کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۰۶
تاریخ خبر:

شلوغ‌ترین سال بازی‌های ویدئویی

شلوغ‌ترین سال بازی‌های ویدئویی

پرونده‌ای برای هفت اثر برتر سال 2023.

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | یکی از شلوغ‌ترین سال‌های صنعت بازی به پایان رسید و حالا بهترین فرصت است تا به معرفی بهترین‌ بازی‌های 2023 بپردازیم. آثاری که در ژانرهای متنوعی حضور داشته و توانایی راضی کردن هر سلیقه‌ای را در اختیار دارند.

هرقدر امسال شاهد عرضه بازی‌های بزرگ و مورد انتظار بودیم، آثاری که شاید با کمترین سر و صدای ممکن عرضه شدند، نهایتا توانستند بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کنند. طی 12 ماه اخیر بازی‌هایی منتشر شدند که در ابتدا شاید هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که بتوانند در این ابعاد به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کنند.

موضوعی که نشان می‌دهد با وجود تبلیغات پرهزینه و بودجه‌های سنگین، باز هم می‌توانند بازی‌هایی از راه برسند که هیچکدام از این موارد را در اختیار ندارند اما خروجی نهایی که به‌دست می‌آورند در بالاترین سطح کیفی قرار می‌گیرد. آثاری که هر کدام پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به بهترین بازی سال 2023 را در اختیار دارند اما شاید در جزئیات اندکی نسبت به یکدیگر فاصله داشته باشند.

 

Hogwarts Legacy 
اگر رده‌بندی‌ای برای بدشانس‌ترین توسعه‌دهندگان سال داشتیم، بدون‌شک Avalanche Software در صدر آن قرار می‌گرفت. استودیویی که بعد از سال‌ها کار کردن روی بازی‌های بی‌اهمیت برای جریان اصلی گیمرها بالاخره این فرصت را به‌دست آورد که رویای بسیاری از علاقه‌مندان به مجموعه هری پاتر را تبدیل به واقعیت کند.


آنها بعد از سال‌ها بالاخره توانستند فرصتی را ایجاد کنند که طی آن گیمرها تجربه‌ای کامل و آزادانه را در هاگوارتز داشته باشند اما از جایی ضربه خوردند که شاید هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد. اظهار‌نظرهای جنجالی جی‌کی‌ رولینگ خالق این مجموعه برای آنها گران تمام شد و بسیاری از رسانه‌ها Hogwarts Legacy را به خاطر همین دلیل بی‌ارتباط تحریم کردند.

 

Super Mario Bros. Wonder 
تمام نسخه‌های Super Mario Bros با یک هدف ساده ساخته می‌شوند و Wonder هم از این قائده مستثنا نیست؛ تکرار فرمول موفق گذشته و ایجاد اندک بهبودی در آن که نهایتا به محصولی تبدیل شود که برای مخاطب آشناست اما همچنان در سطح کیفی خوبی قرار می‌گیرد. جدیدترین ساخته موفق نینتندو یعنی Super Mario Bros. Wonder توانسته به هدف تعیین شده دست پیدا کرده و عملکردی را از خود نشان دهد که اکثر گیمرها در انتظارش بودند. با این حال همین تکرار مکررات نهایتا تاثیر خود را گذاشته و نمی‌توان آن را انکار کرد.

 

Resident Evil 4 
ساخت بازسازی‌های باکیفیت این روزها تبدیل به بخشی از برند Capcom شده. به جز یک استثنا، مجموعه Resident Evil تبدیل به فضایی ایده‌آل برای ساخت بازسازی شده و Resident Evil 4 هم دقیقا با شرایطی مشابه همراه شده. اثری که به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ شناخته می‌شود و Capcom موفق به توسعه بازسازی ایده‌آلی از آن شده.

با اینکه چهارمین قسمت از این مجموعه کمتر از بازی‌های قبلی به تغییرات اساسی نیاز داشت اما سازندگان آن سعی کرده‌اند تا از هر فرصتی برای بهبود شاهکار شینجی میکامی استفاده کنند. به جز گرافیک که در میان بهترین‌های امسال است، Resident Evil 4 از دید گیم‌پلی نیز با تغییرات جزئی خوبی همراه شده تا تجربه بازی در شرایط فعلی با استانداردهای امروزی هماهنگی بیشتری پیدا کند.

 

The Legend of Zelda Tears of the Kingdom 
نینتندو کنسول متفاوت خود یعنی Nintendo Switch را با متفاوت‌ترین نسخه مجموعه The Legend of Zelda یعنی Breath of the Wild روانه بازار کرد و حالا کار آن را با نسخه دیگری از این سری به پایان نزدیک کرده. بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom شاید روی کاغذ ادامه‌ای ساده برای قسمت قبلی این مجموعه باشد

 

اما در عمل توانسته تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و قابلیت‌های جدیدی را پیش روی مخاطب‌ها قرار دهد. هرچند نام آنها را نمی‌توان نوآوری گذاشت اما نینتندو موفق شده تا فضایی را در این بازی ایجاد کند که به واسطه آن خلاقیت گیمرها مستقیما درگیر جریان کلی گیم‌پلی شود. در این بازی نینتندو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا دنیایی غنی و پر از جزئیات را طراحی کند.

 

Marvel’s Spider-Man 2 
در شرایطی که این روزها تمام تمرکز صنعت بازی روی Wolverine و هک شدن Insomniac Games قرار گرفته اما نباید Marvel’s Spider-Man 2 را به راحتی فراموش کرد. اثری که برای بار دیگر توانایی‌های این زیرمجموعه پلی‌استیشن را به نمایش گذاشت و حالا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی تاریخ شناخته می‌شود.

هر آن چیزی که باعث شد تا قسمت اول این مجموعه تبدیل به اثری موفق شود در Marvel’s Spider-Man 2 به شکلی بهتر، بزرگ‌تر، هیجان‌انگیزتر و بهبود یافته تکرار شده. با این حال پیشرفت‌های این بازی نسبت به نسخه پیشین تنها به ارتقایی اندک در چارچوبی ثابت خلاصه نشده و سازندگان بازی موفق شده‌اند تا این عنوان را در تمامی زمینه‌های ممکن با نکاتی جدید همراه کنند.

 

Alan Wake 2

13 سال بعد از انتشار اولین قسمت Alan Wake، استودیو Remedy دچار تغییرات زیادی شده و به همین واسطه اثری کاملا متفاوت نسبت به گذشته را تحت عنوان Alan Wake 2 عرضه کرده. بازی‌ای که تنها از دید داستان ادامه‌ای برای Alan Wake است و از نظر گیم‌پلی دچار تغییراتی اساسی شده. جدای از معرفی یک شخصیت اصلی جدید، Alak Wake 2 حتی از دید داستانی هم در مسیری کاملا متفاوت حرکت کرده و سعی داشته تا روایتی جدید را مورد استفاده قرار دهد. رویکردی که بهترین نتیجه ممکن را نمایان و ساخته Remedy را تبدیل به یکی از بهترین داستان‌های سال 2023 کرده.

 

Baldur’s Gate 3

کمتر بازی‌ای را می‌توان پیدا کرد که برای هر موقعیت، انتخاب و شرایطی یک جواب قابل قبول داشته باشد. سومین قسمت از مجموعه Baldur’s Gate یکی از همین دست بازی‌هاست. اثری که در آن گیم‌پلی و روایت داستان تنها به انتخاب‌های گیمر محدود می‌شود و ساختار کلی بازی هیچ بن‌بستی را در مقابل شما قرار نمی‌دهد. فرقی نمی‌کند به سراغ چه ماموریتی رفته، کدام NPC را از پا در می‌آورید یا چه شخصیتی را با خود همراه می‌کنید، Baldur’s Gate 3 برای تمام این موقعیت و تصمیم‌ها راهی را پیش روی شما قرار می‌دهد. موضوعی که باعث شده عملا هیچ دو گیمری، تجربه‌ای یکسان از ساخته Larian Studios نداشته باشند.

 

شرح عکس: در میان این آثار، اسپایدرمن 2 موفق‌ترین بازی از دید تجاری بود

 

کدخبر: ۵۵۲۱۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر