کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۱۵
تاریخ خبر:

دوئل اهالی سئول با شهر آفتاب

دوئل اهالی سئول با شهر آفتاب

تحلیلی بر زنجیره بی‌پایان برگزاری نمایشگاه‌های خودرو در سراسر کشور.

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | داستان برگزاری نمایشگاه خودروی تهران را باید بگوییم بین تیم سئول و شهرآفتاب در رقابت و نبرد تنگاتنگ است. یک طرف تیم همیشگی برگزارکننده نمایشگاه‌های خودرو در کشور ایستاده که مجوز برگزاری در نمایشگاه بین‌المللی را برای اسفندماه گرفته ‌‌و تیم مقابل هم شرکت تبلیغاتی ایران نوین است که ‌ انگار مجوز برگزاری نمایشگاه خودرو در شهرآفتاب را دارد که در بهمن ماه قرار بود یا هست ‌‌برگزار شود.

 

یک تیم هم اصحاب رسانه هستند که وظیفه پرسشگری دارند که بهتر است اسمش را بگذاریم تیم داوران یا ناظران این رقابت عجیب‌‌. مردم عاشق برگزاری نمایشگاه و دیدن دستاوردهای جدید در صنعت خودرو هستند اما بیایید یک مرور کنیم که در کشورهای دیگر آیا این میزان نمایشگاه خودرو برگزار می‌شود؟

 

یک روز مشهد، روز دیگر اصفهان بعد تبریز دو بار در تهران و همینطور ماجرا ادامه دارد. خودروساز دولتی در این میان نمی‌تواند بگوید شرکت نمی‌کنم چرا‌که به دولت وصل است. خودروساز خصوصی هم چاره‌ای ندارد چون باید ارز مورد نیازش را از دولت بگیرد.

 

در نتیجه هر دو سمت تن می‌دهند به اجاره غرفه و عرضه محصول و پول‌... که خب مشخص است به حساب برگزارکننده نمایشگاه و وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت می‌رود. این نمایشگاهی هم که وعده داده شده در اسفندماه با عنوان حرکت جهادی و در راستای هوای پاک برگزار می‌شود، حرف و حدیث زیاد دارد.

 

چه اصراری به نشان دادن خودروهای برقی‌ای است که هنوز جایگاه‌های شارژ مناسب در کل کشور ندارند. از سوی دیگر واقعا کشور ما برق مازاد دارد که بتوانیم خودروی برقی شارژ کنیم؟ کدام هوای پاک؟ قرار است کارخانه‌ها مازوت بیشتر بسوزانند که برق تولید شود ‌تا خودروی برقی وارد کنیم؟ سوال اینجاست چرا هر وزیری در وزارت صمت بر‌سر کار می‌آید، دنبال منویات خودش است.

 

یکی عشق واردات خودروی دست‌دوم دارد تا نیمه راه رفته و بعد هم کنار رفت و ماجرا پا در هوا ‌‌ماند و حالا هم که می‌گویند در هیات وزیران است و وزیر هم که دیگر پیگیری نمی‌کند. وزیر فعلی هم که سابقه مپنایی و برقی دارد و پشت سر هم نمایشگاه با تم خودروی برقی برگزار می‌کند. در این میان مردم مانده‌اند چرا ظرف یک هفته دوباره خودرو گران شد؟

 

پس واردات وعده داده شده که قرار بود اقتصادی باشد کو؟ کجاست؟ حتی تعداد ماشین‌های وارداتی تحویل داده شده را می‌توان با انگشت شمرد. از سوی دیگر، خودروساز خصوصی درگیر جریمه‌های گران‌فروشی سازمان تعزیرات و افزایش نرخ تعرفه قطعات مونتاژی‌ها است .

 

در این میان بسیاری از افرادی که در سامانه فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند هنوز بعد از مدت‌ها خودروی وعده داده شده خود را تحویل نگرفته‌اند و یک خودروساز دولتی برای ماشینی که هنوز در بازار هم عرضه نشده وعده تابستان سال دیگر را داده است! اما مشتری باید تکمیل وجه کند! خب فلسفه برگزاری این همه نمایشگاه برای چیست؟

 

آیا کشور آلمان با این صنعت خودرو با فروش سالانه و صادرات بالا این همه در شهرهای مختلف نمایشگاه دارد؟ نهایتا یک نمایشگاه مهم دارند آن هم نمایشگاه فرانکفورت است. از سوی دیگر اغلب خودروهایی که در نمایشگاه‌ها‌ می‌آیند همان خودروهایی است که بارها در کف خیابان و در نمایشگاه‌های دیگر رویت شده است.

 

خودروساز چرا باید برای برگزاری نمایشگاه پول میلیاردی جهت اجاره غرفه بدهد و اگر شرکت نکند نامه تحکیم‌آمیز دریافت کند؟ خروجی نمایشگاه‌ها‌ تا به حال چه بوده است؟ یک بار گزارشی داده شده ‌‌که دستاورد برگزاری این همه نمایشگاه و بریز و بپاش برای چه بوده است؟

 

حتما اهالی رسانه‌های خودرویی بارها به نمایشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط جهان رفته‌اند؛ از نمایشگاه خودروی پاریس تا قطر. واقعا استانداردهای برگزاری یک نمایشگاه خودرو به این شکل و شمایل است؟

 

 

کدخبر: ۵۵۲۱۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر