کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۷۸۳۸
تاریخ خبر:

مرور پرونده| فشردن پدال گاز برای خلق یک جنایت‌

مرور پرونده| فشردن پدال گاز برای خلق یک جنایت‌

زیر گرفتن عمدی منجر به قتل، موضوع بسیاری از پرونده‌های جنایی شده است

هفت صبح| هرچند ماشین مثل چاقو یا اسلحه، آلت قتاله نیست و استفاده از آن نمی‌تواند انگیزه مجرمانه داشته باشد؛ اما در بسیاری از پرونده‌های جنایی دیده شده که فردی خشمگین برای اینکه طعمه خود را با انگیزه‌ای خاص از سر راهش بردارد، او را با ماشین زیر گرفته و به زندگی‌اش پایان داده است.در چنین مواردی، استناد به انگیزه مجرمانه می‌تواند منجر به اثبات قتل عمدی و در نهایت مجازات قصاص شود. بررسی پیشینه روابط قاتل و مقتول و کینه‌ای که آنها از همدیگر داشتند، معمولا برای اثبات این مسئله، موثر است.

 

 زیر گرفتن شوهر سابق همسر با مزدا3

ساعت ۱۷ بعدازظهر ۳۰بهمن‌ماه سال 1402، خبر تصادف مرگباری در تهرانپارس به ماموران کلانتری ۱۲۶ گزارش شد. ماموران بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند و در صحنه جنایت با جسم بی‌جان مرد جوانی روبه‌رو شدند که به طرز وحشتناکی غرق در خون روی زمین افتاده بود و به گفته عوامل اورژانس حاضر در محل نیز از چندین ناحیه بدن دچار شکستگی شده بود و سریعا به بیمارستان فیروزگر منتقل داده شد.

 

در حین رسیدن به بیمارستان، قربانی به ماموران پلیس گفته بود که خودروی مزاد۳ او را تعقیب و سپس وی را زیر گرفته و این آخرین حرف‌هایی بود که قربانی قبل از مرگش بیان کرد. کارآگاهان اداره ۱۰ پلیس آگاهی در تحقیقات ابتدایی موفق به شناسایی خودروی مزدا۳ شدند که بعد از  نیسان آبی‌رنگ قربانی وارد کوچه شد و پس از پیاده شدن راننده، به صورت دنده عقب حرکت کرد و‌ مرد جوان را زیر گرفت. متهم در همان ساعات اولیه شناسایی و بازداشت شد و برای ادامه تحقیقات، تحویل اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران شد. او صبح روز دوم اسفندماه به دادسرای جنایی تهران منتقل شد. 

 

متهم وقتی خود را روبه‌روی بازپرس ویژه قتل دید، از انگیزه و علت این قتل هولناک گفت: «مقتول، شوهر سابق همسر بنده بود، آنها سه‌سال قبل از هم جدا شدند و بعد از یک سال ما ازدواج کردیم. مدتی که از زندگی مشترکمان گذشته بود، متوجه شدم که سروکله شوهر سابق مریم پیدا شده، برای همین بیشتر مواقع خودم برای رساندش از محل کار به خانه دنبالش می‌رفتم. روز حادثه، ساعت نزدیک به چهار بعد از ظهر بود که مثل همیشه به دنبال مریم به محل کارش رفتم. وقتی سوار ماشین شد، متوجه شدم نیسان آبی‌رنگی در حال تعقیب ماشین ماست! او از قبل همسرم را تهدید کرده بود و از زمانی که فهمیده بود ازدواج کرده‌ایم، برای همسرم مزاحمت ایجاد می‌کرد و آن روز هم به ما حمله کرد. من ترسیدم و می‌خواستم فرار کنم که ناخواسته با او برخورد کردم.»

 

 قتل پسرخاله همسر در سحرگاه پاکدشت

ساعت هفت صبح بیستم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، به ماموران پلیس پاکدشت خبر رسید مرد جوانی به نام هومن، به صورت نیمه‌جان در حوالی پارچین کنار خیابان رها شده است. ماموران در نخستین گام تحقیقات، به بررسی دوربین‌های مداربسته پرداخته و دریافتند که یک نیسان آبی که پلاک آن پوشانده شده بود، عمداً با هومن برخورد کرده و گریخته است. با به‌دست آمدن این سرنخ، تحقیقات وارد مرحله تازه‌ای شد. همسر قربانی به ماموران گفت: «شوهرم چند روزی بود با همسر موقت دخترخاله‌اش به نام امین اختلاف داشت. امین، صاحب یک نیسان آبی است و من به او مشکوک هستم.» با اظهارات این زن، امین بازداشت شد و به زیرگرفتن عمدی پسرخاله همسرش اعتراف کرد. 

 

او گفت: «همسر موقتم به نام نگین مدتی بود با پسرخاله‌اش اختلاف داشت. همسرم از من خواسته بود او را از زندگی حذف کنم. به همین‌خاطر عمدی با ماشین به او زدم و او را کشتم.»با اظهارات این مرد، همسر صیغه‌ای‌اش بازداشت شد اما ادعا کرد دستور قتل پسرخاله‌اش را صادر نکرده است.متهم اصلی بعدا سناریوی دیگری مطرح کرده و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: «سوار بر نیسان به سمت تهران حرکت می‌کردم که با یک وانت برخورد کردم. راننده با من درگیر شد و دعوا میان ما بالا گرفت.

 

من سوار ماشین شدم اما راننده وانت مرا تعقیب کرد. نرسیده به پارچین به انتهای خیابانی رفتم که در آن کانال آب بود و تردد در آن کم بود. من نیم ساعتی آنجا ماندم تا راننده وانت مرا گم کند. من در ماشین نشسته بودم که یکباره پسرخاله همسرم را اتفاقی دیدم که از خانه‌اش خارج شد. چون شب قبل با او درگیر شده بودم، به سمتم حمله‌ور شد. او سنگی از روی زمین برداشت و می‌خواست آن را به سمت شیشه ماشینم پرتاب کند که سوار ماشین شدم تا فرار کنم اما ماشین ناخواسته منحرف شد و با او برخورد کرد.»

 

قاضی از او پرسید: چرا در بازجویی‌ها به زیرگرفتن عمدی پسرخاله همسرت اعتراف کرده بودی؟

متهم گفت: «تحت فشار روانی بودم.»

اما شواهد و مدارکی وجود داشت که نقشه مجرمانه او را ثابت می‌کرد از جمله اینکه دوربین‌های مداربسته فیلمی را ضبط کرده بودند که نشان می‌داد او مقابل خانه پسرخاله همسرش پرسه می‌زند.

 

له شدن راننده تاکسی زیر چرخ‌های کامیون

چندی قبل، کارکنان انتظامات بیمارستان شهدای هفتم‌تیر مرگ مشکوک مرد جوانی را روی تخت بخش اورژانس به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش کردند. با اعلام این خبر، ماموران کلانتری ۱۷۱ شهید مصطفی خمینی، بازپرس جنایی دادسرای شهر ری و تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی سردخانه این مرکز درمانی شدند و جسد مرد ۴۸ساله‌ای را مشاهده کردند که بر اثر تصادف با یک کامیون به قتل رسیده بود. بررسی‌های اولیه نیز نشان می‌داد راننده کامیون در جریان یک مشاجره از عمد مرد جوانی را که راننده تاکسی بوده، زیر گرفته است. تیم جنایی در نخستین‌ گام برای تحقیقات میدانی، راهی صحنه‌ جرم در جنوب تهران شد و با بازبینی دوربین‌های مداربسته پلاک کامیون سبزرنگ را شناسایی کردند و متوجه شدند که صاحب وسیله نقلیه موردنظر، زن جوانی است که در خوانسار زندگی‌ می‌کند.

 

زن جوان خیلی زود، هدف تحقیقات قرار گرفت و هنگامی که مقابل کارآگاهان ایستاد، مدعی شد که کامیون در اجاره مردی به نام افشین بوده است که در رصدهای اطلاعاتی این موضوع تایید شد. تیم تحقیق در گام بعدی خانه افشین را در شهرری شناسایی کردند و پس از هماهنگی‌های لازم با بازپرس پرونده موفق به دستگیری او شدند. همچنین در جریان بررسی‌های موشکافانه یکی از مسافران تاکسی زرد، که شاهد حادثه بوده شناسایی شد.

 

او به کارآگاهان گفت: «در مسیر بودیم که کامیون سبزرنگ با خودروی ما تصادف و فرار کرد. راننده به دنبال کامیون رفت و او را متوقف کرد. مقتول ابتدا به سمت کامیون رفت و به قصد ایجاد درگیری از پنجره‌اش آویزن شد اما راننده کامیون در این میان با سرعت حرکت کرد و باعث شد تا مقتول بر روی زمین پرت شود و زیر چرخ‌های کامیون برود.»

 

متهم ۶۰ساله که در جریان بازجویی‌ها، منکر هرگونه تصادف و درگیری با مقتول بود پس از مواجه حضوری با شاهد حادثه و فیلم دوربین‌های مداربسته به قتل راننده تاکسی اعتراف و عنوان کرد که نمی‌دانسته او پس از اینکه روی زمین افتاده زیر چرخ‌های کامیون قرار گرفته است. با صدور قرار قانونی از سوی بازپرس جنایی، متهم به اتهام مباشرت در قتل عمدی برای سیر مراحل قانونی به زندان معرفی شد. 

 

زیر گرفتن برادر بعد از شلیک مرگبار به او و همسر باردار

ساعت 11صبح دوم اسفندماه سال 1401 رهگذران در حال عبور از خیابانی حوالی میدان قدس، مرد میانسالی را دیدند که خونین روی زمین افتاده است. با تماس آنها، مرد میانسال به بیمارستان منتقل و در معاینات اولیه مشخص شد که او از پشت سر، مورد اصابت گلوله قرار گرفته است و همچنین آثار صدمات و جراحات روی بدن او نیز دیده می‌شد. دوربین‌ها نشان می‌داد که مرد مجروح به نام خسرو به همراه مرد دیگری از خانه‌ای در همان خیابان خارج شدند؛ سپس چند لحظه بعد، مرد جوان‌تر قدم‌هایش را آرام کرده و زمانی که پشت سر مرد 53ساله قرار گرفته، ناگهان اسلحه‌اش را بیرون آورده و به سمت او شلیک کرده است.

 

همچنین، در بررسی‌ها مشخص شد مرد مسلح، کوروش نام داشته و برادر خودش را هدف شلیک قرار داده است. بعد از این تیراندازی، او سوار بر خودروی 207 خود که در انتهای خیابان پارک بوده، به صورت دنده‌عقب از خیابان خارج شده اما هنگام دنده‌عقب گرفتن، مرد میانسال را به صورت عمدی با خودروی خود زیر گرفته است. در حالی‌که تیم جنایی در صحنه تیراندازی بوده و تحقیقات در این رابطه انجام می‌شد، سرایدار ساختمانی در خیابان دیباجی با پلیس تماس گرفت و از قتل زن جوانی خبر داد. به‌دنبال این تماس، تیم جنایی راهی محل شد و بررسی‌های اولیه نشان می‌داد، خانه متعلق به کوروش، همان مرد تیرانداز است و مقتول نیز، همسر دوم کوروش بوده است. متهم پس از دستگیری، انگیزه خود را شک به رابطه پنهانی همسر و برادر خود اعلام کرد اما هرگز نتوانست این موضوع را ثابت کند.

 

کدخبر: ۵۶۷۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر