کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۶۵
تاریخ خبر:

به وقت جوهر و پوست و خون...

به وقت جوهر و پوست و خون...

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که تتو برای سلامتی مضر است

روزنامه هفت صبح|  براساس یک بررسی جدید در آمریکا، اکثر جوهرهای تَتو (خالکوبی) که در این کشور عرضه می‌شوند، حاوی مواد فهرست‌نشده‌ای هستند که به مشکلات جدی سلامتی از جمله آسیب اندام‌ها دامن می‌زنند. به گزارش اپوک تایمز، این بررسی که ۲۲ فوریه در مجله شیمی تحلیلی منتشر شد، ۹ برند کوچک و بزرگ مختلف از جوهرهای تتو رایج در آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

 

در این بررسی آمده است که از ۵۴ جوهری که از ۹ برند مختلف مورد ارزیابی پژوهشگران قرار گرفت، ۴۵ جوهر (۸۳ درصد) حاوی افزودنی‌ها و یا رنگدانه‌های فهرست‌نشده بودند.«این مواد تقلبی و فهرست‌نشده شامل پلی‌اتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول و آلکان‌های بالاتر هستند. بسیاری از این مواد تقلبی افراد را در معرض خطر حساسیت یا سایر مخاطرات سلامتی قرار می‌دهند.»

 

خطرات تتو به طور معمول به سرطان پوست و واکنش رنگدانه‌ها مربوط می‌شود. با این‌حال، مواد افزودنی به جوهر نیز ممکن است خطرناک باشند و اثرات منفی‌شان فراتر از مشکلات پوستی باشد. اگر کسی بعد از تتو دچار واکنش پوستی شود، مواد فهرست‌نشده باعث می‌شوند تشخیص این‌که چه واکنشی در بدن رخ می‌دهد و چه عاملی پشت آن است، دشوارتر شود.

 

منشأ تتو

هنوز که هنوز است بر سر منشا و خاستگاه تتو در جهان اختلاف نظر وجود دارد. آمریکایی‌ها معتقدند این پدیده تاریخچه‌ای طولانی و غنی میان بومیان این کشور دارد و اولین انسان‌هایی که با استفاده از سوزن و جوهر، نقوشی دائمی را بر روی بدنشان رسم کردند، سرخ‌پوست‌ها بودند. فرهنگ رایج تتو در میان سرخ‌پوست‌ها و بومیان آمریکا را می‌توان در آیین‌های معنوی این افراد جستجو کرد.

 

به همین دلیل بیشترین نقوشی که بر روی بدن این افراد به چشم می‌خورد، نقوش حیوانی است که از تجسم خدایان خود رسم کرده‌اند. رفته رفته اما تتو هم تغییر کاربری داد و وارد فرهنگ عامه تمام ملل جهان، از جمله آمریکا شد. ادعای بیراهی نیست اگر بگوییم که این پدیده به یکی از اجزای لاینفک زندگی جوانان امروز بدل شده است.

 

با آغاز قرن بیستم

کار بر روی کشتی‌های بزرگ و ماه‌‌ها و در پاره‌ای از موارد بیش از یک سال غوطه خوردن بر روی آب دریا‌ها و اقیانوس‌ها سبب می‌شد که ارتباط افراد با جامعه و دیگر انسان‌ها قطع شود و حس پوچی و افسردگی با سرعت و غلظت قابل توجهی درون‌شان حلول کند. در این اثنا کوچکترین و گاه ساده‌ترین چیزهایی که می‌توانست فرد را با معنویت یا یک دلبستگی امیدوارکننده در جوار ساحل و خشکی پیوند دهد، نعمتی کمیاب و بس گران‌بها بود.

 

از این رو جستجوی ملوانان و خدمه کشتی‌ها نتیجه داد و آن‌ها اولین گروهی از غیر بومیان آمریکا بودند که از اوایل قرن بیستم مزین به تتو شدند. پس از ملوانان و خدمه کشتی، نظر دوچرخه‌سواران به این مقوله جلب شد و اعضای یک تیم برای نشان دادن اتحاد خود تصمیم گرفتند یک طرح واحد را روی دست یا پاهای‌شان تتو کنند. این ایده دوچرخه‌سواران مقبول نظر خلافکاران و گروه‌های تبهکار افتاد و با آغاز دهه ۲۰ میلادی، اعضای هر گروه خلافکار، از اعضای خانواده‌های مافیا گرفته تا بزهکاران خیابانی، برای ثبت خط و ربط شغلی‌شان به تتو پناه بردند.

 

با آغاز دهه ۶۰ میلادی و استقبال هنرمندان، به ویژه افرادی شاغل در صنعت موسیقی آمریکا از تتو، این پدیده به عنوان یک گونه هنری وارد فرهنگ عامه شد و معنی دیگری به خود گرفت. با آغاز دهه ۸۰ و اوج‌گیری جنبشی‌های پانک و گرانج در آمریکا، استفاده از تتو به اوج خود رسید. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آغاز دهه ۹۰ و فروریختن کشورهای کمونیستی و فروکش کردن جنبش‌های کمونیستی و سوسیالیستی در جهان، تتو وارد فرایند سیاست‌زدایی شد و به حیات خود به مثابه نوعی بیان شخصی و شناسه‌ای برای ابراز خویشتن مورد استفاده قرار گرفت.

 

سیر تحول تتو در آمریکا

تتوی سنتی بومیان آمریکا که هنوز طرفداران قابل توجه خود را دارد، چند ویژگی برجسته و پررنگ داشت. خطوط پررنگ، خطوط صاف و اشکال هندسی منظم، طرح‌های ساده و خلوت و نیز پالت رنگی محدود ویژگی اصلی تتو اصیل آمریکایی است.

 

با آغاز دهه ۶۰ میلادی و ورود تتو به فرهنگ عامه و جریان اصلی، یک تتو آرتیست به نام لیل تاتل، انحصار تتو به اشکال منظم هندسی را شکست و خطوط دوار را وارد طرح‌های تتو کرد. در دهه ۷۰ یک تتو آرتیست به نام دان اد هاردی که یکی از محبوب‌ترین آرتیست‌های این عرصه نیز به شمار می‌رود، سبک‌های هنری مختلف جهان از جمله سبک نقاشی ژاپنی را وارد این عرصه کرد که این ابداع خلاقانه او با استقبال بی‌نظیری در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روبه‌رو شد.

 

در نیمه اول دهه ۹۰ و در جهانی که دیگر از شوروی در آن خبری نبود، کت فون‌دی با اضافه کردن طرح‌ شخصیت‌های کارتونی، سینمایی و تلویزیونی به عرصه تتو به شهرت رسید و سبب شد نظر بسیاری از افرادی که پیش‌تر عنایتی به این گونه هنری نداشتند هم به این مقوله جلب شود و نام‌شان در سیاهه افرادی درج شود که طرحی را با سوزن روی بدن‌شان رسم کرده‌اند.

 

به زبان آمار

آخرین پیمایش بزرگی که با محوریت نظر مردم آمریکا در مورد تتو انجام گرفت مربوط به سال ۲۰۲۲ است‌. گفتنی است تتو برای افراد کمتر از ۱۸ سال در آمریکا ممنوعیت قانونی دارد. بر این اساس، نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که ۷۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی هنوز به سراغ این گونه هنری نرفته‌اند و هیچ تتویی بر روی بدنشان ندارند. ۹ درصد از بزرگسالان این کشور یک تتو و ۱۷ درصد از بزرگسالان نیز بیش از یک تتو بر روی بدنشان دارند.

 

در این بین یک درصد نیز اعلام کرده‌اند که پیش‌تر تتویی بر روی بدن خود داشته‌اند که پس از پشیمانی از عمل‌شان و پناه بردن به دستگاه‌های لیزری، آن طرح‌ها را پاک کرده‌اند. این پیمایش نشان می‌دهد بیشترین نسلی که به تتو علاقه نشان داده‌اند نسل هزاره‌اند.

 

۴۱ درصد از این افراد که متولد ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵ هستند دست کم یک تتو روی بدنشان حک کرده‌اند. جالب است بدانید برخلاف تصور عمومی، تتو میان سفیدپوستان از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر نژادها برخوردار است و ۵۴ درصد از سفیدپوستان کمتر از ۴۰ سال آمریکا، بدن خود را دست کم به یک تتو مزین کرده‌اند. گفتنی است سیاه‌پوست‌ها با ۹ درصد در آخرین مرتبه این فهرست قرار دارند. 

 

پروانه در صدر

شاید باورش کمی سخت باشد اما محبوب‌ترین طرح تتو برای آمریکایی‌ها، طرح پروانه است. از هر یک میلیون نفری که به دنبال طرح تتو می‌گردند، ۲۰۱ هزار نفر طرح پروانه را انتخاب می‌کنند. گل رز با ۱۶۵ هزار نفر در رتبه دوم و اژدها با ۱۱۰ هزار نفر به ترتیب در رده دوم و سوم قرار دارند. به علاوه رتبه چهارم با ۹۱ هزار و رتبه پنجم با ۷۴ هزار نفر به ترتیب به طرح مار و طرح‌های سنتی بومیان آمریکا می‌رسد. در انتهای این فهرست به طرح ماه با ۱۴۰ نفر و طرح ستاره با ۱۳۴ نفر طرفدار برمی‌خوریم و در می‌یابیم نگاه طرفداران کنونی تتو برخلاف بومیان آمریکا، بیشتر به زمین است تا آسمان.

 

چند؟

ارزش یک تتو به ۴ متغیر بستگی دارد. اندازه، طرح، پیچیدگی و جزئیات طرح و آرتیستی که طرح را روی بدن رسم می‌کند عواملی هستند که قیمت یک تتو را مشخص می‌کنند. از این رو محدوده قیمت تتو یک محدوده بسیار باز و بی حد و حصر است. اما میانگین قیمت یک تتو با اندازه متوسط و طرح نه چندان ساده و نه چندان پیچیده در آمریکا در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۴۵۰ دلار قرار می‌گیرد. گفتنی است قیمت متوسط یک تتو با طرح پروانه که رسم آن حدود یک ساعت زمان می‌برد، ۲۸۰ دلار است. جالب است بدانید گران‌ترین تتوی جهان تا به امروز، ۹۲۴ هزار دلار آب خورده است. البته در این تتو، علاوه بر جوهر از ۶۱۲ قطعه الماس کوچک نیز برای تکمیل طرح استفاده شده است.

 

کدخبر: ۵۵۴۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر