کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۹۴۷
تاریخ خبر:

سوءقصد‭ ‬به‭ ‬جان‭ ‬خطرناک‌ترین‭ ‬جنایتکار‭ ‬سوئد‭ ‬در‭ ‬ایران

سوءقصد‭ ‬به‭ ‬جان‭ ‬خطرناک‌ترین‭ ‬جنایتکار‭ ‬سوئد‭ ‬در‭ ‬ایران

از‭ ‬انتقام‌های‭ ‬شخصی‭ ‬سردسته‭ ‬باندهای‭ ‬تبهکار‭ ‬سوئد‭ ‬تا‭ ‬اتهام‭ ‬همکاری‭ ‬آن‌ها‭ ‬با‭ ‬ایران

هفت صبح|‌ یک روزنامه سوئدی در گزارشی اعلام کرد که احتمالا به جان یکی از خطرناک‌ترین تبهکاران سوئد، در خاک ایران سوءقصد شده است. اسمش راوا مجید است و پیش از این هم در این صفحه درباره او و ارتباطش با ایران نوشته بودیم.

 

او یک تبهکار سوئدی-عراقی است که در جریان مهاجرت پدر و مادرش در ایران به دنیا آمد. حدودا یک سال پیش به گزارش رسانه‌های سوئد در خاک ایران دستگیر و به زندان فرستاده شد اما حدودا دو ماهی می‌شود که آزاد شده است. خبر احتمال سوءقصد به او در ایران در حالی منتشر می‌شود که مدتی پیش موساد، ایران را به استفاده از گروه‌های خلافکار از جمله باند جنایتکاری راوا مجید، برای برهم زدن امنیت سوئد و حمله به سفارت اسرائیل در استکهلم متهم کرد.

 

به گزارش روزنامه سوئدی آفتونبلادت، گمان می‌رود راوا مجید که سردسته یک باند جنایتکارانه بزرگ در سوئد است، در ایران هدف یک سوءقصد قرار گرفته شده باشد. پلیس سوئد حدس می‌زند که اسمائیل عبدو پشت این حمله باشد. عبدو دوست و همکار قدیمی راوا مجید است که حالا مدت‌هاست تبدیل به دشمن خونی او شده. عبدو ادعا می‌کند که مجید مادرش را به قتل رسانده است. هر چند که مجید این اتهام را پیش خانواده و دوستان خود رد کرده اما همین ماجرا در سال‌های اخیر منجر به درگیری‌های شدید در سوئد شده و امنیت این کشور را به خطر انداخته است.

 

راوا مجید پیش از این که به ایران بیاید در ترکیه زندگی می‌کرد. او بعد از اینکه متوجه شد دیگر در ترکیه هم از دست اسمائیل عبدو در امان نیست تصمیم گرفت به ایران فرار کند. با این حال یک سال پیش منابع آگاه به رسانه‌های سوئد خبر دادند که راوا مجید، معروف به «روباه کُرد» در مرز ایران و عراق و در شهر بانه دستگیر شده است. ظاهرا او در یک بازرسی مرزی به دلیل داشتن مدارک جعلی بازداشت شده بود هرچند پدرش ادعا می‌کند که او به خاطر همراه نداشتن پاسپورت دستگیر شده است. حدودا یک ماه پیش روزنامه آفتونبلادت برای اولین بار با پدر راوا مجید مصاحبه کرد.

 

او در این مصاحبه اعلام کرد که پسرش در آخرین تماسی که با او گرفته خبر داده است که از زندان ایران آزاد شده و نزدیک افغانستان و خارج از ایران است. با این حال اعتمادی به حرف‌های پدر مجید نبود چرا که او نمی‌خواست کسی، به خصوص پلیس و اسمائیل عبدو از مکان اصلی پسرش با خبر شود. اما به نظر می‌رسد که بعد از این مصاحبه دشمنان مجید او را پیدا کرده و قصد گرفتن جان او را کرده‌اند.

 

پلیس سوئد حدس می‌زند که اسمائیل عبدو پشت این قضیه باشد و افرادی را استخدام کرده تا مجید را در ایران به قتل برسانند. هرچند که با توجه به گزارش‌ها این سوءقصد ناموفق بوده و راوا جان سالم به در برده است.

 

حالا پلیس سوئد نگران است که دوباره درگیری‌ها در سوئد بالا بگیرد. راوا مجید سردسته یک باند تبهکاری به نام فاکس‌تروت و اسمائیل عبدو سردسته باندی به نام رومبا است. با اینکه خود مجید و عبدو دیگر در سوئد نیستند اما همچنان اعضای این باندها در سوئد به فعالیت جنایتکارانه خود ادامه می‌دهند.

 

اتهام همکاری فاکس‌تروت با ایران

 

کمی بعد از مصاحبه پدر راوا مجید با روزنامه آفتونبلادت و خبر آزادی مجید از زندان‌های ایران، موساد در دهم خرداد ماه ادعا کرد ایران از گروه‌ها و شبکه‌های تبهکار برای حمله به اماکن دیپلماتیک اسرائیل در اروپا استفاده می‌کند.

این ادعا به دنبال انفجار یک نارنجک دستی در داخل محوطه سفارت اسرائیل در استکهلم در ژانویه مطرح شد. بنا به ادعای موساد بازجویی از مظنونان و بررسی شواهد فیزیکی نشان می‌داد که گروه جنایتکارانه فاکس‌تروت پشت این حمله بوده است. موساد مدعی شد که راوا مجید پس از فرار از ترکیه به ایران، همکاری خود را با ایران شروع کرده است. این شبکه جاسوسی همچنین ادعا کرد که ده‌ها توطئه تروریستی مورد حمایت ایران علیه اهداف اسرائیلی در ماه‌های اخیر کشف شده و بسیاری از آن‌ها مربوط به شبکه‌های جنایی محلی (فاکس‌تروت و رومبا) هستند.

 

پس از بیانیه و ادعای موساد، سرویس امنیتی سوئد هم این ادعا را تائید کرد. با این حال هیچ کدام از سازمان‌ها و مقامات سوئدی ادعای موساد را که «شبکه‌های فاکستروت و رومبا برای ایران کار می‌کنند» تائید نکردند. سرویس امنیتی سوئد تنها مدعی شد ایران از افراد جنایتکار در سوئد برای انجام اعمال خشونت‌آمیز و تهدید علیه سایر کشورها به ویژه اسرائیل، در این کشور استفاده می‌کند.

 

به دنبال این اتهامات، سوئد کاردار ایران را احضار و سفارت ایران در استکهلم هم در تکذیب این اتهامات بیانیه‌ای صادر کرد. سفارت ایران در قسمتی از این بیانیه نوشت: «توجه به منابع این اخبار، کذب بودن آن‌ها را کاملا روشن می‌کند. درشرایطی که اعمال هولناک رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین، همه جهان را در شوک فروبرده، برخی رسانه‌های سوئد با استناد به ادعاهای بی‌اساس رسانه‌ها و دستگاه‌های این رژیم، گزاره‌هایی سراسر دروغ علیه ایران منتشر کرده‌اند.»

 

کدخبر: ۵۶۰۹۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر