کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۹۸
تاریخ خبر:

تاکسی برقی به خیابان‌های پایتخت می‌آید

تاکسی برقی به خیابان‌های پایتخت می‌آید

خودروی E50A کرمان‌موتور به حمل و نقل پایتخت پیوست.

روزنامه هفت صبح| انگار وزیر صمت با تمام قوا تصمیم دارد تا وعده برقی شدن ماشین‌ها را عملی کند و این بار نوبت شرکت کرمان‌موتور بود تا آیین رونمایی خودروهای برقی‌اش که به تاکسیرانی اختصاص دارد را برگزار کند.

 

واقعیت امر این است برقی‌سازی خودروها حالا چه در قالب حمل و نقل عمومی ‌ یا شخصی، امری است که وزیر به آن پافشاری دارد و شرکت کرمان‌موتور هم در حال حاضر جزو خودروسازان خصوصی موفق محسوب می‌شود و در این امر پیش‌قدم شده است.

 

در این طرح ۴۰۰ دستگاه خودروی E50A  طی همکاری شرکت خدمات بین‌الملل کرمان‌خودرو و شاتل در اختیار تاکسیرانان قرار گرفته و به کمک اپلیکیشن شهرزاد تاکسیرانی خدمت‌رسانی خواهند کرد.قیمت این خودروها یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان تعیین شده است که به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

 

از این تاکسی‌ها در مسیر مرکز به شمال و همچنین غرب به شرق شهر تهران استفاده خواهد شد. بر این اساس، در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه تاکسی طی هفته آینده به عنوان تاکسی پلاک‌گذاری شده و در سطح شهر به ارائه خدمات می‌پردازند.

 

گفتنی است خودروی  KMC E۵۰A در اصل نسخه برقی همان کی‌ام‌سی جی‌۷ کرمان‌موتور است که پیش از این در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته و با استقبال نسبتاً قابل‌قبولی مواجه شده بود. تاکسی‌های برقی JAC توسط شرکت خدمات بین‌الملل کرمان‌خودرو، k.vis، با همکاری شاتل، توسط اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهند کرد.

 

مشخصات فنی تاکسی برقی کرمان‌موتور 
جک E50A کرمان‌موتور به یک پیشرانه تمام الکتریکی با ظرفیت باتری 50/1 کیلووات ساعت مجهز است که می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور آنی را در اختیار خودرو قرار دهد. حداکثر پیمایش J7 برقی با یک بار شارژ حدود ۴۰۲ کیلومتر ‌ و قادر است طی 7/6 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

 

زمان شارژ 30 تا 80 درصد این خودرو هم ۴۸ دقیقه اعلام شده است. سیستم تغذیه J۷ برقی شامل یک باتری 50/1 کیلووات ساعتی است که بر اساس استانداردهای رسمی چین برای خودروهای برقی طراحی و ساخته شده است.

 

این باتری از فناوری آب‌خنک بهره می‌برد که باعث عملکرد پایدار آن در شرایط آب و هوایی مختلف می‌شود.به لحاظ طراحی‌، این خودرو دارای طراحی به‌روز و عامه‌پسندی است که خود امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می‌آید. از نکات جالب در طراحی ظاهری این خودرو می‌توان به قرار‌گیری درگاه شارژ باتری‌ها درون جلو پنجره اشاره کرد.

 

امکانات رفاهی  
در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی برای جک E50A برقی می‌توان به مواردی نظیر دو عدد ایربگ، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کشش‌، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه اتومات یک منطقه‌ای، مانیتور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کلاستر دیجیتال و… اشاره کرد.

 

مشخصات  ایمنی و وزن خودرو 
خودروی KMC E50A یک خودروی تمام الکتریکی 4/77 متری است که با وزن 1650 کیلوگرمی می‌تواند ظرف 7/6 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر‌ساعت برسد.  کی‌ام‌سی J۷ EV تحت عنوان E50A ارائه شده و از یک موتور با قدرت 142 کیلووات و حداکثر گشتاور 340 نیوتن متر بهره می‌برد و نیرو از طریق یک جعبه‌دنده تک‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.‌

 

حاشیه‌های مراسم رونمایی تاکسی برقی 
وزیر در این مراسم اعلام کرد:« سال‌هاست که تعرفه واردات خودرو زیاد است‌ اما حالا تعرفه واردات خودروهای برقی را یک درصد اعلام کرده‌ایم. یعنی اینکه من به مردم آدرس می‌دهم که بیایید از خودروهای برقی استفاده کنید و در نظر داریم هر هفته یک نمونه خودروی برقی رونمایی کنیم.» وزیر صمت اظهار کرد:

 

«برقی‌سازی یکی از کارهای بزرگ است و سابقه علمی برقی‌سازی خودروها از ۳۰ سال پیش در ایران وجود داشته و در گروه مپنا ۱۰ سال است که به صورت تخصصی این کار را پیگیری می‌کنیم. امروز نه‌تنها دانش برقی‌سازی خودروها در کشور وجود دارد، بلکه نهادینه نیز شده ‌ و در نظر داریم سال آینده از هشت خودروی برقی تولید داخل بهره‌برداری کنیم.»

 

کدخبر: ۵۵۲۷۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر