کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۹۱
تاریخ خبر:

لوازم التحریر غیر استاندارد چگونه به سلامت کودک آسیب می‌زند؟

لوازم التحریر غیر استاندارد چگونه به سلامت کودک آسیب می‌زند؟

رپوتاژ آگهی| در فروشگاه‌ها عموما لوازم التحریر جذاب و رنگارنگ با طراحی شخصیت های کارتونی عرضه می شوند. برخی از این محصولات که توجه کودکان را به خود جلب می کند، محصولاتی هستند که از مواد ناشناخته تولید می‌شوند و به فروش می رسند. این لوازم التحریرها که مطابق با استانداردهای ایمنی تولید نمی‌شوند ممکن است خطراتی برای سلامت انسان به همراه داشته باشند.

 


استفاده از چنین موادی ممکن است کودکان را در معرض بیماری هایی مانند سرطان، چاقی، بیش فعالی، نوروپاتی و بیماری‌های سیستم ایمنی قرار دهد. ایمن‌ترین راه برای محافظت از کودکان در برابر خطر احتمالی لوازم التحریر غیر استاندارد، انتخاب و خرید هوشمندانه محصولاتی است که تولید آن‌ها براساس استانداردهای لازم صورت گرفته است.
 

نکاتی مهم که برای خرید لوازم التحریر با کیفیت باید بدانیم

لوازم تحریر هم مانند بسیاری از محصولات که هنگام خرید، ویژگی‌های آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، باید از لحاظ کیفیت، کارایی و ظاهر بررسی شود تا از لوازم التحریر غیر استاندارد تشخیص داده شود. برای شناسایی لوازم التحریر باکیفیت فقط کافی است که چند مورد را در نظر داشته باشید.
 

نشان CE یعنی محصول موردنظر مورد تایید اروپا است و سازگار با محیط زیست و حیوانات بوده و به انسان آسیبی نمی‌رساند؛ محصولاتی که اجازه دارند در کشورهای اتحادیه اروپا آزادانه به فروش برسند.
 

  • توجه به برند محصولات لوازم التحریر؛ خرید از برندهایی که شناخته شده باشند.
  • هنگام خرید لوازم التحریر گروه سنی را در نظر بگیرید.
  • محصولات معطر برای کودکان خریداری نکنید.
  • رنگ‌های صورت باید از مارک‌های شناخته شده باشند و گواهی مورد تایید داشته باشند.
  • برندهای تولید لوازم التحریر دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت باشند.
  • روی بسته بندی محصولات، آدرس تماس با شرکت تولیدکننده ذکر شده باشد.

لوازم التحریر غیر استاندارد چگونه به سلامت کودک آسیب می_زند؟ - تصویر 2

مضرات لوازم التحریر غیر استاندارد برای کودکان

همه بزرگسالان باید بدانند لوازم التحریری که استاندارد نیست از مواد سمی تولید شده و برای بدن مضر است. بسیاری از خانواده‌ها به محض آنکه کودکشان اولین قدم‌های خود را برای یادگیری بر ‌می دارد، بدون در نظر گرفتن برند محصولات و مواد به کار رفته در لوازم التحریرها و فقط با در نظر گرفتن زیبایی، اقدام به خرید می‌کنند و از آسیبی که این مواد در آینده به بدن کودکانشان می‌زند غافل هستند.
 

انواع لوازم‌ التحریر غیر استاندارد و خطرات آن‌ها

بسیاری از این لوازم التحریرها و نوشت‌افزارها از برندهای مطرحی نیستند و در ساخت آن‌ها از مواد با کیفیت استفاده نشده است و تا جایی که امکان دارد از این نوع لوازم التحریر که خودکار با جوهر نامرغوب یکی از آن‌هاست برای دانش‌آموزان خریداری نکنید یا در هنگام استفاده از آن‌ها بیشتر احتیاط کنید. لوازم التحریر بی‌کیفیت در صورت تماس با دست یا بدن برای کودکان ایجاد حساسیت می‌کنند و بوی حاصل از جوهر و متریال این نوع لوازم تحریرها می‌تواند به ریه‌های کودکان آسیب بزند.
 

مداد رنگی

مداد و مداد رنگی یکی از انواع لوازم التحریر هستند که برای بسیاری از کلاس‌های کودکان ضروری هستند. آنها را می توان برای نوشتن و نقاشی استفاده کرد. اما اگر یک بچه بازیگوش لوازم التحریر غیر استاندارد مثل مداد را به صورت خود بمالد و یا بمکند، ممکن است با سرب مداد مسموم شود. مسمومیت با سرب بر روی رشد مغز کودکان تأثیر گذاشته و به عملکرد سیستم عصبی آسیب وارد می‌کند که غیرقابل برگشت است.
 

مسمومیت با سرب ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی از خود نشان ندهد، اما با تجمع تدریجی سم سرب در بدن، به تدریج رشد فیزیکی و هوشی کودک را به خطر می اندازد. سرب به راحتی دفع نمی شود. اگر کودک شما در یادگیری، بیش فعالی، بی توجهی مشکل دارد، احتمالاً ناشی از مسمومیت با سرب است.
 

لوازم التحریر غیر استاندارد چگونه به سلامت کودک آسیب می_زند؟ - تصویر 3

پاک کن معطر

پاک کن‌هایی که به شکل موز، آناناس، کیک و غیره ساخته می‌شوند نه تنها ظاهری واقعی دارند، بلکه رایحه میوه و شکلات را نیزاز خود متصاعد می‌کنند. کودکان لوازم التحریر غیر استاندارد معطر را دوست دارند. هنگامی که کودکان برای اولین بار با لوازم التحریر ارتباط می گیرند، بسیار کنجکاو هستند. کودکان بوی لاستیک‌های خاصی را دوست دارند و دائم آن‌ها را بو می‌کنند و حتی عادت جویدن و گاز گرفتن لوازم التحریر را دارند.
 

لوازم التحریر با رایحه بسیار قوی و طعم‌های صنعتی حاوی فرمالدئید و بنزن است که در عطرها هم استفاده می شود و مصرف طولانی مدت آن می تواند باعث سردرد و خستگی جسمی شود. کودکان ممکن است پس از گاز گرفتن یا مکیدن آن‌ها مسموم شوند. مصرف بیش از اندازه این مواد باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرطان خون شود.
 

ماژیک هایلایت

هایلایترها، به ویژه آنهایی که رایحه میوه ای دارند در میان کودکان محبوب هستند. بسیاری از کودکان به لوازم التحریر غیر استاندارد معطر با رایحه های میوه علاقه بسیاری دارند. آنها نمی‌دانند که این لوازم التحریر ممکن است حاوی مواد مضری باشند که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند.
 

لاک غلط گیر مایع

بسیاری از کودکان دوست دارند از لاک مایع برای تصحیح کردن استفاده کنند. این لاک مایع حاوی مواد سمی مانند بنزن و الفین است و بوی تند مایع لاک برای مدت طولانی برای سلامتی مضر است. استفاده طولانی مدت از آن می تواند باعث آسیب به کبد، کلیه ها و غیره شود، حتی در بعضی کودکان ممکن است علائمی مانند سرطان خون را نشان دهد. با تبخیر مایع لاک، مواد سمی می توانند از طریق دستگاه تنفسی جذب بدن شود و منجر به سردرد، حالت تهوع، التهاب چشم، بینی، گلو و آسیب جدی به سیستم عصبی و گردش خون شود.
 

دفتر مشق

کاغذهای ساخته شده از درختان نیز می‌توانند سلامت کودکان را به خطر بیاندازند و جزء یکی از لوازم التحریر غیر استاندارد به شمار می‌روند. بسیاری از والدین تمایل دارند دفتری برای کودکان بخرند که کاغذ آن‌ها سفید باشد. آن‌ها اعتقاد دارند کاغذ سفید از کیفیت بالاتری برخوردار است. نکاتی درباره لوازم التحریر استاندارد وجود دارد؛ که روشنی و یا سفیدی کتاب درسی و یا دفاتری که مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد نباید بیشتر از 85% باشد. کاغذ بیش از حد سفید یک دفتر مشق می‌تواند چشم کودکان را تحریک کند و به آن آسیب وارد کند.
 

در هنگام تولید کاغذ سفید دفاتر، از ماده سفید کننده فلورسنت استفاده می‌شود که سمی و خطرناک است. فلورسنت به راحتی تجزیه نمی شود و در بدن جمع می‌شود و ایمنی بدن را به شدت کاهش می دهد. فلورسنت اگر از حد معینی در بدن بیشتر شود احتمال سرطانی شدن سلول‌‎ها بسیار زیاد است. اگر با زخم تماس پیدا کند از بهبود زخم جلوگیری می کند. مصرف بیش از حد مواد سفید کننده فلورسنت می تواند به بینایی و پوست کودکان آسیب وارد کند؛ به خصوص آنهایی که هنوز بالغ نشده‌اند و بدن‌های ضعیفی دارند.
 

حرف آخر

در هنگام خرید لوازم التحریر برای کودکان حتما قبل از آن تحقیق و از برندهای مطرح، لوازم مورد نظرتان را خریداری کنید. از خرید لوازم التحریر غیر استاندارد با قیمت ارزان خودداری کنید. شاید مجبور شوید هزینه بیشتری را صرف کنید اما سلامت کودکتان از هر چیزی مهم‌تر است؛ با خرید لوازم التحریر با کیفیت خیالتان راحت است که اگر کودکتان آن را در دهان خود فرو برد، خطری او را تهدید نمی‌کند. 

 

کدخبر: ۵۵۴۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر