کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۷۰۰
تاریخ خبر:

مالیات نقل و انتقال خودرو با فروشنده است، تمام!

مالیات نقل و انتقال خودرو با فروشنده است، تمام!

تعیین‌ تکلیف مالیات نقل و انتقال خودرو مخصوصا خودروهای صفر کیلومتر

هفت صبح| دیروز اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران بخشنامه‌ای صادر کرد و در آن، آب پاکی را روی دست تمام فروشنده‌های خودرو ریخت. در این بخشنامه آمده بود که: «از تاریخ یکم شهریورماه، پرداخت هزینه مالیات نقل‌وانتقال و عوارض خودرو به‌عهده فروشنده است.» شاید شما که تجربه فروش یا خرید خودرو دارید هم مثل خیلی‌های دیگر در مواجهه با این خبر بگویید که از قبل هم همین‌طور بود و فروشنده‌ها مالیات نقل‌وانتقال را پرداخت می‌کردند؛ پس دلیل صدور این بخشنامه چیست؟ یا چه چیزی تغییر کرده است؟ 

 

ماجرا از این قرار است که تا پیش از این، قانون خاصی در مورد پرداخت‌کننده مالیات نقل‌وانتقال وجود نداشت؛ یعنی جایی نوشته نشده بود که چه کسی باید مالیات نقل‌و‌انتقال را بپردازد؛ چون این مالیات جدا از عوارض و مالیات خود خودرو بود و صرفا به انتقال آن مربوط می‌شد؛ پس ممکن بود فروشنده‌ای بگوید که هزینه نقل‌وانتقال بر‌عهده خریدار است و برعکس اما طبق عرف در سال‌های اخیر مالیات بر نقل‌وانتقال را فروشنده می‌پرداخت و هزینه دفترخانه را خریدار.

 

در واقع دو طرف یک جورهایی هزینه‌های معامله را بین خودشان تقسیم می‌کردند. البته این وسط یک استثنا هم وجود داشت؛ در واقع صنف نمایشگاه‌دارها تصمیم گرفته بودند یک استثنا ایجاد کنند، اینکه در مورد خودروی صفر موضوع متفاوت است و همه هزینه‌ها با خریدار محسوب می‌شود.

 

استدلال هم احتمالا این بود که فروشنده خودروی صفر کیلومتر مثل کارخانه است و چون از ماشین استفاده نکرده، باید هزینه‌های انتقال آن را خریدار بپردازد اما طبیعتا این استثنا‌شدن خودروی صفر درگیری‌هایی بین فروشنده‌ها و خریداران این خودروها ایجاد می‌کرد تا جایی‌که مثلا بارها می‌دیدیم که وقتی علی خسروانی یکی از دلال‌های معروف ماشین در ایران پستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند خیلی‌ها در بخش کامنت‌ها این سوال را مطرح می‌کنند و او هم هربار می‌گوید که این یک موضوع عرفی است و قانونی در مورد آن وجود ندارد.

 

حالا اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران تصمیم گرفته که یکبار برای همیشه به این درگیری خاتمه بدهد و حق را به خریداران داده است. جالب اینکه در بخشنامه اتحادیه دقیقا به درگیری خریداران با نمایشگاه‌دارها هم اشاره شده و آمده:

 

«پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص پرداخت هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال خودرو‌های صفر کیلومتر که موجب بروز اختلاف بین خریداران و فروشندگان خودرو گردیده، بدین‌وسیله اعلام می‌گردد براساس تصمیم نهایی هیات‌مدیره این اتحادیه در راستای اجرای قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی مقرر گردید از تاریخ 01/06/1403کلیه هزینه‌های مالیات نقل‌و‌انتقال و مفاصا حساب عوارض سالانه و بدهی‌های شهرداری اعم از معاملات خودرو‌های صفر کیلومتر و کارکرده برعهده فروشنده است و فروشنده موظف است هنگام فروش خودرو مفاصا حساب مربوطه را به خریدار ارائه کند.»

 

البته فکر نکنید که فروشنده‌های خودروهای صفر به این راحتی کوتاه می‌آیند؛ آنها همین حالا هم در واکنش به این خبر گفته‌اند که اصلا اتحادیه آن هم اتحادیه تهران در چه جایگاه قانونی است که تعیین کند چه کسی باید مالیات بدهد؟ در مقابل کارشناسان می‌گویند که اتفاقا حوزه اختیارات اتحادیه‌ها در امور مالیاتی خیلی زیاد است و بعد از اتحادیه تهران، کافی است اتحادیه کشوری هم رای به وحدت رویه بدهد و تمام. مگر اینکه شکایتی از سوی کسی به دیوان عدالت اداری صورت بگیرد و رای دیوان چیزی متفاوت از نظر اتحادیه باشد تا دوباره ماجرا به یک نهاد تصمیم‌گیر دیگر سپرده شود.

 

اصلا این مالیات چقدر هست؟

برای اینکه بدانید دعوا سر تقریبا چه مبلغی است، باید بدانید که رقم مالیات بر نقل‌و‌انتقال خودرو با رقم مالیات و عوارض خودرو متفاوت است و به این شکل نیست که درصدی از قیمت فروش باشد بلکه یک رقم ثابت است که مدل خودرو سال تولید آن نقش تعیین کننده‌ای در مبلغش دارند.

 

در واقع هر سال یک جدول از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر می‌شود که میزان مالیات بر نقل‌وانتقال خودروها بر اساس مدل و سال تولیدشان در آن جدول آمده است؛ مثلا مبلغ مالیات پژو 206 تیپ 5 مدل 1403، دقیقا 210هزار تومان است و مالیات بر نقل‌وانتقال خودروی هایما اس 7 توربو اتومات دقیقا 750هزار تومان.

 

البته شما به عنوان فروشنده موقع فروش خودرو لازم نیست به جدول مراجعه کنید بلکه با الکترونیک‌شدن تمام پرداخت‌ها شما کافی است وارد سامانه‌هایی مانند سامانه تهران من برای تهرانی‌ها و سامانه‌های شهری یا مالیاتی برای بقیه شهروندان شوید و بعد مشخصات خودرویتان را وارد کنید تا رقم مالیات و لینک پرداخت برای شما نشان داده شود.

 

موضوع مهم این است که رویه پرداخت هم مدتی است که تغییر کرده به این شکل که قبلا دفترخانه‌ها که انتقال مالکیت را انجام می‌دادند، مالیات را همراه با بقیه هزینه‌ها دریافت کرده و بعد آن را به سازمان امور مالیاتی می‌دادند اما الان باید قبل از انجام معامله از طریق سامانه‌های الکترونیک مالیات بر نقل‌وانتقال مستقیما به حساب سازمان امور مالیاتی انجام شود و بعد، اجازه هرگونه معامله داده خواهد شد.

 

کدخبر: ۵۶۲۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر