کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۴۹
تاریخ خبر:

از پارکینگی در سیاتل تا کاخی‌ در لس‌آنجلس، پشت همان میز

از پارکینگی در سیاتل تا کاخی‌ در لس‌آنجلس، پشت همان میز

نگاهی به زندگی جف بزوس به بهانه انتشار یک عکس تازه و جنجالی از او.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی|‌ وسایل و ملزومات خانه‌ها با شروع دهه ۹۰ میلادی یک تغییر عمده کرد و مهمان جدید و تازه از راه رسیده‌ای به آن اضافه شد. کامپیوترهایی با مانیتورهای بزرگ روی میز و کیس‌های پر سر و صدایی که به طور معمول زیر میز و روی زمین قرار می‌گرفتند، عضو جدید خانه‌ها در این دهه بودند.

 

از این رو دهه ۹۰ را می‌توان به عنوان دهه تغییر الگوهای زندگی با ورود کامپیوتر و اینترنت به خانه‌ها شناخت. در آن سال‌ها، شرکت‌های مختلف و متعددی در آمریکا فعال بودند که به روش سنتی و بدون استفاده از بستر اینترنت به فروش کالاها از راه دور مشغول بودند.

 

روش کار این شرکت‌ها بیشتر بر پایه ژورنال‌ها و بروشورهای تبلیغاتی بود و مشتری‌ها عکس کالا را در این اقلام تبلیغاتی می‌دیدند و به صورت تلفنی کالای مد نظر خود را سفارش می‌دادند و کالا از طریق پست به آن‌ها ارسال می‌شد.

 

جف بزوس که در یکی از همین شرکت‌ها کارمند ساده‌ای بود و آرزو داشت که روزی کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کند بر روی فعالیت و نحوه کار و فعالیت‌های این شرکت‌ها، به ویژه ساز و کار بازاریابی و ارتباط با مشتری، تعمق کرد و دریافت که به دلیل ارتباط حداقلی موجود بین شرکت و مشتری و همچنین آگاهی حداقلی مشتری پیرامون اطلاعات و مختصات کالایی که خریداری می‌کند، بهتر است روشی را پیدا کند تا این ارتباط تا حد امکان، نزدیک و تنگاتنگ شود.

 

از سوی دیگر، او تلاش کرد تا کالایی را شناسایی کند که تا آن لحظه، شرکت‌های بزرگ بر روی فروش آن تمرکز ندارند. بزوس پس از بررسی فعالیت تمام شرکت‌های فروش از راه دور کالا دریافت تنها کالایی که تاکنون بر روی آن به صورت متمرکز برای فروش از راه دور فعالیت خاص و منسجمی صورت نگرفته، کتاب است و بستری که می‌توان بدون هزینه گزاف و محدودیت ظرفیت، اطلاعات جزئی و کاملی از کالاها به مشتری ارائه داد اینترنت است.

 

از این رو، بزوس تصمیمش را گرفت و عزمش را جزم کرد و برای تامین سرمایه اولیه این کار، طرح توجیهی فروشگاه اینترنتی کتاب خود را پیش از هر فردی به پدر و مادرش ارائه داد و از آن‌ها خواست تا پول پاداش بازنشستگی خود را برای شروع کار در اختیارش بگذارند.

 

بزوس با پول اندکی که از پدر و مادرش گرفت شرکت خود را در پارکینگ خانه راه‌اندازی کرد و در کنار میز کار چوبی و زهوار در رفته خود که با لولاهای ارزان فلزی، سرهم‌بندی شده بود، یک دفتر کار محقر در پارکینگ خانه‌اش در سیاتل تدارک دید و برای معرفی این کسب و کار هم روی مقوایی کج و معوج با ماژیک و خطی نه چندان خوب نوشت «آمازون».

ینگه 2

۲۷ سال پیش و به این صورت، بزرگترین فروشگاه خرده‌فروشی جهان امروز متولد شد. رفته رفته از آمازون و فکر و ایده نویی که با خود به همراه داشت استقبال خوب و خارج از تصوری صورت گرفت و تنها ظرف یک سال پس از آغاز به کار این شرکت ارزش هر سهم از آن به ۱۸ دلار رسید. بزوس در این سال ۸۴ درصد از سهام آمازون را واگذار کرد و با همین معامله به فهرست ۴۰۰تایی ثروتمندان جهان پا گذاشت.

ینگه 1

 

امروز ارزش هر سهم از آمازون ۱۶۰ دلار ارزش دارد و برخلاف چرخه اقتصادی امروز جهان که حین دست و پنجه نرم کردن با بحران‌ها و فشارهای اقتصادی است و بازار سرمایه هر روز کوچکتر و منقبض‌تر می‌شود، ارزش سهام آمازون و ثروت و سرمایه خالص بزوس به طور روزانه افزایش می‌یابد. جالب است بدانید که جف بزوس پس از طلاق از همسر خود، مکنزی اسکات، طبق رای دادگاه مجبور شد ۲۵ درصد از سهام خود از آمازون که معادل ۴ درصد از سهام کلی آمازون بود را به او انتقال دهد.

 

این مقدار از سهام در آن زمان ۲۵ میلیارد دلار ارزش داشت و امروز ارزش آن به ۶۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. مکنزی اسکات با این احتساب ناگهان به دوازدهمین فرد و چهارمین زن ثروتمند جهان تبدیل شد و از این رو طلاق بزوس از اسکات را می‌توان گران‌ترین طلاق تاریخ جهان نامید. البته اسکات آنچنان که بزوس قدر ثروتش را می‌دانست، قدر این پول باد آورده را نمی‌داند و گزارشی که روز گذشته منتشر شد نشان داد که او تنها در سال ۲۰۲۳ ، 10/3میلیارد دلار از پولش را خرج کرده است. 

 

جف بزوس اکنون مالکیت ۱۲ درصد از سهام شرکت آمازون که معادل ۵۷ میلیون سهم از این شرکت است را در اختیار دارد. امروز به واسطه رجوع بیش از پیش مردم به خریدهای آنلاین و راه دور، به ویژه در دوران پسا کرونا، جف بزوس با ثروتی بالغ بر ۱۸۱ میلیارد دلار، سومین فرد ثروتمند جهان است. البته پرواضح و پیداست که زندگی فردی که این میزان از پول و ثروت را در اختیار دارد، متفاوت از زندگی انسان‌های عادی است.‌

 

از زمانی که جف بزوس طلاق خود با مکنزی اسکات و پس از آن رابطه‌اش با نامزد کنونی‌اش، لورن سانچز را علنی کرد، بیش از هر کاری زمان خود را صرف سفر و تفریح می‌کند. با این اوصاف چه چیزی بهتر از خرید یک جت شخصی. جف بزوس علاقه ویژه‌ای به هواپیمای گلف استریم مدل جی-۶۵۰ داشت و از این رو به جای یکی، دو فروند از این مدل را خریداری کرد. هر کدام از این هواپیماها برای بزوس ۶۵ میلیون دلار هزینه در بر داشت.

 

البته بزوس تمام سفرهایش را با هواپیماهای شخصی‌اش انجام نمی‌دهد و علاقه ویژه‌ای به سفر با کشتی‌های تفریحی دارد. کورو نام قایق ۵۰۰ میلیون دلاری جف بزوس، مالک آمازون است. این قایق ۱۲۷ متری در سال ۲۰۱۹ ساخته شد. به گواهی کارشناسان قایق کورو در میان قایق‌های گران‌قیمت، زیباترین طراحی را دارد.

 

علاوه بر هلی‌کوپتر و زیر دریایی، مجسمه‌ بزرگی از لورن سانچز، نامزد جف بزوس نیز در عرشه این قایق به چشم می‌خورد. اولین تصاویر بزوس و سانچز نیز مربوط به حضور آن‌ها در کورو و سفر مشترک‌شان با این قایق بود که جنجال برانگیز شد و بزوس را مجبور کرد که برای اولین بار به رسانه‌ها بگوید زندگی مشترک ۲۵ ساله او و همسر سابقش، مکنزی اسکات به پایان رسیده و اکنون او با سانچز در رابطه است.

 

گفتنی است حضور این قایق در آب‌های رتردام هلند و جریان تخریب پلی تاریخی برای عبور کورو در رسانه‌ها جنجال‌های بسیاری به پا کرد. او همچنین یک شرکت فضایی به نام «بلو اوریجین» تاسیس کرد و چند سال پیش با فضاپیمای این شرکت از جو زمین خارج شد و به یک سفر فضایی رفت. با تمام این اوصاف و تفاسیر، روز گذشته عکسی از دفتر کار فعلی بزوس منتشر شده که در فضای مجازی آمریکا مورد توجه قرار گرفته است.

 

در میانه این قاب، همان میز زهوار در رفته‌ای را می‌بینیم که صفحات چوبی آن با لولاهای ارزان‌قیمت فلزی به یکدیگر متصل شده‌اند. این میز بیش از هرچیزی نشان از فکر و ایده نو و مبتکرانه بزوس و زحمات و رنجی است که برای به ثمر نشاندن فکرش کشیده است.

 

کدخبر: ۵۵۳۲۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر