کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۲۹
تاریخ خبر:

شهردار علیه تولیدکننده داخلی

شهردار علیه تولیدکننده داخلی

اظهار‌نظر عجیب زاکانی درباره خرید ماشین از خودروسازهای داخلی

روزنامه هفت صبح| داستان از جلسه شورای شهر در روز پانزدهم بهمن‌ماه و حضور شهردار در این جلسه آغاز شد. انتقادات عجیب و پرحاشیه زاکانی نسبت به خرید از خودروسازان داخلی! یعنی با کلی سروصدا تاکسی‌های برقی و... رونمایی شد و حالا آقای زاکانی می‌گوید از خریدمان پشیمانیم! طبق گفته زاکانی در جلسه شورای شهر:

 

( خرید داخلی برای ما در اولویت است و بر همین اساس برای ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملک دادیم اما اینکه انتظار داشته باشند که مردم را اسیر آنها کنیم، هیچ کس راضی نیست و باید بگویم که برخی از تولیدات داخلی برخی شرکت‌ها کیفیت ندارد اما اگر خودروی  با کیفیت را با قیمت خوب بدهند؛ می‌خریم.) یعنی شهرداری قبل هزینه کردن البته هزینه که نه‌؛ بخشیدن املاک شهرداری برای خرید خودروها تحقیق نکرده بود‌؟

 

از سوی دیگر، به دنبال ارز برای خرید خودرو از چین باشند، مناسب است؟ پس شعار حمایت از تولید ملی که شهردار در هر برنامه تکرار می‌کند به کجا رسید؟ علیرضا زاکانی شهردار تهران که البته از نظر تخصص آکادمیک کمترین ارتباط به این پست مهم را ندارد، از زمانی که این مسئولیت را به عنوان پیشکش تلاش در مسیر یاری کاندیدای منتخب قبول کرده است، شاهکارهای بسیاری خلق کرده و این شاهکارها همچنان  ادامه دارد.

 

نکته جالب توجه در خصوص او این است که در دوران حضور او در شهرداری تهران بیشترین تلاش برای خروج ارز از کشور و خرید خارجی انجام گرفته است. از خرید اتوبوس کارکرده اروپایی و بازسازی آن برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری (‌با اتوبوس فرسوده اروپایی!) گرفته  تا تلاش برای ثبت قرار‌داد با شرکت‌های چینی در مسیر خرید تاکسی‌های برقی، تنها بخشی از روی خوش شهردار پایتخت به دریافت ارز است.

 

او که با سیل عظیم انتقادات برای میل به خریدهای خارجی رو‌به‌رو است، در آخرین اظهارات خود گفته ‌ از خرید خودروهای داخلی پشیمان است! البته در‌خصوص کیفیت این خودروها نیز مطالبی مطرح کرده که آنها نیاز به بررسی دارد. اما مهمترین سخنان او درخصوص خودروهای داخلی اظهار پشیمانی است از هزینه‌ای که برای آن پرداخته‌‌ .

 

این در حالی است که جناب شهردار حتی قبل از اینکه محصولات تولید داخل را به کمک کارشناسان بررسی کند نیز برای خرید این خودروها مقاومت نشان می‌داد و نیت کرده بود چند میلیون دلار ارز را به بهانه خرید اتوبوس و تاکسی و … از کشور خارج کند. جالب‌تر آنکه  اخبار رسیده حاکی از آن است پزشک-شهردار پایتخت در حالی از خرید خودروهای داخلی اظهار پشیمانی می‌کند که در ازای خرید این خودروها پولی پرداخت نکرده و به جای مبلغ توافق شده با خودروسازان، املاک و دارایی‌های شهرداری را به خودروسازان داده است!

 

(‌خود زاکانی در جلسه روز 15 بهمن ماه در شورای شهر اعلام کرد هم پول و هم املاک شهرداری را تهاتر کرده‌ایم) اما نکته قابل تامل آنجاست که گویا در سازمانی که او سکان هدایت‌اش را بر‌عهده دارد، حتی املاک هم برای واگذاری کارشناسی نمی‌شوند! زیرا املاک واگذار شده به جای مبلغ خودروهای خریداری شده حمل و نقل عمومی به تولیدکنندگان داخلی امکان فروش ندارند!

 

زیرا این املاک یا دارای مدعی بوده ‌یا مشکل قانونی برای واگذاری دارند! اگر قرار باشد شاهکارهای دوران شهرداری آقای زاکانی را در این نوشتار برشماریم، احتمالا باید صدها علامت سوال در این مطلب گنجاند!  اما این ادبیات هم در نوع خود جالب است:

 

شهردار در جلسه شورای شهر می‌گوید: (با این حال با شرکت‌های داخلی هم قرار‌داد بستیم و اتفاقا خودم به وزیر صمت این سخنان را گفتم و او هم به آنها تذکر داد اما در یک جلسه که اتفاقا تعدادی از اعضای شورای شهر هم بودند، نماینده خودرو‌ساز می‌گوید ما ۱۹۰۰ مشکل داریم‌!

 

خب به من چه! بروید  مشکل را حل کنید، چرا‌که برای ما رفاه و آسایش مردم مهم است و حالا به هر دلیلی مشکل دارید، دیگر به ما ارتباطی ندارد.) گفتنی است شاید وقت آن رسیده باشد که آقای شهردار چشمانش را به روی واقعیت باز کرده و به دنبال راه بهتری نسبت به دریافت ارز و انتقاد غیر کارشناسی از خودروسازان و صنعت گران کشور باشد.

 

کدخبر: ۵۵۳۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر