کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۳۳
تاریخ خبر:

تجدید خاطره با نسل الکتریکی رنو‌ ۵

تجدید خاطره با نسل الکتریکی رنو‌ 5

هاچ‌بک نوستالژی ایرانی‌ها با قامت جدید در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد

روزنامه هفت صبح| رنو 5 برای ایرانی‌ها جزو همان خودروهای تاریخی و پرطرفدار در یک مقطع زمانی محسوب می‌شود. ماشینی که مدت‌هاست از رده خارج شده و نسل‌های قدیمی آن در اختیار کسانی است که هنوز به خودروهای نوستالژیک و خاطره‌بازی علاقه دارند. حالا در نمایشگاه خودروی ژنو، نسل جدید این ماشین هم لباس جدید به تن کرده و با مدل روز خودش را هماهنگ کرده است.

3

رنو 5 الکتریکی به‌طور رسمی در نمایشگاه امسال رونمایی شد.هاچ‌بک‌ جذاب و پرآپشن. رنو ۵ جدید پسوند E-Tech Electric را در نام خود دارد. این هاچ‌بک فرانسوی شکل و شمایل قبلی خود را حفظ کرده ‌و برای اثبات فرانسوی بودن خود یک محفظه نان باگت هم داخل ماشین تعبیه کرده است! حتی ژیل ویدال، رئیس طراحی این خودرو می‌گوید: «این ایده‌‌ لوکا دی‌میو (مدیرعامل رنو) بود. ما می‌‌خواستیم یک کلاه [فرانسوی] روی پشت‌گردنی‌های صندلی بگذاریم؛ اما شاید کمی زیاده‌روی می‌شد.»

 

مشخصات رنو 5 الکتریکی

در سال ۲۰۲۱ رنو با معرفی کانسپتی خبر از احیای رنو ۵ در قالب یک هاچ‌بک الکتریکی داد و حالا سرانجام زمان معرفی نسخه‌ تولیدی این خودرو فرارسیده است. این خودرو بدون شک یکی از مهم‌ترین رونمایی‌های نمایشگاه ژنو امسال محسوب می‌شود.

1

خوشبختانه، طراحی نسخه‌ تولیدی رنو ۵ که با نام Renault 5 E-Tech شناخته می‌شود، کاملاً به کانسپت سال ۲۰۲۱ وفادار مانده و تیم طراحی به‌خوبی توانسته جانشینی مدرن و درعین‌حال وفادار به دو نسل قبلی این هاچ‌بک دوست‌داشتنی ارائه کند. حتی می‌توانیم پا را فراتر گذاشته و ادعا کرد طراحی این خودرو به گذشته خود وفادار مانده است.

 

مشخصات طراحی و ظاهر رنو 5 الکتریکی

چراغ‌های جلوی زیبا و تا حدودی مربعی، چراغ‌های عقب عمودی و قوس برجسته گلگیرها، نشانه‌ای از رنو ۵ قدیم هستند که در این نسل به خوبی احیا شده‌اند. چراغ‌های جلوی زیبا و چراغ‌های عقب عمودی اشاره‌ای به رنو‌ ۵ قبل از آن است، همانند فندک‌های چرخ برجسته.

4

رنو تصمیم گرفت دستگیره در عقب را در پایه ستون C ادغام کند تا توهم سبک بدنه سه‌در مانند مدل اصلی ایجاد شود. در حالی که دو نسل اول انتخاب سه یا پنج‌در را ارائه می‌دادند، مدل جدید فقط پنج‌در است. برخی نسخه‌ها دارای آکسان‌های بدنه قرمز هستند که اشاره‌ای به R5 توربو است.

 

طراحی داخلی رنو 5

اسب بخار درباره طراحی داخلی این خودرو نوشته است؛ در بخش داخلی نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰ اینچی است که به سمت راننده زاویه دارد و درواقع، راننده‌محور طراحی شده است. زیر این نمایشگر دریچه‌های تهویه مشابه رنو ۵ قدیمی طراحی شده‌اند.

2

روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و پنل درها به رنگ زرد بیرونی است و روی غربیلک فرمان سه‌پره مجموعه‌ای از دکمه‌ها به‌علاوه کلید استارت دیده می‌شود. مقابل راننده نیز بسته به تیپ خودرو، کلاستر دیجیتالی ۷ یا ۱۰ اینچی تعبیه شده است. یکی دیگر از نکات جالب توجه در کابین رنو ۵ الکتریکی، به‌کارگیری دوخت و ترکیبی مشابه با نسل اولیه رنو ۵ در قسمت راست داشبورد است. به واقع باید گفت همه چیز در این خودرو نوستالژیک است.

 

مشخصات فنی رنو ۵ جدید

رنو ۵ جدید اولین خودرویی است که روی پلت‌فرم AmpR Small ساخته شده است. در بخش فنی، برای رنو ۵ جدید دو پک باتری متفاوت با سه خروجی در نظر گرفته شده است. پک باتری اولی از نوع ۴۰ کیلووات ساعتی است. خروجی اول این مدل ۹۵ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر و خروجی دوم ۱۲۰ اسب بخار و ۲۲۵ نیوتن متر است.

12

موتور نسخه ۵۲ کیلووات ساعتی اما ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد و خودرو را در کمتر از ۸ ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این نسخه هم روی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

 

باتری ۴۰ کیلووات ساعتی امکان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر و نوع ۵۲ کیلووات ساعتی امکان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ فراهم می‌کند. به غیر از نسخه پایه ۹۵ اسبی، سایر نسخه‌ها از قابلیت شارژ سریع ۱۵ تا ۸۰ درصد در نیم ساعت بهره‌مند هستند. رنو ۵ برقی در بخش عقب از تعلیق مولتی لینک بهره می‌گیرد که برای این سگمنت غیرمعمول است.

 

قیمت رنو 5 الکتریکی

قیمت پایه رنو ۵ برقی در اروپا از حدود ۲۵ هزار یورو آغاز می‌شود. این مبلغ را اگر به پول خودمان محاسبه کنیم، نزدیک یک میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد بود. اگر تعرفه گمرکی و سایر هزینه‌ها هم اضافه شود، نهایت 2میلیارد و 200 میلیون تومان باشد ولی حساب کنید اگر یک روزی مجدد با فرانسه در زمینه خودرو مراوده داشتیم، تحت هیچ شرایطی این ماشین جذاب با این قیمت به دست مشتری نمی‌رسید!

 

کدخبر: ۵۵۴۲۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر