کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۸۰
تاریخ خبر:

حمام خون در ‌‌بازار‌ ‌رمزارزها؛ ریزش قیمت بیت کوین

حمام خون در ‌‌بازار‌ ‌رمزارزها؛ ریزش قیمت بیت کوین

چه کسی قیمت بیت‌کوین را تا 53هزار دلار پایین‌ کشید؟

هفت صبح| ‌  آخر هفته تمام آمال و آرزوهای بیت‌کوین‌بازها دود هوا شد. بعد از مدت‌ها که بیت‌کوین در کانال 60، 70 هزار دلاری جولان می‌داد و دل سرمایه‌گذاران رمزارز را به عدد و رقم‌های 100هزار دلاری خوش کرده بود، ناگهان در دو روز حسابی در بازار رمزارز حمام خون راه‌انداخت.

عکس مطلب یک

همیشه همینطور می‌شود که وقتی بیت‌کوین 10درصد ریزش داشته باشد، سایر رمزارزها ممکن است حتی تا نصف قیمت هم سقوط کنند. اتفاقی که حالا برای بازار رمزارز افتاده و به واسطه عقب‌نشینی بیت‌کوین تا محدوده 53هزار دلار، شاهد ریزش کل بازار رمزارز هستیم. با اینکه بیت‌کوین 10درصد کاهش قیمت پیدا کرده اما بسیاری از رمزارزها تا 20درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.

 

مقصر اول: صرافی ورشکسته مانتین‌گاکس

یکی از عوامل اصلی افت قیمت بیت کوین بازپرداخت‌های مربوط به صرافی Mt.Gox است. پس از سال‌ها تأخیر، این صرافی قرار است در ماه ژوئیه ۲۰۲۴ شروع به بازپرداخت وجوهی کند که در سال ۲۰۱۴ از مشتریان به سرقت رفته بود. بازپرداخت‌ها به صورت بیت کوین و بیت کوین کش (BCH) انجام خواهد شد که می‌تواند فشار فروش بر بازار وارد کند. تحلیلگران معتقدند که این بازپرداخت‌ها ممکن است موجب افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شود. ارزش دارایی‌های بازپرداخت شده توسط صرافی مانتین‌گاکس به حدود هشت میلیارد دلار می‌رسد.

 

 مقصر دوم: دولت آلمان

در اقدامی غیرمنتظره، دولت آلمان طی چند روز گذشته حجم قابل توجهی از بیت کوین‌های خود را به صرافی‌های ارز دیجیتال منتقل کرده است. این موضوع که به گفته برخی کارشناسان به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد، موجی از نگرانی را در میان فعالان بازار ایجاد کرده و به عنوان عاملی کلیدی در ریزش قیمت بیت کوین تلقی می‌شود.

 

مقصر سوم: از دست رفتن میانگین 200روزه

از نظر تکنیکالی، بیت کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (SMA) خود افت کرده است. این میانگین که به عنوان یک شاخص بلندمدت برای روند قیمت‌ها در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، درحال‌حاضر در سطح492/58دلار قرار دارد. بازارهایی که به طور مستمر زیر این میانگین معامله می‌شوند، به عنوان بازارهای نزولی تلقی می‌شوند. بیت کوین آخرین بار در اکتبر یعنی حدود 9 ماه پیش از این میانگین رو به بالا عبور کرد و موجب یک رالی به بالاترین قیمت‌های تاریخی بالای70 هزار دلار شد.

 

پیش‌بینی بدبینانه از سقوط بیت‌کوین تا 40هزار دلار

اندرو کانگ (Andrew Kang)، یکی از بنیان‌گذاران مکانیسم کپیتال  (Mechanism Capital)، نگرانی‌های زیادی درباره الگوی فعلی بازار بیت کوین ابراز کرده است که به شرایط منتهی به سقوط شدید ماه مه ۲۰۲۱ شباهت دارد. او خاطرنشان کرد که بسیاری از شرکت‌کنندگان در بازار اهمیت از دست دادن محدوده چهار ماهه بیت کوین را درک نمی‌کنند و پیش‌بینی کرده است که بیت کوین ممکن است به محدوده ۴۰ هزار دلار سقوط کند.

 

کودرت آیلدر (Kudret Ayyldr)، مدیر بخش تحقیقات GCM Investment، اظهار داشت اکنون که بیت کوین از ماه آوریل تاکنون نتوانسته بالای500/67دلار باقی بماند، ممکن است زنگ خطر به صدا درآمده باشد. او در پستی در ۳ جولای (۱۳ تیر) گفت: «این منفی بودن بازار ممکن است باعث اصلاح به منطقه 48 تا 50 هزار دلار شود.» همچنین شرکت بازرگانی QCP Capital در تلگرام اعلام کرد که انتظار دارد در چند ماه آینده بازار ضعیفی داشته باشیم.

 

 بای د دیپ!

در دو روز گذشته به دلیل اینکه بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود در ماه‌های اخیر سقوط کرده است، اشاره به «خرید در کف (Buy the dip)» در شبکه‌های اجتماعی Reddit ،X، 4chan و Bitcoin Talk دو برابر شده است. شرکت سنتیمنت (Santiment) میزان به کار رفتن این عبارت (Buy the dip) را در این چهار پلتفرم ردیابی کرد، زیرا معامله‌گران ارزهای دیجیتال در حال بحث و گفت‌وگو هستند که بیت کوین در حال حاضر در چه مرحله‌ای از بازار صعودی قرار دارد.

 

به گفته سنتیمنت، نشانه‌ها حاکی از آن است که جامعه کریپتو این کاهش قیمت را به عنوان فرصتی برای خرید در کف قیمت می‌بیند. اما در حالت ایده‌آل، ما منتظریم تا شوروشوق آنها فروکش کند. بهترین زمان خرید وقتی است که معامله‌گران بی‌تاب شده و در عین حال مردد باشند.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر