کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۴۹
تاریخ خبر:

یک‌ ابرشرکت ۶۶۰ هزار میلیاردی‌!

یک‌ ابرشرکت 660 هزار میلیاردی‌!

چراغ قوه بر دارایی‌های شفاف بزرگ‌ترین شرکت خصوصی

روزنامه هفت صبح| هفت نکته درباره شرکت خصوصی «پارس آریان» که  ارزش دارایی شرکت‌هایش بیش از 660 هزار میلیارد تومان بوده و عملا بزرگترین شرکت خصوصی ایران است. 

 

گروه شرکت‌ها: یک ساختمان هفت طبقه در یکی از کوچه فرعی‌های خیابان بخارست تهران میزبان شرکت پارس آریان است که از نظر درآمد، فروش و دارایی‌ها بزرگترین شرکت خصوصی ایران است.  قبل از هر چیز؛ مطمئن باشید سعی کرده‌ایم در شمردن تعداد صفرها و تبدیلش به تومان حساسیت زیادی به خرج دهیم، چون اعداد با 12 صفر در آمار این شرکت زیاد است. 

 

اگر اصطلاح «همت» برای هزار میلیارد تومان  هم اختراع نشده بود، هضم عددهای گزارش مالی این شرکت سخت بود.  ضمنا از ما انتظار نداشته باشید عملکرد مالی این ابرشرکت را زیر ذره بین ببریم. صرفا در این گزارش سعی کرده‌ایم با کنار هم گذاشتن فکت‌هایی که از  گزارش‌های منتشر شده در کدال بورس پیدا کرده‌ایم، ابعاد این شرکت را در هفت نکته به شما نشان دهیم:

 

یک: شرکت «پارس آریان» تنها 23 نفر پرسنل دارد اما در سال 1401 حدود  134 همت (هزار میلیارد تومان) درآمد و 17 همت هم سود داشته است‌. جالب است بدانید که این شرکت در سال 1400 ، با 87 هزار میلیارد تومان فروش و 13 هزار میلیارد تومان سود رتبه دهم شرکت‌های برتر ایرانی را کسب کرده است.

 

یعنی بین ابرشرکت‌های دولتی و خصولتی هم رتبه دهم را به دست آورده و چشم اندازش این است که به رتبه زیر 5 برسد. این شرکت نقش گروه سرمایه‌گذاری را ایفا می‌کند و علاوه بر توسعه شرکت‌های خود در انواع و اقسام سرمایه گذاری‌های بورسی و غیربورسی فعال است.

 

دو: خالق این شرکت کسی نیست جز مجید قاسمی که همه او را به عنوان مدیرعامل بانک پاسارگاد می‌شناسند‌. او با انبوه سوابق مدیریتی کلان بعد از راه‌اندازی بانک پاسارگاد‌، در سال 1384 با خرید شرکت سرمایه گذاری صنعتی مینو و تغییر نامش‌، این هلدینگ مادر را برای بانک پاسارگاد و بیش از 100 شرکت فرعی و وابسته پایه‌گذاری کرد‌. قاسمی در حال حاضر رئیس هیات مدیره شرکت پارس آریان هم هست و به نظر می‌رسد نقش کلیدی مدیریت این ابرشرکت را خودش ایفا می‌کند.

 

سه:  و اما سهامداران این شرکت: پارس آریان به تازگی از بازار پایه بورس به بازار دوم فرابورس ارتقا پیدا کرده و طبیعتا همه چیز آن شفاف است. بزرگترین سهامدار شرکت با 10/3 درصد شرکت بازرگانی همقدم است. شرکت سام گروه با 4/9درصد‌، شرکت بیمه پاسارگاد با  4/57 درصد  دیگر سهامداران عمده هستند.

 

چهارمین سهامدار عمده این ابرشرکت اما یک شخص حقیقی است با نام ستاره منصوبی. او حدود 3/8درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد‌. منصوبی حدود ۵ درصد از سهام بانک پاسارگاد را هم دارد و البته سهامدار عمده دو شرکت صنایع غذایی در بورس هم هست‌. اطلاعات چندانی از او در دسترس نیست‌. ( البته اگر از خبرهای حاشیه‌ای در مورد یکی از شرکت‌هایش را در جستجوی گوگل بگذرید)

 

اما یک نکته جالب در مورد سهامداران‌: در گزارشی که این شرکت برای ارتقاء به بازار دوم فرابورس منتشر کرده، سهامداران لایه‌های بالاتر این ابرشرکت را فهرست کرده است. با این فلوچارت می‌شد سهامداران واقعی این شرکت را بهتر شناخت اما  متاسفانه نسخه پی‌دی‌اف این صفحات بی‌کیفیت است و عملا خوانا نیستند!

 

چهار:  ارزش دارایی‌های ملکی(زمین و ساختمان شرکت) این شرکت هفت هزار و 379 میلیارد تومان است. یکی از پروژه‌های ساختمانی جالب این شرکت، مجتمع 176 واحدی مسکونی اداری و تجاری با نام «برج نسترن» در دبی است که با بودجه 1700 میلیارد تومانی توسط یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت در حال ساخت است . 

 

پنج: این ابرشرکت نزدیک 100 شرکت فرعی دارد که سهام کنترلی آن را در اختیار دارد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت آمده که در مورد چهار شرکت بزرگ بانک پاسارگاد، مبنای خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و توسعه معادن خاورمیانه که این شرکت سهام کنترلی ندارد، به دلیل پراکنده بودن سهامداران دیگر عملا مدیریت‌شان برعهده شرکت پارس آریان است. بیش از 32 هزار کارمند در مجموعه شرکت‌های این هلدینگ مشغول کار هستند.

 

از نظر حوزه فعالیت شرکت‌های تحت پوشش: بانک، بیمه، لیزینگ، صرافی و کارگزاری با برند پاسارگاد شناخته شده‌ترین بخش این هلدینگ است. شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) هم خودش در حوزه فلزات اساسی غول است. 

 

شرکت فناپ و پرداخت الکترونیک پاسارگاد در حوزه انفورماتیک است و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد درحوزه نفت و انرژی فعال است .  این هلدینگ علاقه خاصی به فلزات اساسی دارد‌؛ طوری که 65 درصد سهام در اختیار این شرکت در حوزه فلزات اساسی است و 21 درصد هم بانکی و بیمه‌ای و مابقی دیگر حوزه است.

 

شش: تسهیلات بانکی شرکت‌: 4 هزار و 346 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال 1401 گرفته که  دو هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات از بانک پاسارگاد‌، 1400 میلیارد تومان از بانک اقتصاد نوین و مابقی از بانک‌های دیگر است.  

 

هفت: این شرکت در سال 1401‌، 855 میلیارد تومان برای طرح‌های مسئولیت اجتماعی و عام‌المنفعه شرکت خرج کرده است. شاید اگر نام بانک پاسارگاد را در اخبار و گزارش‌های خرید آثار هنری شنیده‌اید مربوط به این بخش باشد. در گزارش این شرکت آمده: «در بخش فعالیت در حوزه هنر، اقدام به سرمایه‌گذاری و فعالیت در خرید و نمایش آثار هنرمندان معاصر ایران زمین نموده و در ادامه «موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد» با گنجینه‌ای از آثار ارزشمند این هنرمندان، تاسیس و راه‌اندازی گردید.» 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۰۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر