کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۸۱
تاریخ خبر:

حقایقی درباره وام‌های مهربانی| دریافت وام واقعا در ۴ ساعت؟

حقایقی درباره وام‌های مهربانی| دریافت وام واقعا در 4 ساعت؟

جزئیات شیوه پرداخت وام قرض‌الحسنه 300میلیون تومانی

هفت صبح| ‌ ویژه ‌برنامه جام ملت‌های اروپا در چند روز گذشته اسپانسر مهربانی دارد. این را مجریان این برنامه می‌گویند و با هیجان از وام سریعی صحبت می‌کنند که زمان دریافت آن بیشتر از 4ساعت طول نمی‌کشد. مبلغ هم 300میلیون تومان است، یعنی سقف تسهیلات قرض‌الحسنه. وامی با 2 تا 4درصد سود که با ثبت‌نام آنلاین خیلی راحت، بدون ضامن، چک و سفته به متقاضی پرداخت می‌شود اما تصور دریافت چنین وامی آن هم در این چند سال که متقاضیان زیادی برای وام ودیعه مسکن، ازدواج، وام مسکن، وام فرزندآوری و ... صف کشیده‌اند و هنوز دستشان به جایی بند نیست، شگفت انگیز و حتی باورنکردنی است.

 

مگر می‌شود در خانه بنشینی و به صورت آنلاین افتتاح حساب انجام بدهی و به قول مجری برنامه، وام بگیری؟ وام قرض‌الحسنه به دلیل سود کمی که دارد، همیشه جزو تسهیلات پرطرفدار است. کسانی‌که می‌خواهند بچه‌دار شوند، یا کسب‌وکاری شروع کنند یا زوج‌های جوان برای هزینه‌های شروع زندگی روی این وام‌های قرض‌الحسنه حساب می‌کنند.

 

یکی از آنها همین طرح مهربانی بانک ملی است که به غیر از تبلیغ در تلویزیون و ویژه‌برنامه یورو 2024، بیلبوردهای آن در سطح شهر هم دیده می شود. اما شرایط دریافت این وام‌های مهربانی چگونه است؟ واقعا در 4ساعت می‌توان 300میلیون تومان وام گرفت؟ نیازی به سپرده ندارد؟ اقساط آن چقدر است؟ ضامن و چک و سفته چی؟ اگر درباره وام مهربانی و کلا چند وام دیگر که این روزها سر زبان‌ها افتاده‌اند، کنجکاو هستید، حتما این مطلب را بخوانید.

 

‌وام مهربانی بانک ملی

 

قبل از هر چیز باید بدانید واقعا گرفتن این وام در 4ساعت غیرممکن است. یعنی آن 4ساعتی که مجریان برنامه درباره‌اش صحبت می‌کنند، زمانی است که بانک بعد از طی همه مراحل و حساب و کتاب، میانگین حساب و تایید ضامن رسمی پول را به حساب وام‌گیرنده، واریز می‌کند. پس کسی نباید این انتظار را داشته باشد که بعد از افتتاح حساب بلافاصله 300میلیون تومان به حسابش واریز شود. چون این وام برای خودش داستان طولانی دارد و باید بودجه کافی برای دریافت وام را داشته باشید.

 

این وام سال گذشته با نام نهال ملی معرفی شد، اما حالا به تسهیلات قرض‌الحسنه مهربانی ملی، تغییر نام داده است. در طرح مهربانی بانک ملی، متقاضیانی که در این بانک حساب قرض‌الحسنه و گردش حساب دارند، می‌توانند برای دریافت وام 300میلیون تومانی اقدام کنند. اما افرادی که در این بانک حساب قرض‌الحسنه ندارند، باید اول مراحل افتتاح حساب را انجام بدهند و بعد برای دریافت وام درخواست بدهند. افتتاح حساب برای این وام هم به صورت حضوری در شعبه و هم به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود.

 

کسانی که از قبل حساب قرض‌الحسنه ندارند، باید وارد سامانه بام شوند و روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنند. برای دریافت و نصب سامانه بام باید روی لینک https://my.bmi.ir/landing کلیک و اپلیکیشن بام را نصب کنند. بعد از نصب سامانه بام، باید گزینه نوع حساب قرض‌الحسنه طرح مهربانی ملی را انتخاب کنند. اگر مشکلی نباشد، در مرحله آخر گزینه حساب شما با موفقیت افتتاح شد، به متقاضی نشان داده می‌شود.

 

با این اوصاف درخواست فرد در سامانه بام برای افتتاح حساب و درخواست وام ثبت می‌شود. در همین اپلیکیشن توضیح داده شده که برای ثبت درخواست وام، باید یک ماه از افتتاح حساب متقاضی گذشته باشد. یعنی هیچ خبری از دریافت وام 4ساعته نیست. جمله بعدی این موضوع را تایید می‌کند، جایی که نوشته شده، این تسهیلات پس از تکمیل فرآیند پیش‌بینی‌شده در طرح، در 4ساعت به  حساب مشتریان واریز می‌شود. اما این فرایند پیش‌بینی‌شده چی هست؟

 

قبل از هر چیز، باید بدانید فقط کسانی می‌توانند از بانک ملی این وام قرض‌الحسنه را دریافت کنند که میزان مشخصی پول را در بانک سپرده‌گذاری کنند و برای مدتی که تعیین شده، منتظر اعلام بانک بمانند. ذات پرداخت وام قرض‌الحسنه هم همین است، چون  بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به همین سپرده‌گذاری‌ها وابسته هستند و منابع مورد نیاز وام ۳۰۰میلیونی بانک ملی، از محل صندوق‌های قرض‌الحسنه تامین می‌شود. 

 

به‌همین‌دلیل، فقط کسانی می‌توانند این وام را دریافت کنند که پولشان را برحسب نیاز خود برای برای مدت مشخصی در بانک بخوابانند. با این توضیحات، میزان وام پرداختی به هر شخص به غیر از مدت زمان انتظار، به میزان سپرده‌ای که در بانک گذاشته بستگی دارد. طول دوره سپرده‌گذاری برای دریافت وام 300میلیون تومانی بانک ملی، حداقل یک‌ماه و حداکثر ۱۲ماه است. هدف این وام این است که مدت زمان بیشتری پول را به طور سپرده در بانک بگذارید تا بتوانید وام بیشتری بگیرید.

 

یعنی هر چقدر پول بدهید، همان‌قدر آش می‌خورید. برای دریافت این وام اگر پول کمی داشته باشید و صبرتان هم کم باشد، چیزی دستتان را نمی‌گیرد. مثلا اگر بخواهید 50میلیون تومان در بانک سپرده بخوابانید و فقط یک ماه صبر کنید، بیشترین رقمی که به شما تعلق می‌گیرد با بازپرداخت 6ماهه حدود 20میلیون تومان است. اما اگر تحمل و صبرتان را بالا ببرید و این 50میلیون تومان را بگذارید یک سال در بانک بخوابد، می‌توانید 185میلیون تومان با بازپرداخت 6ماهه وام قرض‌الحسنه بگیرید.

 

ولی اگر به سقف این وام یعنی همان 300میلیون تومان نیاز دارید و می‌خواهید در یک ماه به این عدد برسید باید حداقل 750میلیون تومان بودجه داشته باشید و یک ماه آن را به صورت سپرده در بانک بگذارید. فقط با این شرایط است که می‌توانید خیلی سریع وام 300میلیون تومانی طرح مهربانی ملی را دریافت کنید. اگر برای دریافت این وام خیلی عجله ندارید و می‌توانید یک سال صبر کنید باید، 81میلیون تومان را به مدت 12ماه در حسابتان نگه دارید.

 

کسانی‌که امروز افتتاح حساب انجام می‌دهند و می‌خواهند برای 5ماه دیگر این پول به حسابشان واریز شود نیز باید مبلغ 231میلیون تومان سپرده‌گذاری کنند. کسانی‌که موفق می‌شوند، بعد از 5ماه، 300میلیون تومان وام دریافت کنند با انتخاب دوره بازپرداخت 12ماهه، باید به مدت یک‌سال ماهی 27میلیون و 273هزار تومان قسط بدهند. شرایط دریافت وام مهربانی ملی هم به این شکل است که متقاضیان، باید فاقد سابقه بدهی به بانک باشند و چک برگشتی هم نداشته باشند؛

 

همچین باید یک ضامن رسمی داشته باشند. ضامن باید فیش حقوقی معتبر به بانک بدهد و در مواردی که امکان معرفی افراد دارای مشاغل آزاد وجود دارد باید جواز کسب و پروانه معتبر داشته باشند. سپرده‌گذاری هم همانطور که توضیح داده شد، اجباری است و حداقل باید یک ماه سابقه گردش حساب وجود داشته باشد. نکته دیگری که درباره این وام وجود دارد، این است که امکان انتقال امتیاز اشخاص حقیقی به اعضای درجه یک خانواده وجود دارد و همچنین اشخاص حقوقی می‌توانند امتیاز خود را به کارکنان منتقل کنند.

 

وام 300میلیونی مهریار

 

تسهیلات مهریار هم از مهر و مهربانی با متقاضی دریافت وام سخن می‌گوید. وقتی پای این کلمات به میان می‌آید، ناخودآگاه فکر می‌کنیم شرایط دریافت وام راحت است. اما وقتی وارد پروسه دریافت تهسیلات می‌شویم، آنقدر هم که از مهر و مهریاری توقع داریم، وام راحتی نیست. وام 300میلیون تومانی مهریار طرح بانک مهرایران است. بانک مهرایران از طریق امتیاز و اولویت صاحبان حساب به متقاضیان وام می‌دهند.

 

یعنی فقط کسانی‌که در این بانک حساب‌های قرض‌الحسنه جاری یا پس‌انداز دارند، می‌توانند با رعایت ضوابط و مقررات جاری بانک از وام قرض‌الحسنه مهریار استفاده کنند. این بانک برای اولویت‌بندی اعطای وام، ضرایب امتیازی با توجه به مدت انتظار هریک از مشتریان تعیین کرده است. بدین‌ترتیب که امتیاز هر متقاضی با توجه به میانگین حساب او در ماه مشخص می‌شود. با این‌اوصاف، داستان هر چه بیشتر پول بدهی، می‌توانی بیشتر آش بخوری، در این بانک هم وجود دارد.

 

یعنی مشتریانی که پول بیشتری دارند و می‌توانند گردش ماهیانه و به دنبال آن میانگین‌ حساب خود را در ماه بالا ببرند، می‌توانند از اولویت دریافت تسهیلات در فاصله زمانی کمتری بین 3 تا 6ماه استفاده کنند. با این توضیحات اگر میانگین حساب متقاضی وام کمتر باشد، باید مدت زمان بیشتری انتظار بکشد، چیزی بیشتر از 7 تا 12ماه. کمترین زمان انتظار برای دریافت این  وام از بانک مهر ایران 3ماه است. با این تفاسیر حتی اگر امتیاز حساب متقاضی با توجه به میزان سپرده‌گذاری بالا باشد، باز هم باید حداقل 3ماه در این بانک سرمایه‌گذاری کند.

 

نحوه استعلام معدل حساب بانک مهر ایران اهمیت زیادی در دریافت وام دارد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امکان دریافت میانگین حساب مشتریان با کد مشتری و شماره کارت را به صورت آنلاین فراهم کرده است. همچنین وام‌هایی که می‌توانید بر اساس این میانگین حساب دریافت کنید هم در سامانه نمایش داده می‌شود. برای دریافت معدل حساب باید آدرس اینترنتی این سامانه یعنی qmb.ir را در مرورگر سرچ کنید.

 

برای ورود به این سایت و استعلام معدل حساب بانک مهر ایران، می‌توانید از گوشی موبایل یا لپ‌تاپ و کامپیوتر استفاده کنید. بعد از کلیک روی گزینه میانگین حساب بانک‌مهر می‌توانید معدل حساب را مشاهده کنید. سود این وام هم مثل بیشتر وام‌های قرض‌الحسنه 4درصد است و برای دریافت آن حتما باید یک ضامن رسمی داشته باشید. اگر کسی معدل حساب مورد نظر بانک را به دست بیاورد و حداقل 3ماه پولش را در این بانک بخواباند، می‌تواند از این بانک وام 300میلیون تومانی بگیرد.

 

اگر متقاضی وام، زمان بازپرداخت 60ماهه را انتخاب کند، هر ماه حدود 5میلیون و 454هزار تومان باید قسط بدهد. کل سود این وام در 60ماه، 36میلیون تومان است. یعنی متقاضی 300میلیون تومان وام دریافت می‌کند و حدود 336میلیون تومان به بانک باز می‌گرداند.

 

وام 300 میلیونی نگین پویا

 

کسانی‌که می‌خواهند از بانک سپه، تسهیلات 300میلیون تومانی در قالب طرح «نگین پویا» دریافت کنند، باید حداقل 5میلیون تومان برای افتتاح حساب داشته باشند. کف مبلغ این وام 10میلیون تومان و سقف آن 300میلیون تومان است. برای دریافت این وام باز هم صبر نیاز است. البته فقط صبر کافی نیست. گردش حساب ماهیانه و افزایش معدل حساب هم نقش مهمی در پرداخت این وام دارد. متقاضیان باید بین 3 تا 12ماه، 5میلیون تومان را در حساب خود نگهداری کنند و گردش پولی مناسب داشته باشند تا واجد شرایط دریافت وام شوند.

 

این وام با سود متغیر، 5 تا 23درصدی، به مشتریان پرداخت می‌شود. برای دریافت این وام هم ضامن رسمی با اعتبار شغلی است که مورد تایید بانک باشد، لازم است. بعد از افتتاح حساب در این بانک باید 3ماه صبر کنید تا بتوانید برای دریافت وام اقدام کنید. اگر همان 3ماه را تاب بیاورید، حدود 75درصد پولی که در حسابتان دارید، وام می‌گیرید. سود این وام، 23درصد با بازپرداخت 60ماهه است. اگر بین 4 تا 6ماه صبر کنید و بگذارید پولتان در بانک بماند، 100درصد پولی که در حساب دارید برایتان به عنوان وام واریز می‌شود.

 

بازپرداخت این مبلغ نیز 60ماهه با سود 23درصد است. اگر صبرتان بیشتر باشد و حدود 7 تا 9ماه هیچ سراغی از پولتان نگیرید و بگذارید برای خودش در بانک بخوابد، می‌توانید معادل 150درصد پولی که در حساب دارید، تسهیلات دریافت کنید؛ باز هم با بازپرداخت 60ماهه و سود 23درصد. اگر 10 تا 12ماه حوصله کنید و حدود یک سال در بانک سپرده بگذارید، می‌توانید تا 200درصد پولی که در حساب دارید، وام بگیرید.

 

نرخ سود این وام بین 5 تا 23درصد است. با این اوصاف کسانی‌که موفق می‌شوند با میانگین حساب و معدلی که به دست می‌آورند، وام بگیرند، اگر با نرخ سود 5درصد وام دریافت کنند ماهیانه باید مبلغ 5میلیون و 661هزار تومان قسط بدهند. کسانی‌که وام 300میلیونی با سود 23درصد دریافت می‌کنند، باید ماهی 8میلیون و 457هزار تومان قسط بدهند.

 

کدخبر: ۵۶۱۸۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر