کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۲۳
تاریخ خبر:

آتش به جان شیلی

آتش به جان شیلی

آتش‌سوزی جنگل‌ها تاکنون ۱۱۲ کشته برجای گذاشت و صدها نفر مفقود هستند

روزنامه هفت صبح| شمار تلفات آتش‌سوزی‌های جنگلی در مرکز شیلی دست‌کم به ۱۱۲ نفر رسید در حالی که صدها نفر نیز همچنان مفقود هستند، رخدادی که گابریل بوریچ، رئیس‌جمهوری شیلی، از آن به عنوان «فاجعه‌ای بسیار عظیم» برای کشور خود نام برده است.

 

آتش‌سوزی‌های جنگلی در شیلی که از چندین روز قبل شروع شده است، به حومه‌های دو شهر توریستی وینا دل مار و والپارایزو رسیده است. این دو شهر که در غرب سانتیاگو، پایتخت شیلی، واقع هستند بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند.

 

ویدئوهایی که خبرگزاری رویترز از منطقه وینا دل مار با پهپاد تهیه کرده است، محله‌ها را نشان می‌دهد که در حال سوختن هستند و مردم در ویرانه‌های خانه‌های سوخته به جست‌وجو مشغولند.مقامات شیلی در مناطقی که متحمل بیشترین خسارات شده قانون منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب به بعد را وضع کرده‌اند و ارتش نیز به کمک آتش‌نشانان شتافته تا مانع گسترش آتش شوند.

 

سازمان پزشکی قانونی شیلی اعلام کرد که ۱۱۲ نفر در آتش‌سوزی‌ها جان خود را از دست داده‌اند که از آن میان ۳۲ جسد تشخیص هویت شده‌اند. پیش از این، گابریل بوریچ با اعلام دو روز عزای ملی که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، گفته بود شیلی باید خود را برای اخبار دردناک‌تر آماده کند. بوریچ در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت خود گفت:

 

«تمام شیلی امروز در رنج و سوگواری است. ما با فاجعه‌ای بسیار عظیم روبه‌رو هستیم.» در این حال گزارش‌ها حاکی است که صدها نفر همچنان مفقود هستند. به گفته مقامات شیلی، بیش از یک هزار خانه در آتش‌سوخته‌اند و اکنون بیش از ۹۰ مورد آتش‌سوزی در نقاط مختلف این کشور وجود دارد که مهار نشده‌اند.

 

ادارات مربوطه روز شنبه در سراسر شیلی ۱۴۳ فقره آتش‌سوزی را ثبت کردند که در مساحتی به وسعت حدود ۲۱ هزار هکتار روی داده است. به گزارش رسانه‌های این کشور حدود هزار خانه آسیب دیده‌اند. روز جمعه رئیس جمهور شیلی به دلیل این فاجعه در مناطق دچارشده اعلام وضعیت اضطراری کرد تا تمامی منابع لازم برای این منظور بسیج شود.

 

اکنون رئیس‌جمهور، وزیر دفاع را نیز فراخوانده تا نیروهای بیشتری را به این منظور به کار گیرد. او تصریح کرده که «اولویت ما نجات جان انسان‌هاست». بیشتر مناطق شیلی در حال حاضر دچار موج شدید گرما هستند. اداره هواشناسی این کشور برای آخر هفته پیش‌بینی دمای تا ۳۷ درجه سانتیگراد را کرده است.

 

دانشمندان این موج گرما را به پدیده چرخشی آب و هوایی«ال‌نینو» نسبت می‌دهند که باعث گرم شدن اقیانوس آرام می‌شود. در تابستان شیلی که در نیم کره جنوبی قرار دارد همیشه با آتش گرفتن جنگل‌ها مواجه است. اما این گمانه نیز وجود دارد که حداقل برخی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است.

 

وزارت مسکن شیلی گفته است که بین ۳ تا ۶ هزار خانه در اثر این آتش‌سوزی آسیب یا تخریب شده است.وزیر کشور شیلی هم گفته مقررات منع آمد و شد به باز بودن مسیرها و دسترسی نیروهای امدادی به مناطق آسیب‌دیده کمک می‌کند. حدود ۱۴۰۰ آتش‌نشان هم در روز یکشنبه به مناطقی که تحت تاثیر این آتش‌سوزی هستند اعزام خواهند شد.

 

نیروهای نظامی نیز در کنار نیروهای امدادی برای کمک به این مناطق اعزام شده‌اند.علت این آتش سوزی‌های گسترده هنوز مشخص نشده و مقامات گفته‌اند که در حال بررسی آن هستند. سال گذشته نیز دو منطقه در جنوب والپارایسو شاهد آتش سوزی‌های مرگباری بود، که به نظر می‌رسد آتش‌سوزی امسال زیادتر و با تلفات بیشتر است.(دویچه وله و صدای آمریکا)

 

کدخبر: ۵۵۳۵۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر