کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۰۵۷
تاریخ خبر:

دردسر گردوهای اسدآباد| چرا دادستانی این شهرستان، خرید و فروش گردو را ممنوع کرده است؟

دردسر گردوهای اسدآباد| چرا دادستانی این شهرستان، خرید و فروش گردو را ممنوع کرده است؟

اسدآبادی‌ها از این اقدام دادستانی خوشحال و راضی هستند‌

هفت صبح| دادستان اسدآباد در حمایت از کشاورزان و باغداران این شهرستان، خرید و فروش گردو را تا 15 شهریور ماه ممنوع کرده است. شاید در ابتدا کلمه حمایت و ممنوعیت خرید و فروش آنچنان به یکدیگر نیایند اما اسدآبادی‌ها از این اقدام دادستانی خوشحال و راضی هستند. این ممنوعیت در اصل قرار است بازار سارقان را کساد کند و هم به نفع کشاورز و فروشنده واقعی و هم به نفع خریداران است. ماجرا چیست و چرا گردوهای این شهرستان در استان همدان اهمیت پیدا کرده است؟

 

در همه شهرستان‌هایی که باغ‌های میوه و محصولات درختی کشت می‌شود، حتما پیش می‌آید که برخی افراد وارد باغ‌های دیگران شوند و مقداری از محصولات را بچینند و بخورند و حتی با خود ببرند. اما این ماجرا تا حدی در اسدآباد بیخ پیدا کرده که دادستانی این شهرستان هم به ماجرا ورود کرده است. آنطور که خود دادستانی توضیح داده تا قبل از 15 شهریور، هنوز گردوها نارس هستند، پس آن دسته از گردوهایی که در حال حاضر و تا قبل از این تاریخ به فروش می‌رسند، به احتمال خیلی زیاد دزدی هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. به همین علت، اصل را بر مسروقه بودن گردوها گذاشته و تا این تاریخ خرید و فروش ممنوع شده است. همچنین این دستورالعمل به ضابطان قضایی و اداره جهاد کشاورزی ابلاغ شده و موظف هستند به محض دیدن خرید و فروش، گردوها جمع‌آوری شده و به دادستانی گزارش شود. 

 

آقای عبدلی یکی از افرادی است که در اسدآباد سه باغ گردو دارد و هر ساله محصولات خود را به صورت عمده به فروش می‌رساند. او درباره این ممنوعیت و دزدی‌ها به هفت صبح توضیح می‌دهد: «هنوز فصل برداشت گردو نشده است. نه تنها سمت اسدآباد بلکه سمت تویسرکان هم هنوز گردوها نرسیده‌اند. اما هر سال دیده می‌شود که برخی افراد در میدان‌های شهر گردو می‌فروشند.

 

این‌ها مشخص است که هیچ کدام زمین ندارند و از زمین دیگران این گردوها را دزدیده‌اند. اکثرا هم افراد معتاد یا نیازمند هستند. با این حال اکثر این سارقان وسیله نقلیه خاصی ندارند و نمی‌توانند گردوهای دزدی را تا همدان ببرند و در همان اسدآباد یا روستاهای اطراف که باغ‌های گردو هست می‌فروشند. به همین دلیل تا 15 شهریور خرید و فروش را ممنوع کرده‌اند تا همه کشاورزان محصولات خود را برداشت کنند و بعد خرید و فروش شروع شود. امسال هم گردو زیاد است. از همان پایین درخت 50 کیلو گونی را پر می‌کنند و می‌برند می‌فروشند.»

 

او می‌گوید چند سالی است که ممنوعیت خرید و فروش گردو قبل از رسیدن فصل آن اعمال می‌شود و توانسته کمی وضعیت را بهتر کند. آقای عبدلی همچنین توضیح می‌دهد که خودش اوایل پاییز اقدام به تکاندن درخت‌ها می‌کند و اکثر کسانی که باغ دارند، می‌دانند گردویی که الان در بازار فروخته می‌شود رسیده نیست و احتمال زیاد دزدی است چرا که باغداران با برداشت زودتر از موعد حاضر نیستند به درختان خود آسیب برسانند. با این حال برخی افراد به خصوص در شهرها هستند که اطلاعاتی در این باره ندارند و از این سارقین خرید می‌کنند. 

 

خانم محمودی یکی دیگر از باغداران اسدآباد است که هر ساله محصولات روی درخت را به کشاورزان دیگر می‌فروشد. به این معنی که خودش محصولات را برداشت نمی‌کند و به کشاورز دیگری واگذار می‌کند. او از این اقدام دادستانی خیلی راضی است و می‌گوید خودشان هم به کسی که محصولات را فروخته‌اند تا اول مهرماه اجازه برداشت نمی‌دهند. به خاطر دزدی‌های فراوان در این منطقه او برای باغش نگهبان استخدام کرده اما همه کشاورزان توان پرداخت هزینه نگهبان را ندارند.

 

از طرفی به خاطر کاربری باغی زمین نمی‌شود دیوار بلندی دور باغ کشید و شب‌ها به راحتی سارقان وارد باغ می‌شوند و گردو‌ها را می‌چینند. خانم محمودی توضیح می‌دهد که برداشت زودتر از موعد گردو، به درخت آسیب می‌زند و باعث می‌شود سال بعد جوانه‌ها به خوبی رشد نکنند. این ماجرا فقط به گردو ختم نمی‌شود. یکی از شهروندان این شهرستان می‌گوید در میدان‌های شهر نه تنها گردو بلکه بادوم و غوره‌ای هم که در این موقع از سال فروخته می‌شود اکثرا دزدی است. 

 

«اینجا اسدآباده...»

شهرستان اسدآباد در 53 کیلومتری غرب همدان و در نزدیکی استان کرمانشاه قرار گرفته است. از لحاظ ترکیب جمعیتی کمتر شهری مانند اسدآباد است. از این جهت که در این شهرستان کوچک با جمعیت 100 هزار و 900 نفری، مردم به زبان‌های کردی، ترکی، لری، لکی و فارسی صحبت می‌کنند. به لحاظ کشاورزی هم خاک حاصلخیزی دارد و از گردو و بادام گرفته تا انگور و انواع صیفی‌جات در این منطقه کشت می‌شود.

 

وقتی نام اسدآباد را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنیم معضلات این شهر بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید. یکی از بزرگترین مشکلاتشان قطعی برق و آب است. اینطور که به نظر می‌رسد تابستان‌ها در این شهرستان برق سهمیه‌بندی شده و ساعات طولانی قطع می‌شود و در نتیجه آن دیگر به آب چاه هم دسترسی ندارند.

 

یکی از رپرهای اسدآبادی کرد زبان به نام «علی رپید» یک تِرَک در انتقاد به وضعیت شهرشان به زبان فارسی خوانده که در صفحات اینستاگرامی اسدآباد و همدان طرفدار زیادی پیدا کرده است: «اینجا اسدآباده حاجی، یکی تو فضاست، یکی تو فکر خودکشی یا که یکی تو کماست... .»

 

کدخبر: ۵۶۴۰۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر