کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۶۳
تاریخ خبر:

۲۰۲۳، سال شکستن رکوردهای ورزشی

۲۰۲۳، سال شکستن رکوردهای ورزشی

گزارش نیویورک تایمز از شکستن رکوردها در سال ۲۰۲۳ را بخوانید.

روزنامه هفت صبح،  رامتین لطیفی| مثل معروفی است که می‌گوید «رکوردها برای شکستن ساخته می‌شوند.» اگر بپذیریم که چنین است، به گزارش نیویورک تایمز، سال ۲۰۲۳ را باید به عنوان سال رکوردشکنی ورزشی به خاطر بسپاریم.

 

جالب است که شکست این رکوردها نه تنها در زمین‌ها، کورس‌های ماراتن و پیست‌های مسابقه، بلکه خارج از زمین‌ها، روی جایگاه تماشاچیان هم اتفاق افتاد. این پیشرفت در هیچ کجا به اندازه ورزش زنان مشهود نبود. بیش از ۹۲ هزار نفر هوادار، استادیوم فوتبال دانشگاه نبراسکا را برای تماشای یک مسابقه والیبال دانشگاهی زنان پر کردند، که رکوردی جهانی برای بیشترین حضور در هر رویداد ورزشی زنان را ثبت کرد.

 

همچنین۶۴ بازی جام جهانی زنان در استرالیا و نیوزلند رکورد  1/998میلیونی هوادار را، معادل حدود ۳۱ هزار نفر در هر بازی به خود اختصاص داد که به طور تقریبی ۱۰ هزار نفر بیشتر از میانگین حضور در مسابقات ۲۰۱۹ مردان فرانسه بود و جام جهانی تی‌۲۰ شورای بین‌المللی کریکت زنان در آفریقای جنوبی با ۱۹۲ میلیون ساعت بیننده به پربیننده‌ترین رویداد کریکت زنان تبدیل شد.

 

طبق گزارش  واسرمن کالکتیو، یک اندیشکده تحقیقاتی که ورزش زنان را مطالعه می‌کند، سهم پوشش رسانه‌های ورزشی زنان در آمریکا از حدود ۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. با در نظر گرفتن سایت‌های خبری جدید، گزینه‌های پخش جریانی، لیگ‌های ورزشی و رسانه‌های اجتماعی، این مطالعه تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۵ این سهم به ۲۰ درصد هم نزدیک می‌شود.

 

شلی پیسارا، معاون اجرایی بینش جهانی واسرمن، در این باره گفت:« آیا راه درازی در پیش داریم؟ بله. آیا هنوز به موجودی بیشتری نیاز داریم؟ بله، اما دیگر ۴ درصدی نیستیم.» گفتنی است اکثر فرصت‌های رقابتی برای زنان هنوز در سطح دانشگاهی در آمریکا وجود دارد و هنوز حرفه‌ای نشده است.

 

بهترین مثال برای این رقابت‌ها، مسابقات والیبال زنان است. آمار نشان می‌دهد که والیبال زنان در آمریکا محبوب‌تر از رشته ورزشی فوتبال مردان در سراسر این کشور است. در ۳۰ اوت، تیم والیبال با میزبانی از ۹۲ هزار تماشاگر، رکورد حضور در یک رویداد ورزشی زنان را شکست.

 

چند هفته بعد، تیم بسکتبال زنان دانشگاه آیووا، به رهبری کیتلین کلارک، برترین ورزشکار زن دانشگاهی، یک بازی پیش فصل در فضای باز را در استادیوم فوتبال خود برگزار کرد که رکورد ۵۵ هزار و ۶۴۶ نفر هوادار در رشته بسکتبال را به خود اختصاص داد.

 

البته روند این رشد تازه آغاز شده است و با افزایش تیم‌های حرفه‌ای‌تر زنان در فوتبال و بسکتبال، افزایش ارزش امتیازات، معاملات حمایت مالی بیشتر و رقابت بهتر، رونق بیشتری پیدا می‌کند. شرکت مشاوره دلویته در نوامبر گزارشی منتشر کرد که پیش‌بینی می‌کرد درآمد حاصل از ورزش بانوان در سال ۲۰۲۴ از یک میلیارد دلار فراتر رود که ۳۰۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی سال ۲۰۲۱ است. 

 

طی همین سال، لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی فوتبال جهان، پیشنهاد عربستان را رد کرد و کوله‌بار استعدادهای خود را به اینتر میامی آورد. او این قرارداد را برای ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار گزارش شده در سال و در بسته‌ای که شامل پاداش امضا و سهام در تیم می‌باشد، منعقد کرده است.

 

شیدایی مسی خیلی زود لیگ را تکان داد و به هیجان مسابقات افزود. پای او هم خیلی زود به گلزنی باز شد و او در اولین بازی خود در میامی یک گل به ثمر رساند. پیراهن شماره ۱۰ و صورتی او خیلی زود تبدیل به داغ‌ترین کالای ورزشی جهان شد و در ماه اکتبر، مسی هشتمین توپ طلای خود را به دست آورد و رکوردشکنی کرد.

 

ورزشکار دیگری سلطه را به یک روال تبدیل کرد. ورشتاپن، راننده هلندی فرمول یک برای ردبول بود که رکورد ۱۰ مسابقه متوالی را در مسیر به رکورد ۱۹ برد از ۲۲ مسابقه ارتقا داد. از سوی دیگر، کلوین کیپتوم در ماه اکتبر در شیکاگو رکورد جهانی را با ۳۴ ثانیه شکست و در ۲ ساعت و ۲۵ ثانیه به پایان رساند و در دوی ماراتن، با استفاده از استعداد خود و فناوری جدید کفش‌های ورزشی، دوی مردان را به شکستن علامت جادویی دو ساعته نزدیک‌تر کرد.

 

در ماه سپتامبر و در برلین، تیگست آسفا از اتیوپی با زمان ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه، رکورد ماراتن زنان را بیش از دو دقیقه شکست. تمام این رکوردشکنی‌ها به نوعی یک پیش درآمد برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس به شمار می‌رود، جایی که برای اولین بار به تعداد ورزشکار مرد، ورزشکاران زن نیز حضور دارند و رکورد این اتفاق نیز شکسته خواهد شد.

 

رکوردشکنی دیگر در جزیره انگلستان و شبه جزیره عربستان رقم خورد. لیگ برتر انگلستان، با 2/1 میلیارد پوند خرید بازیکن، پرهزینه‌ترین لیگ فوتبال جهان در ماه‌های اخیر بوده است. پس از آن، باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی با ۷۷۵ میلیون یورو هزینه خرید، سری‌ آ ایتالیا با ۷۳۲ میلیون یورو، لیگ یک فرانسه با ۶۷۴ میلیون یورو، بوندس‌ لیگای آلمان با ۶۵۰ میلیون یورو، و لا لیگای اسپانیا با ۳۷۳ میلیون یورو خرید بازیکن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

 

کارشناسان حوزه نقل و انتقال فوتبال معتقدند که تابستان سال جاری بزرگ‌ترین کوچ دسته‌جمعی ستارگان دنیای فوتبال در تاریخ این رشته ورزشی رخ داده است. با بیش از ۷۷۵ میلیون یورویی که چند باشگاه سعودی تا امروز برای دریافت رضایت‌نامه بهترین فوتبالیست‌های امروز جهان خرج کرده‌اند، لیگ فوتبال شبه‌جزیره از سطحی آسیایی ناگهان تا سطح برترین لیگ‌های فوتبال جهان بالا رفته است. به کارگیری و هدایت درست این بازیکنان بزرگ و صاحب‌نام، کار هر کسی نیست و باید پای مربیان بزرگ را هم به تیم‌ها کشاند.

 

پژوهش‌های مرکز مطالعات ورزشی دانمارک نشان می‌دهد که مقام‌های کشور عربستان سعودی با بستن ۳۱۲ قرارداد بزرگ و هنگفت در ۲۱ رشته ورزشی در یک سال اخیر، تلاش دارند که تا سال ۲۰۳۰ عربستان سعودی را به یکی از اصلی‌ترین مراکز برگزاری رویدادهای ورزشی جهان تبدیل کنند و سطح فنی ورزشکاران آن کشور را به تراز اول جهان و المپیک برسانند.

 

در این گزارش نشان داده شده است که چگونه فوتبال، با ۸۳ قرارداد از ۳۱۲ قرارداد مذکور، تمرکز اصلی سیاستمداران عربستانی بوده است. پس از فوتبال، ورزش‌های موتوری با ۳۴ قرارداد و گلف با ۳۳ قرارداد هنگفت جهانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

این تحقیق نشان می‌دهد که ۱۳۹ قرارداد از این جمع را صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی بسته است که زیر نظارت مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور، فعالیت می‌کند. دارایی‌‌های این صندوق، که باشگاه نیوکاسل انگلستان یکی از آن‌ها است، به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این میزان سرمایه‌گذاری در رشته‌های ورزشی نیز آخرین رکوردشکنی این عرصه در سال ۲۰۲۳ است.

 

کدخبر: ۵۵۱۶۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر