کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۸۶
تاریخ خبر:

اتابک دفاع خوبی نداشت| وزیر صمت برای مهم‌ترین چالش وزارت صمت یعنی خودرو، برنامه خوبی ارائه نداد

اتابک دفاع خوبی نداشت| وزیر صمت برای مهم‌ترین چالش وزارت صمت یعنی خودرو، برنامه خوبی ارائه نداد

برای وزارت صمتی که بزرگترین چالش‌ها را در زمینه خودرو دارد، این برنامه کافی نیست

هفت صبح| ‌ سید‌محمد اتابک، گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا، سابقه فعالیت معدنی دارد و جزو فعالان بخش خصوصی است. او به عنوان وزیر معرفی شده در وزارت صمت به بهارستان رفت تا از برنامه‌ها و کارنامه خود دفاع کند. کارنامه‌ای که بیشتر تجاری است و فعالیت در زمینه فولاد، سیمان و شهرسازی در این کارنامه به چشم می‌خورد.

 

دیروز سید‌محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت پشت تریبون رفت تا برنامه‌های خود را برای نمایندگان مجلس شرح دهد اما واقعیت این است که او دافاع خوبی از برنامه خود به عمل نیاورد. وزارت صمت یک چالش بزرگ دارد که هر وزیر پیشنهادی‌ای در تمام حوزه‌های وزارت صمت هم خبره باشد، عاقبت در دام چالش خودرو گرفتار می‌شود. خودرو بخش مورد علاقه مردم ایران است.

 

حوزه‌ای که با تفریح، سلامت، اقتصاد و... مردم ایران سروکار دارد. ایمنی تولیدات داخل نیاز به توضیح ندارد و در تصادفات هرروزه جاده‌ای و اتوبان‌ها، این خودروها را مشاهده می‌کنید که مثل قوطی حلبی جمع می‌شوند. تفریح مردم ایران سفر با خودرو است و به همین دلیل خودرو را واقعا دوست دارند. خرید و فروش خودرو و دپو کردن خودرو در پارکینگ اگرچه تایید نمی‌شود اما جزو بخشی از اقتصاد مردم ایران شده است.

 

حالا وضعیت خودرو در ایران با توجه به این موضوعات از ایمنی تولیدات تا علاقه مردم به خودرو به چه شکل است؟ در حال حاضر فروش در سامانه یکپارچه مخالفان زیادی دارد. عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی باعث اعتراض مردم شده است. کیفیت تولیدات به قدری پایین آمده که هر روز یک ویدئو از ماشینی که به تازگی از کارخانه تحویل گرفته شده است، منتشر می‌شود.

 

وضعیت واردات خودرو هم عجیب است. اکثر ماشین‌هایی که آمده‌اند، بدون استثنا رگه چینی دارند. وضعیت خدمات پس از فروش این خودروها که اکثرا نمایندگی رسمی از شرکت مادر ندارند نامشخص است. از همه مهم‌تر قیمت خودرو است که واقعا اختلاف قیمتی عجیبی بین کارخانه و بازار وجود دارد.از تعرفه واردات و هزینه‌های گمرکی و سقف واردات هم بگذریم.

 

وزیری که برسرکار می‌آید در بدو ورود دو چالش مهم دارد اول اینکه قانونی که در دولت سیزدهم یعنی واردات خودروی دست‌دوم تصویب شد، باید اجرایی کند. قانونی که طبق یکی از بندهای آن، منشاء ارز واردکننده شخصی باید با نظارت بانک مرکزی باشد.

 

همین یک مورد چالش جدید وزیر است. چالش دوم این حجم ثبت‌نام دقیقه نودی طرح فروش ایران‌خودرو است که وزیر باید نظارت کند خودروها سروقت تحویل داده شوند. رانتی که در بازار ایجاد می‌شود و قیمت‌ها را بهم می‌ریزد بماند. حالا حساب کنید برنامه آقای اتابک که در مجلس درباره خودرو ارائه داد، به این چالش‌ها پاسخ می‌دهد؟ نظرات او را در مجلس درباره حوزه خودرو بررسی می‌کنیم.

 

در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم

اتابک در مجلس چند خطی به نمایندگانی که در مخالفت با او صحبت کرده بودند پاسخ داد و در مورد حوزه خودرو گفت:  «یکی از نمایندگان مجلس که به عنوان مخالف اظهار‌نظر کرد، مطالبی درباره حوزه خودرو مطرح کرد که در پاسخ باید بگویم که واردات خودرو از طرف نمایندگان به صورت قانون ابلاغ شده ‌ و به اعتقاد من ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آن‌ها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و ان‌شاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم.

 

ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند. همچنین نماینده دیگری درباره سیاستگذاری‌ها و عدم اشراف من به این موضوعات مطلبی را بیان کرد؛ من با صراحت می‌گویم با استراتژی صنایع مختلف را ساختم؛ همچنین اشاره شد که من در هلدینگ‌ها بودم؛ این هلدینگ‌ها را خود من ایجاد کرده بودم و به لطف خدا نیز هلدینگ‌های موفقی بوده است و من ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل در آنها فعالیت کردم.»

 

واقعیت این است شعار رقابتی و خصوصی‌سازی صنعت خودرو را تقریبا تمام وزرای سابق هم گفته‌اند اما جزئیاتی از برنامه برای صنعت خودرو در گفته‌های شما نیست. اگر وزارتخانه جدا شود و صنعت و معدن و تجارت و خودرو و بازرگانی و همه تفکیک شوند بله شما گزینه مناسبی برای حوزه معدن هستید اما برای وزارت صمتی که بزرگترین چالش‌ها را در زمینه خودرو دارد، این برنامه کافی نیست.

 

کدخبر: ۵۶۴۹۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر