کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۶۸۸
تاریخ خبر:

دعوای رئیس جمهور ایرلند با سفارت اسرائیل درباره نامه پزشکیان

دعوای رئیس جمهور ایرلند با سفارت اسرائیل درباره نامه پزشکیان

رئیس‌جمهور ایرلند سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین را به افشای مفاد نامه‌ای متهم کرد که او به "مسعود پزشکیان" ارسال کرده بود

"مایکل دی هیگینز" رئیس‌جمهور ایرلند تأکید کرده که سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین مفاد نامه او به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران را فاش کرده است.

دی هیگینز در نامه خود به مسعود پزشکیان، بر ثبات و همکاری و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات منطقه خاورمیانه تاکید کرده و نوشته است: "ایران با سنت دیرینه فرهنگی خود در تحقق این امر نقش اساسی خواهد داشت."

انتشار مفاد نامه رئیس‌جمهور ایرلند به مسعود پزشکیان در ماه گذشته خشم و انتقاد سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین را برانگیخت.

با این حال، سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین این اتهام را رد کرد و در پیامی در شبکه ایکس نوشت مراقبت از نامه‌نگاری بر عهده فردی است که آن را ارسال کرده است. روابط دوبلین و تل‌آویو در یک سال اخیر متشنج بوده است.

مایکل هیگینز، رییس جمهوری ایرلند که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید چگونه متن نامه تبریکش به مسعود پزشکیان فاش شده، گفت: "قطعا کار سفارت اسرائیل بوده است".

او البته هیچ سند و مدرکی برای این ادعایش ارائه نکرد و ضمن دفاع مجدد از ارسال تبریک برای رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، این کار را "استاندارد" و عادی دانست و بر ضرورت صلح و دیپلماسی تاکید کرد.

سفارت اسرائیل در ایرلند نیز با انتشار پستی در شبکه اکس نوشت: «این اتهام بی اساس به شدت تحریک آمیز و یک تهمت بالقوه است و سفارت آن را کاملاً رد می‌کند.»

در متن بیانیه سفارت اسرائیل آمده است: «واقعیت این است که این نامه نوشته شده و بنابراین وظیفه نویسنده است که از محتوای آن دفاع کند. محتوایی که در آن نه به تهدیدی که ایران در منطقه ایجاد می کند و خواهان نابودی اسرائیل است و از سازمان های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله حمایت تسلیحاتی می‌کند، اشاره شده و نه به کارنامه جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر شهروندان خود.»

نامه تبریک رییس جمهور ایرلند به مسعود پزشکیان روز ۲۶ ژوئیه (۵ مرداد)  توسط وزارت امور خارجه ایرلند علنی شد و متن کامل آن ۲۹ ژوئیه به صورت آنلاین منتشر شد. این نامه در ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر) نوشته شده بود.  پس از انتشار متن کامل این نامه، گروه‌های تندرو محتوای آن را دوستانه خواندند و به بهانه اینکه در آن مایکل دی هیگینز، ایران را دارای "نقش حیاتی" در دستیابی به ثبات خاورمیانه و همکاری و "حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات" خوانده، مورد انتقاد قرار دادند.

بخش دیگری از عصبانیت رژیم صهیونیستی از رییس‌ جمهور ایرلند را می‌توان در ماه‌های گذشته جستجو کرد؛ وقتی در ماه مه ایرلند به همراه نروژ و اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و سفیرش در اورشلیم در همین رابطه  به وزارت خارجه اسرائیل احضار شد.

کدخبر: ۵۶۶۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر