کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۹۹
تاریخ خبر:

یک روز در خط تولید آفرودی قوی‌هیکل ایلیاموتور

یک روز در خط تولید آفرودی قوی‌هیکل ایلیاموتور

داستان مونتاژ خودروی شاسی‌ دایون Y۷ را در این گزارش بخوانید.

روزنامه هفت صبح| صنایع خودروسازی ایلیا یکی از خودروسازان بخش خصوصی است که کارخانه آن در شهر صنعتی کاوه در ‌ ساوه است و به منظور بازدید خبرنگاران از خط تولید و مونتاژ این کارخانه، روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه، روزنامه‌نگاران خودرویی راهی این سفر کوتاه یک روزه شدند.
20240123_124520

داستان یک خط تولید کوچک بخش خصوصی که اتفاقا به خوبی کار می‌کند و همه استانداردها را نیز رعایت کرده است. به هرحال اینکه بدانیم یک خودرو چگونه مونتاژ و تولید می‌شود هم در نوع خود جالب است. خط تولید این شرکت خودروسازی به نسبت شرکت‌های بزرگ خودروسازی، جمع و جورتر است اما همه استانداردهای لازم یک واحد صنعتی و تولید خودرو در آن رعایت شده‌‌؛
20240123_124626

البته که ظرفیت این کارخانه ۲ هکتاری به نسبت تیراژ محصولات، مناسب و مدیران این شرکت تمرکز خود را ‌‌روی کیفیت قرار دادند. احداث این کارخانه موجب اشتغالزایی برای بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای بومی آن منطقه شده است. همچنین به منظور استفاده بهتر از فضای این مجموعه، بخش انبار به محل دیگری منتقل شده است.
20240123_122826

در این برنامه از نزدیک خط تولید  دایون Y7 را مورد بازدید و بررسی قرار دادیم. در واقع دایون Y7 یکی از معدود خودروهای شاسی مستقل است که به صورت صفر کیلومتر در بازار ایران موجود است. یک آفرودی قوی‌هیکل از بخش خصوصی که این روزها با مصائب خودش دست و پنجه نرم می‌کند.

dayun-y7-ilia-production-line-78-900x506
داستان دایون Y7 دایون Y7 جزو خودروهای شاسی مستقل است که مونتاژ آن به صورت SKD در ایران و در کارخانه صنایع خودروسازی ایلیا انجام می‌شود. تولید و مونتاژ این قبیل خودروها به این نحو است که بخش شاسی، پیشرانه، محورها، تعلیق، گاردون و… در یک بخش مجزا صورت می‌پذیرد و اتاق در بخش دیگری تکمیل می‌شود.
20240123_123549

اتاق خودرو در این خودروها تا پیش از نصب صندلی، مرحله به مرحله تکمیل می‌شو‌د و نصب صندلی‌ها و قاب ستون‌ها و چند مورد دیگر نظیر جلوپنجره و برخی سیم‌ها و… می‌ماند برای زمانی که اتاق روی شاسی در خط تولید سوار می‌شود.

20240123_124036
پس از انجام این مراحل، مایعات خودرو پر و خودرو از خط تولید خارج می‌شود و به سوی مراحلی همچون تنظیم زاویه چرخ‌ها، تنظیم نور چراغ‌ها، تست اتاقک آب، تست سرعت و… روانه می‌شود. در نهایت نیز در جاده تست، خودروهای تولیدی از نظر عملکرد سیستم تعلیق و…‌ مورد تست نهایی قرار می‌گیرند تا در بهترین حالت ممکن به مشتریان تحویل شوند.


بخش‌هایی که داخلی‌سازی شده 
به گفته مسئولان بخش تولید کارخانه ایلیا، اگزوز، باتری، زاپاس‌بند، لاستیک‌ها و دسته سیم ساخت داخل است. صفر تا 100 اما ظرف شش ماه آینده صندلی، شیشه‌‌ها و کمربند ایمنی هم داخلی‌سازی می‌شود.


انبار؛ بخش جالب خط تولید دایون 
خطوط تولید شرکت صنایع خودروسازی ایلیا و انبارها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که به محض تمام شدن یک قطعه در خط، سریعاً آن قطعه از انبار تأمین و تزریق شده و خط مختل نمی‌شود. نکته دیگر در خصوص دایون Y7 آن است که بدنه این خودروها به صورت رنگ شده وارد کشور می‌شوند و صرفاً مونتاژ قطعات اتاق و شاسی در کارخانه صورت می‌گیرد.


داخلی‌سازی دایون در ایران هنوز آنچنان گسترده نیست و تنها شامل مواردی همچون اگزوز، باتری، لاستیک و صندلی‌ها می‌شود‌ اما به زودی برخی قطعات جدید نظیر رینگ‌ها، شیشه‌ها و… به داخلی‌سازی Y7 در ایران افزوده خواهند شد.
dayun-y7-ilia-production-line-32-900x506

خط تولید دایون Y7 از جمله خطوط مولتی‌رول در ایران است که هم قابلیت مونتاژ دیگر خودروهای شاسی مستقل را دارد و هم قابلیت مونتاژ همزمان چند نوع خودرو در خط را داراست.هم‌اکنون‌ این خط در هر ساعت، ۶ دستگاه خروجی Y7 را دارد و قابلیت افزایش به ۱۲ دستگاه نیز برای این خط تولید، امکانپذیر است.


مشخصات دایون Y7 
خودروسازی ایلیا پس از عرضه دایون Y5، تصمیم گرفت تا نسخه‌ قوی‌تر و به‌روز شده این خودرو یعنی دایون Y7 را به بازار عرضه کند. دایون Y7 در واقع نسخه به‌روز شده دایون Y5 است و به جز بخش قوای‌ فنی و امکانات رفاهی، تغییر دیگری را در این خودرو نمی‌توان دید.


دایون Y7 در بازار خودروی ایران که تهی از شاسی‌بلندهای آفرودی واقعی است، گزینه‌ای مطلوب برای ماجراجویان و علاقه‌مندان به سفر محسوب می‌شود. دایون Y7 به سری جدید پیشرانه‌های خانواده 4K‌ میتسوبیشی مجهز است که با کد 4K22‌ شناخته می‌شود.

 

این موتور چهار سیلندر، 2/4 لیتر حجم دارد و به کمک توربوشارژر خود، می‌تواند حداکثر 215 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور آزاد کند. نسخه قبلی این خودرو یعنی دایون Y5، به نسل قبلی این پیشرانه یعنی موتور 4K21‌ مجهز بود که دو لیتر حجم داشت. افزایش حجم موتور در کنار بهبود نرم‌افزاری، قدرت و گشتاور بیشتری را نصیب دایون Y7 می‌کنند.
 

به هرحال بازدید از خط تولید یک خودروساز بخش خصوصی جذابیت‌های خودش را دارد. بخشی که با توجه به تعرفه‌های قطعات مونتاژی و ماجرای ارز و عدم حمایت درست از سوی بخش دولتی با سختی‌های بسیاری سرپا مانده و همچنان تلاش می‌کند تا مستقل بماند.

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر