کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۲۹۷
تاریخ خبر:

آشنایی با انواع قیف فروش

آشنایی با انواع قیف فروش

یکی از مهمترین مسائل در کسب و کارهای دنیای امروز، پیدا کردن و حفظ مشتریان است. قیف فروش یکی از روش‌های فروش است

مقدمه

رپورتاژ آگهی| انواع قیف فروش کدامند و چه مزایایی برای کسب و کارها دارند؟ یکی از مهم ترین مسائلی که در کسب و کارهای دنیای امروز وجود دارد، پیدا کردن و حفظ مشتریان است. قیف فروش یکی از روش های فروش است که می تواند کمک زیادی به کسب و کارها کند.

در ادامه این مقاله ضمن بررسی میزان اهمیت قیف فروش در بازاریابی دیجیتال، به معرفی انواع قیف فروش و کاربردهای هر یک بپردازیم. پس اگر دارای کسب و کار هستید و مایلید مشتریان خود را افزایش داده و سود خود را بیشتر کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قیف فروش چیست؟

انواع قیف فروش شامل کلیه مراحلی هستند که باید برای تبدیل کردن کاربر به خریدار طی شود. درست از زمانی که مخاطب به حضور شما در بازار پی می برد تا لحظه ای که تصمیم می گیرد از شما خرید کند، سفر مشتری نام دارد. با داشتن شناخت و آگاهی درست و دقیق نسبت به این مسیر، این امکان را خواهید داشت که خود را به مشتری معرفی کنید. در نهایت با برقراری یک ارتباط اصولی و درست، می توانید یک کاربر معمولی را به یک مشتری وفادار و ثابت تبدیل کنید.

با به دست آوردن شناخت کافی از مراحل انواع قیف فروش، می توانید در رفتار مصرف کننده تاثیر گذاشته و به افزایش فروش و سود خود کمک کنید. راه های مختلفی برای دیده شدن شما توسط مشتری وجود دارد. با این حال طراحی قیف مشتری با ارائه یک نگاه کامل و مفید از سفر مشتری، به شما کمک می کند این مسیر را با او پیش بروید.

قیف فروش چیست؟ - تصویر 2

مراحل قیف فروش

قیف فروش AIDA

اولین مدل از انواع قیف فروش در سال 1898 توسط الیاس المو لوئیس ارائه شد. این مدل که AIDA نام گذاری شد، نمایانگر مسیری است که مشتری از زمان آشنایی با برند تا خرید محصول طی می کند. این عبارت از 4 کلمه تشکیل شده که هر یک، مرحله خاصی از این قیف فروش را نشان می دهند:

  • Awareness (آگاهی): در این مرحله، مخاطب با محصول یا خدمت برند آشنا شده و نسبت به آن آگاهی پیدا می کند.
  • Interest (علاقه): در این مرحله مخاطب تمایل پیدا می کند که ارتباط بیشتری با برند داشته و اطلاعات بیشتری از آن به دست آورد.
  • Desire (خواستن): ایجاد اشتیاق در کاربر برای ارزیابی محصولات یا خدمات برند، در این مرحله اتفاق می افتد.
  • Action (عمل): در مرحله نهایی، کاربر برای استفاده از خدمات یا خرید محصولات برند اقدام می کند.

مهم ترین ایراد این روش را می توان قطع ارتباط با مشتری پس از خرید دانست. در حالی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارها باید تعامل خود با مشتریان را حفظ کرده و آنها را به مشتریان ثابت تبدیل کنند.

مدل 5A و مزایای این قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

در ادامه مبحث معرفی انواع قیف فروش، به مدل 5A می رسیم که کامل ترین و مشهورترین قیف فروش در بازاریابی دیجیتال به شمار می رود. در دنیای امروز اغلب مشتریان برای خرید، طبق الگوی زیر پیش می روند:

  • بررسی شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و..
  • مشورت کردن با نزدیکان، دوستان و آشنایان.
  • تمایل بیشتر به خرید غیرحضوری و آنلاین.
  • به اشتراک گذاشتن نظرات خود درباره محصول خریداری شده با کاربران دیگر.

این الگوهای رفتاری مدرن، باعث افزایش اهمیت حفظ مشتریان و استفاده از آنها برای تبلیغات شده است. به عبارت بهتر در صورت جلب رضایت مشتریان، آنها نظرات مثبت خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و افراد جدیدی را برای خرید محصولات شما ترغیب می کنند.

از مهم ترین مزایای این قیف فروش در بازاریابی دیجیتال، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ مشتریان قدیمی و تبدیل آنها به مشتریان ثابت و وفادار، به مراتب هزینه های کمتری در مقایسه با جذب مشتریان جدید خواهد داشت.
  • اگر بتوانید رابطه خود با مشتری را برای مدت زمان بیشتری ادامه دهید، فروش بهتری داشته و درآمد بیشتری به دست می آورید.
  • در این روش، مشتریان قدیمی با حرف زدن درباره برند شما در شبکه های اجتماعی یا در جمع دوستان و آشنایان خود، به صورت رایگان برند شما را تبلیغ می کنند.
  • نکته مهم دیگر این است که طبق بررسی های انجام شده، حدود 84 درصد از مردم حین خرید به توصیه ها و پیشنهادات نزدیکان خود توجه می کنند.

مراحل قیف فروش - تصویر 3

مراحل قیف فروش 5A

مراحل قیف فروش 5A

همانطور که از نام این قیف فروش پیداست، از پنج A تشکیل شده که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • Awareness (آگاهی): آگاهی اولین مرحله ای است که مشتری برای خرید طی می کند. انجام تبلیغات در سایت ها و شبکه های اجتماعی پرطرفدار مثل لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و..، ویدئو مارکتینگ (تبلیغات ویدئویی)، تبلیغات دهان به دهان از طریق نزدیکان و آشنایان، پیامک انبوه، نصب بیلبورد، رپورتاژ آگهی و.. از جمله روش های هستند که می توانید برای شناساندن خود به مشتریان از آنها استفاده کنید.
  • Appeal (جذب): اگر مشتری به برند شما علاقه پیدا کند، وارد این مرحله شده و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن تمایل نشان می دهد. برای به دست آوردن اعتماد مشتریان، می توانید در محصولات یا خدمات خود ویژگی های منحصر به فرد ایجاد کنید.
  • Ask (تحقیق): در این مرحله، مخاطب سعی می کند با به دست آوردن اطلاعات بیشتر، برای خرید از شما تصمیم بگیرد. مطالعه نقد و بررسی ها یا نظرات مشتریان سابق درباره محصول و تحقیق درباره آن، از جمله اقداماتی است که در این مرحله انجام می شود. تولید محتوای جذاب و کامل، برقراری ارتباط درست با مشتری و پاسخ دهی سریع، مهمترین اقداماتی است که باید در این مرحله انجام دهید.
  • Act (اقدام): در این مرحله، مشتری راضی به خرید شده و شما باید برای حفظ مشتری، تا حد امکان فرایند خرید را ساده کنید.
  • Advocate (طرفداری): در این مرحله اگر مشتری از برند شما راضی باشد، هم برای شما تبلیغ می کند و هم مشتری ثابت شما می شود.

ارسال ایمیل ها و پیامک های مناسبتی و پیشنهادات ویژه، در حفظ ارتباط شما با مشتری تاثیر زیادی دارد.

معرفی انواع قیف فروش

پنج مورد از معروف ترین انواع قیف فروش، موارد زیر را شامل می شوند که می توانید با در نظر گرفتن نوع کسب و کار، خدمات یا محصولات و هدف خود از بازاریابی، از آنها استفاده کنید. در صورت نیاز به توضیحات و مقالات تکمیلی لطفا اینجا کلیک کنید.

  • قیف تولید لید (سرنخ): این نمونه از انواع قیف فروش با تولید سرنخ بیشتر همراه است و می تواند به وسیله تبلیغات، فعالیت در شبکه های اجتماعی یا بیشتر کردن فهرست ایمیل پیاده سازی.
  • قیف محتوا: تولید محتوای با کیفیت و تبلیغ مناسب، دو عنصر اساسی این نوع قیف فروش هستند که به تولید سرنخ و فروش بیشتر منتهی می شوند. انتخاب یک موضوع جذاب و تازه، در این روش از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • قیف نظرسنجی: در این روش، مخاطبان را از نقطه شروع به قیف فروش های گوناگون می فرستید.
  • قیف عرضه محصول: این مدل از انواع قیف فروش، با هدف عرضه محصول تولید شده و قبل از ارائه محصول، اطلاعات مفیدی را پیرامون آن در اختیار مخاطبان قرار می دهد. یک مثال برای قیف فروش عرضه محصول، مراسم رونمایی از جدیدترین محصولات اپل است.
  • قیف وبینار: در این روش، وبینار مانند طعمه عمل می کند. قیف وبینار که عملکرد بی نظیری دارد، باید حاوی یک رویداد آموزشی بوده و اطلاعات با ارزشی را به مخاطبان ارائه کند. ساخت قیف فروش وبینار بیشتر با هدف فروش دوره ها و محصولات آموزشی صورت می گیرد.
  • قیف مشاوره رایگان: در این مدل از انواع قیف فروش، مخاطبان می توانند به صورت مستقیم با شما صحبت کنند. این قیف فروش بیشتر برای ارائه محصولات یا خدماتی مناسب است که نیازمند گفتگوی پیش از خرید هستند.

 

کدخبر: ۵۵۵۲۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر