کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۳۹
تاریخ خبر:

سرگردانی در بازار قیمت‌گذاری خودرو

سرگردانی در بازار قیمت‌گذاری خودرو

کشمکش شورای رقابت، وزارت صمت و قطعه‌سازان تمامی ندارد.

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| بازار خودرو، واردات خودرو، قیمت‌گذاری خودرو و... تا صبح برایتان می‌توانم کلمه‌ها را قبل نام خودرو بگذارم و شرح وضعیت بدهم. جوری این حوزه تبدیل به کلاف سردرگم شده است که خبرنگاران حوزه هم از اخبار جا می‌مانند.

 

از آن طرف هم وزارت صمت و شورای رقابت و قطعه‌سازان با همدیگر در حال نبردی بی‌پایان هستند که دود آن فقط به چشم مشتریان و مردم می‌رود و هر روز شاهد افزایش دوباره قیمت خودروها در بازار آزاد هستند. اگر هم بروند و در سامانه ثبت‌نام کنند معلوم نیست کدام تابستان دهه 1400.... ماشین به نام‌شان درمی‌آید! شانس بیاورند که ماشین انتخابی‌شان عوض هم نشود!

 

خلاصه ملقمه عجیبی است. در جلسه‌ معاون وزیر صمت، قطعه‌سازان و خودروسازان در جهت توقف زیان‌دهی دو خودروساز بزرگ تصمیم گرفته شد که وزارت صمت شرایطی فراهم آورد تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از محصولات مازادِ تعهدات سامانه یکپارچه را در حاشیه بازار با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار عرضه کنند.

 

پس از گذشت یک ماه از جلسه مذکور، هنوز وزارت صمت مجوزی صادر نکرده؛ ضمن اینکه شورای رقابت نیز به صراحت اعلام کرد که هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، غیرقانونی است. از سوی دیگر، مازیار بیگلو مثل همیشه وسط تمام اتفاقات خودرویی است.

 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفتگو با ایسنا می‌گوید:« ‌جلسه مذکور پیرو این تشکیل شد که ما مشکلات نقدینگی خود را با وزارت صمت، مطرح کردیم؛ اما با توجه به اینکه هیچ راهکاری برای تامین نقدینگی شب عید قطعه‌سازان همچون روال سنوات گذشته وجود نداشت، این پیشنهاد ارائه شد.

 

طی سال‌های گذشته، به هرحال مقداری از نقدینگی از سیستم بانکی که شورای پول و اعتبار تصویب می‌کرد، تامین می‌شد یا سال گذشته از محل ارز بورس در کالا‌ اما برای سال جاری هیچ راهکاری وجود نداشت. بنابراین در این جلسه، تصمیم گرفته شد، راهکاری که یک نهاد بالادستی تلویحا با آن موافقت کرده بود، اجرایی شود؛

 

بر این اساس که ۶۰ هزار دستگاه از محصولات هر خودروساز که مازاد بر تعهدات خود، تولید می‌کنند را در حاشیه بازار عرضه کنند تا نقدینگی آن وارد شود تا امسال را هم بگذرانیم. این موضوع صورتجلسه شد و همه هم راضی به نظر می‌رسیدند؛

 

اما اکنون که یک‌ماه و چند روز هم می‌گذرد، هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ اقدامی صورت نگرفته و هیچ مجوزی هم برای فروش محصولات این دو خودروساز در حاشیه بازار صادر نشده است.» این موضوع در حالی است که تمام خودروسازان بخش خصوصی از این ماجرا شگفت‌زده هستند.

 

اول جریمه‌ها به میان آمد، بعد نرخ تعرفه مونتاژی‌ها و حالا عرضه 120 هزار  دستگاه خودرو‌ پنج درصد کمتر از نرخ بازار. انگار که دست قوی مافیای پشت پرده خودروسازان که همیشه قطعه‌سازان بوده‌اند، این بار عزمش را جزم کرده هرطوری شده خودروسازان خصوصی را نابود کند!

 

در زمان واردات، اول نامه‌ای از انجمن قطعه‌سازان منتشر شد که محرمانه به سران قوا نوشته بودند که چرا می‌خواهید واردات خودروی دست‌دوم داشته باشید و حالا این بار سراغ خودروسازان بخش خصوصی رفته‌اند. آن هم در زمانی که صدای خصوصی کردن خودروسازی بلند است.

 

یعنی فکرش را بکنید خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودروهای فروخته‌شده در سامانه یکپارچه خودرو تأخیر داشتند، چگونه با مازاد ۱۲۰هزار دستگاه خودرو آن هم در دوماهه پایانی سال روبه‌رو هستند که می‌خواهند در طرحی جدید به فروش برسانند؟!! از سوی دیگر، با وضعیتی که بازار آزاد هر روز به سمت گران‌تر شدن پیش می‌رود این گفته‌های شتاب‌زده چه بلایی سر این بازار خواهد آورد؟

 

نکته مهم ماجرا اینجاست که اصلا شورای رقابت زیر بار این شیوه قیمت‌گذاری نرفته ‌ و سخنگوی شورای رقابت با رد اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو، فروش خودرو به نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار را تخلف محرز دانست.

 

به گزارش پدال، سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در واکنش به خبر منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر فروش خودرو در حاشیه بازار، این مورد را غیرقانونی دانست و تأکید کرد عرضه خودرو می‌بایست بر مبنای دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت باشد. واقعا سوال اینجاست طرحی که هزار ایراد دارد، چه اصراری است در دو ماهه پایانی سال ملزم به رعایت شود.

 

کدخبر: ۵۵۲۳۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر