داریم این است که به صورت رسمی و بدون دردسر، قابلیت یادشده را به گوشی‌های اندرویدی بیاورد. این اجازه باید به کاربر داده شود که هر تعداد نسخه از اپلیکیشن پیام‌رسانی که می‌خواهید بتوانید روی گوشی نصب کنید.

 

 گوگل که با سامسونگ همکاری بسیار خوبی دارد، امیدواریم از قابلیت پوشه امن شرکت کره‌ای الگوبرداری کرده و یک قابلیت مشابه را به سیستم‌عامل اندروید اضافه کند. این قابلیت جدید که گفته می‌شود گوگل روی آن کار می‌کند، Private Space نام دارد و به کاربران اندروید اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را پنهان یا قفل کنند.

 

همچنین به لطف این قابلیت شما می‌توانید، نسخه‌های زیادی از یک اپلیکیشن را روی گوشی نصب کنید. البته نمی‌دانیم چطور تمام این اتفاقات روی گوشی رخ می‌دهد اما امیدواریم بشود از آن به آنگونه که می‌خواهیم استفاده کنیم.

 

ویجت در نسخه‌های مختلف اندروید تغییرات زیادی به خود دیده و بسیار بهتر شده است. اما انتظار می‌رود در یک آپدیت دیگر، وضعیت آن به مراتب بهتر شود. اوایل اینطور بود که می‌شد ویجت‌های مختلفی به صفحه قفل اضافه کرد. اما در اندروید ۵ که لالی‌پاپ نام داشت، این قابلیت به شکل عجیب و بدون هیچ دلیل منطقی حذف شد.

 

حالا زمان آن رسیده که در اندروید ۱۵ این قابلیت به گوشی‌های اندرویدی برگردد. این قابلیت حتی اپل را هم مجاب کرده که به آیفون‌های جدید، اضافه‌اش کند. اندروید که خدای شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی است، این قابلیت را چندین سال پیش ارائه می‌داد اما حذف کرد. حالا که اپل در iOS این قابلیت را اضافه کرده و به رشد رسانده، وقتش رسیده که در اندروید هم شاهد آن باشیم.

 

ویجت‌ها این روزها ارتقای زیادی داشته‌اند و به روش‌های مختلفی می‌توان از آنها بهره برد. اپل به شکل عجیبی در این زمینه دست بالاتر را دارد. برای مثال دسته‌بندی ویجت‌ها. این امکان که ویجت‌ها را بتوان در iOS دسته‌بندی کار واقعا کاربردی و کمک‌کننده است و فضای زیادی را هم از صفحات گوشی ذخیره می‌کند. در اندروید 15 این قابلیت باید به شکل بهبودیافته‌ای حضور پیدا کند و تمام گوشی‌های اندرویدی باید بتوانند از آن استفاده کنند.

 

پنجره‌های شناور اصلا در رابط‌های کاربری معروف اندروید عملکرد جذابی ندارند. البته این قابلیت حضور دارد اما اینطور نیست که ما بخواهیم و کار راه‌انداز باشد. این قابلیت در رابط کاربری ColorOS و MIUI واقعا به بهترین شکل ممکن حضور دارد.

 

خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، این رابط‌های کاربری به شما اجازه می‌دهند اپلیکیشن‌های مختلف را تغییر اندازه بدهید تا بتوانید در یک گوشه از صفحه برای‌شان جایی پیدا کنید. این اتفاق سبب می‌شود اپ‌های مختلف در صفحه گوشی باز باشند بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کنند، درست مثل ویندوز. شما می‌توانید اپ‌ها را روی هم قرار دهید تا اپی که بیشتر به آن نیاز دارید، دم دست‌تان باشد.

 

برای مثال اگر دارید با اپلیکیشن ماشین‌حساب کار می‌کنید، می‌توانید آن را روی اپ پیام‌رسان قرار دهید و همزمان با یک اپ دیگر، اعداد و ارقام را چک کنید. دم دست داشتن ماشین حساب سبب می‌شود شما در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. این ویژگی برای اندروید 15 یک «باید» محسوب می‌شود که خیلی‌ها به آن نیاز دارند اما اصلا به آن فکر نمی‌کنند.

 

فقط اگر به آنها یادآوری شود که چنین قابلیتی می‌تواند وجود داشته باشد، تازه متوجه اهمیتش می‌شوند. امیدواریم گوگل در اندروید بعدی اضافه کردن این قابلیت را مد نظر داشته باشد. شرکت گوگل از همان ابتدا تاکنون قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوانی را به اندروید اضافه کرده. اینطور است که کاربران دست‌شان آنقدر برای شخصی‌سازی باز هست که گاهی اوقات خودشان هم نمی‌توانند به همه آنها مسلط شوند.

 

آنهایی هم که مسلط می‌شوند، از بس گوشی را تغییر داده‌اند، دیگر خسته شده‌اند. حال باید به این تغییرات، رابط کاربری شرکت‌های دیگر را هم اضافه کنیم که دست کاربران را بیشتر باز می‌گذارند. مثلا سامسونگ به لطف اپلیکیشن Good Lock اجازه می‌دهد صفر تا 100 گوشی را به گونه‌ای تغییر دهید که خودتان هم دیگر گوشی را نشناسید.

 

شرح عکس: بهبود کاربری شاید بزرگ‌ترین تمرکز اندروید 15 باشد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر