کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۰۷۰
تاریخ خبر:

زلزله ۴.۵ ریشتری شهر بسطام در سمنان را لرزاند

زلزله ۴.۵ ریشتری شهر بسطام در سمنان را لرزاند

بسطام استان سمنان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۷ کیلومتری لرزید

بسطام استان سمنان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۷ کیلومتری لرزید. بر اساس گزارش مؤسسه لرزه نگاری دانشگاه تهران رومرکز زلزله امروز بسطام این استان در ۱۵ کیلومتری بسطام، ۲۱ کیلومتری شاهرود و ۲۱ کیلومتری کلاته خیج گزارش شد.

 

گسل "دامغان" با راستای  به شرقی – غربی یکی از گسل‌های اصلی این استان است که از ۱۰ کیلومتری شمال دامغان می‌گذرد.  این گسل در حدود ۱۰۰ کیلومتر درازا داشته و از دو بخش بنیادی "خاوری" و "باختری" ساخته شده است.

 

در بخش خاوری گسل از شمال دامغان تا ده ملأ بلوک شمالی کشیده شده و بلوک جنوبی فرو افتاده است (گسل فشاری پرشیب با شیب به سوی شمال) و این در حالی است که در بخش باختری آن از شمال دامغان و باختر سیاهکوه به سوی "آهوانو" (بلوک شمالی فرو افتاده و بلوک جنوبی) امتداد دارد (گسل فشاری با شیب به سوی جنوب).

 

 در سوی دیگر "دامغان رود"، ادامه غربی گسل دامغان به مرز بین "کنگلومرای" نئوژن و سازند شمشک در پای رشته سفیدکوه می‌رسد. این مرز، گسل معکوس است که در راستای آن بلوک جنوبی(سازندهای مزوزوئیک) بالا آمده و با لایه‌های جوان‌تر، همبر شده‌اند.

 

گسل آستانه، راندگی بایجان، گسل  گرمسار، گسل فشاری مشا، آتشان، انزاب، اوریم، راندگی برین، گسل فشاری بشم و گسل پلدر از دیگر گسل‌های این منطقه است.

 

منبع: ايسنا
کدخبر: ۵۶۰۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر