کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۰۳
تاریخ خبر:

وعده‌های غیر‌واقعی خودروساز داخلی

وعده‌های غیر‌واقعی خودروساز داخلی

پرونده خودروهای بی‌کیفیت، تاخیر در تحویل و ماشین‌هایی که وجود خارجی ندارند

روزنامه هفت صبح| ‌‌ گزارش را با یک خبر آغاز می‌کنیم؛ در حالی که شورای پول و اعتبار چند روز پس از اعلام درخواست وزارت صمت در نیمه نخست بهمن از بانک مرکزی مبنی بر افزایش فوری سقف اعتبارات دو شرکت خودروساز، با این افزایش سقف اعتبارات موافقت کرده بود، گویا بانک مرکزی با تخصیص اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی به گروه خودروسازی سایپا مخالفت کرده است.

 

اکنون نامه‌ بانک مرکزی خطاب به مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به این گروه خودروسازی مورد موافقت این بانک قرار نگرفته است. در بخشی از این نامه که از سوی مدیریت کل مالی و اعتباری خطاب به مدیرعامل سایپا منتشر شده، آمده است که استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی در قالب اعطای خط اعتباری، تبعات منفی اقتصادی از جمله افزایش پایه پولی و نقدینگی، تورم و ناترازی بانک‌ها را به دنبال داشته و با سیاست‌های سند تحول مردمی دولت سیزدهم همخوانی ندارد.طبق این نامه، براساس تصمیمات چهارمین جلسه پیگیری تورم در تاریخ 30 شهریور 1402، بانک مرکزی از هر گونه اقدامی که پایه پولی را افزایش دهد، منع شده است، از این رو این درخواست مورد موافقت این بانک نیست.

 

حال سوال اینجاست چرا باید چنین مبلغی را به خودروساز داخلی‌ اختصاص داد که میزان ضرر انباشته‌اش (سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه) جمعا 12 هزارو 279 میلیارد تومان است و با اضافه‌ شدن ضررهای نیمه نخست امسال جمع کل زیان انباشته این شرکت به 89 هزارو 527 میلیارد تومان رسیده است. این موضوع در حالی است که عرضه خودروهای ثبت‌نامی در سامانه فروش نیز با تاخیر عجیب و غریبی همراه است و فردی که خودروی اطلس ثبت‌نام کرده و قرار بود در زمستان 1402 ماشین خود را تحویل بگیرد، اعلام شد تکمیل وجه کرده شاید در شهریور 1403 به شما تحویل داده شود!

 

خودرویی که اندازه انگشتان یک دست هم کسی در خیابان‌ها ندیده است. یکی از خریداران محصولات این شرکت به هفت‌صبح می‌گوید:« ماشین شاهین را به تازگی و با تاخیر از سایپا تحویل گرفتم. غیر از مشکلات اولیه که یک دور کامل در تعمیرگاه مرکزی برای تعمیر رفت، در سربالایی و ترافیک کلاچ ایراد دارد و ماشین موقع شروع به حرکت دچار لرزش می‌شود.

 

به نمایندگی شرق تهران رفتم و گفتند مشکل از صفحه کلاچ است ولی چون کیلومتر شما ۲۴۰۰ است، ما نمی توانیم دیسک و صفحه عوض کنیم؛ پس ماشین را ببرید و از کیلومتر 10 هزار برای تعویض بیاورید! حساب کنید با ماشین خراب در سربالایی هم نروید! تا 10 هزار کیلومتر شود.

 

به مسئول بخش مربوطه موضوع را اطلاع دادم که گفتند در حقیقت مشکل کلاچ ماشین نیست بلکه مشکل توربوی این ماشین است که گرمای زیادش به صفحه کلاچ فشار آورده و به مگاموتور اطلاع‌رسانی شده و حدود سه سالی است که روی این موضوع در حال تحقیق هستند.

 

چند روز بعد از استاندارد سایپا تماس گرفتند و میزان رضایتم را جویا شدند. نمایندگی مرکزی هم کلا گفت اصلا مشکل توربو نیست و کلاچ تاب برداشته! ماشینی که چهار ماه است تحویل گرفته‌ام. حدود 100 شاهین در همان نمایندگی برای این مشکل آمده بودند!


اما وعده‌های ماشین‌های خیالی

مدیرعامل سایپا بدون وقفه از تولید و ورود خودروهای جدید خبر می‌دهد. اطلس فقط پلاک شده که همان فیس‌لیفت کوییک است و تحویل هم داده نشده ‌ یا واقعا تعدادش کم است. مدیرعامل سایپا در مقطعی اعلام کرده بود این شرکت قرار است خودروی تویوتا کرولا کارکرده به صورت مستقیم از ژاپن وارد کند که این وعده نیز عملی نشد و اصلاً مشخص نیست او پیش از نهایی شدن دستورالعمل واردات خودروی دست‌دوم، با چه پشتوانه و برنامه‌ای این چنین وعده‌ای داده بود.

 

از وعده‌های دیگر می‌توان به عرضه خودروهای جدید آریا و کادیلا اشاره کرد‌ که این وعده نیز هنوز در ابهام قرار دارد و زمان دقیق تولید و عرضه این خودروها مشخص نیست. فقط در حال حاضر درخواست ا‌عتبار و کمک وجود دارد اما نه از ماشین‌های جدید خبری است نه وارداتی. کیفیت خودروها هم که قابل گفتن نیست. همین دستگیره تنظیم صندلی کوئیک، انگشتان ما را با هربار تنظیم قطع نکند جای شکر دارد!

 

کدخبر: ۵۵۴۲۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر