کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۵۵
تاریخ خبر:

پرچم بالای کامپیوتری‌ها

پرچم بالای کامپیوتری‌ها

دانشجوهای فنی این روزها به دنبال راهی برای ورود به عرصه مهندسی کامپیوتر می‌گردند.

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| کامپیوتر بی‌کامپیوتر؛ این اطلاعیه‌ای بود که دیروز اداره آموزش دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف منتشر کرد. اینطور که از اطلاعیه می‌شد فهمید، تعداد درخواست‌ها برای انتخاب واحد اختیاری از رشته مهندسی کامپیوتر آنقدر زیاد بوده که دیگر ظرفیت‌ها تکمیل شده. قبل از این هم نظرسنجی جالبی منتشر شده بود که نشان می‌داد بسیاری از دانشجویان شریف اگر به قبل برمی‌گشتند ترجیح می‌دادند رشته «مهندسی کامپیوتر» قبول می‌شدند. راز این علاقه‌مندی به مهندسی کامپیوتر در چیست؟


پول‌سازترین رشته امروز: 22 تا 108 میلیون تومان 
علت پرطرفدار بودن رشته مهندسی کامپیوتر کاملا مشخص است: شغل بیشتر و درآمد بالاتر. سال قبل میانگین دریافتی یک مدیر برنامه‌نویس در شرکتی بزرگ بین 45 تا 108 میلیون تومان بوده. این را از کجا می‌دانیم؟ تابستان امسال یک وبسایت کاریابی معروف، میزان پرداختی شرکت‌ها را در گروه‌های شغلی مختلف بررسی کرد.

 

این بررسی نشان می‌داد سال قبل یک کارمند صفر و ساده برنامه‌نویس بین 22 تا 45 میلیون تومان حقوق می‌گرفت. درباره زمانی داریم حرف می‌زنیم که حقوق مصوب کارمندان حدود 7 میلیون تومان بود. این حقوق 22 تا 45 میلیون تومان تازه در سطح ابتدایی است.

 

مهندسان کامپیوتر میان‌رده و سپس مدیرهای فناوری اظلاعات چقدر می‌گیرند؟ یک مدیر پروژه، مدیر فنی و مدیر تولید در رشته برنامه‌نویسی بین 31 تا 51 میلیون تومان درآمد داشته است. در یک سطح بالاتر از او، حقوق مدیرهای این افراد از 45 میلیون تومان شروع می‌شد و تا 108 میلیون تومان هم می‌رسد. 

 

ناراضی‌ها و راضی‌ها 
اواخر مرداد ماه وقتی نتایج کنکور آمد، کانال روزنامه شریف نظرسنجی جالبی از دانشجویان قدیمی این دانشگاه منتشر کرد. این نظرسنجی نشان می‌داد که دانشجویان مهندسی کامپیوتر و بعد از آن صنایع و برق، بیشترین رضایت را از رشته خود داشتند. این رضایت بین دانشجویان مهندسی نفت، شیمی و دریا از همه کمتر بوده.

 

اگر به عقب برمی‌گشتید چه رشته‌ای انتخاب می‌کردید؟ 
نمودار بعدی که این کانال تلگرامی اخیرا منتشر کرد نشان می‌داد که بیشتر دانشجوهایی که از انتخاب رشته خود پشیمان شده‌اند، ترجیح می‌دادند که مهندسی کامپیوتر قبول می‌شدند. این علاقه به خصوص در بین دانشجویان ریاضی، نفت، عمران و مهندسی برق بیشتر بوده. یعنی آنها بیشتر از بقیه به مهندسی کامپیوتر علاقه داشتند. جالب این است که تا همین ده سال قبل، رشته برق طرفداران بیشتری داشت و قبولی در آن بسیار سخت‌تر از بقیه رشته‌ها بود. حالا ولی برق تعداد دانشجوی کمتری را از خود راضی نگه داشته.

 

برنامه‌نویس‌های کامروا 
وقتی از دانشجویان شاغل درباره مربوط بودن شغل با رشته آنها سوال شده باز هم کامپیوتری‌ها در راس بوده‌اند. درواقع بر اساس معیارهای نظرسنجی، نیمی از دانشجویان مهندسی کامپیوتر حین تحصیل توانستند کاری پیدا کنند که تقریبا 70 درصد تمام وقت بوده و از قبل آن درآمدی داشته‌اند.با در نظر گرفتن این دو معیار برای شغل مورد نظر(که 70 درصد تمام وقت بوده و از قبل آن درآمدی داشته‌اند)، دانشجویان هوا فضا و صنایع در رتبه‌های بعد توانسته بودند کار مرتبطی پیدا کنند. 

 

این موفقیت شغلی برای دانشجوهای ریاضی از همه کمتر اتفاق افتاده. آنها، به همراه دانشجویان شیمی و فیزیک کمتر از بقیه رشته‌ها توانستند کاری مرتبط با رشته خود پیدا کنند. نکته جالب در دانشجوهای ریاضی این است که آنها اول رو به تدریس آوردند و بعد از آن برنامه‌نویس شده بودند. به طور کلی به جز دانشجویان شیمی و مکانیک، درصد قابل توجهی از دانشجوهای بقیه رشته‌ها از مسیر برنامه‌نویسی پول در می‌آوردند.

 

انتخاب واحد فعلا ممنوع 
همین علاقه و ترجیح رشته کامپیوتر باعث شد که امسال ظرفیت انتخاب واحد اختیاری در این دانشکده برای اولین بار به پایان برسد. دیروز هم آموزش این دانشکده گفت «فعلا» دانشجویان خارج از این دانشکده را در دروس رشته مهندسی کامپیوتر ثبت نام نمی‌کند. اما وقتی ترمیم واحد تمام شد اگر درسی هنوز ظرفیت داشت می‌توانند به صورت آزاد روی صندلی‌های این کلاس بنشینند.
 

این نظرسنجی که بالاتر از آن حرف زده شد نکات دیگری هم داشت. برای مثال وقتی درباره رضایت دانشجوهای شریف از رشته تحصیلی آنها سوال می‌شود، رضایت از رشته تحصیلی بین ورودی‌های جدید نسبت به ورودی‌های قدیمی بیشتر است. ولی هرچه سن و سال افراد بالاتر می‌رود، میزان رضایتمندی‌شان کاهش می‌یابد. حالا جالب اینکه برخی از شریفی‌ها اگر از دستشان برمی‌آمد کلا تغییر زمینه می‌دادند و وارد حوزه‌های مدیریت، هنر، پزشکی و روانشناسی می‌شدند.

 

کدخبر: ۵۵۳۱۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر