کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۷۷
تاریخ خبر:

سریع و خشن‌ مثل فیبر نوری

سریع و خشن‌ مثل فیبر نوری

همه‌ چیز درباره قیمت و تجهیزات فناوری جدیدی که سرعت اینترنت ثابت ایران را به 300 مگابیت برثانیه افزایش می‌دهد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| اینترنت مبتنی بر فیبرنوری سرعت بالاتری به کاربران ارائه می‌کند و همزمان قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر انواع اینترنت دارد. در حال حاضر میزان پوشش فیبرنوری از شش میلیون خانوار گذشته و قرار است تا پایان سال 1402، این تعداد به هشت تا 10 میلیون خانوار برسد.

 

بیشترین سرعتی که با استفاده از فیبرنوری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد 300 مگابیت برثانیه است. اما گفته می‌شود که این سرعت قابلیت رسیدن به هزار مگابیت بر ثانیه را هم دارد. هزینه اولیه راه‌اندازی فیبرنوری بین سه تا سه میلیون و 200 هزار تومان تمام می‌شود و مخابرات متعهد شده از روزی که شما برای دریافت این نوع اینترنت با آنها تماس می‌گیرید، تا یک ماه فیبرنوری را تحویل‌تان دهد.

 

برای اینکار البته باید مطمئن شوید که محل زندگی شما تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است و بعد با ارائه آدرس و شماره تلفن منتظر بمانید تا امکان اتصال فراهم شود و مودم به دستتان برسد. مخابرات ارزان‌ترین بسته‌های خود را با سرعت 16 مگابیت برثانیه و ترافیک ماهانه 50 گیگابایتی، 90 هزار تومان قیمت گذاشته. چنین چیزی در حالیست که ارزان‌ترین بسته اینترنت ADSL2+ کمی بیش از 33 هزار تومان قیمت دارد.

 

گران‌ترین بسته 320 هزار تومان است که شامل اینترنت فیبرنوری با سرعت 50 مگابیت برثانیه به همراه ترافیک ماهانه 50 گیگابایت می‌شود. اگر بخواهید از حداکثر سرعت موجود استفاده کنید که 300 مگابیت‌ بر‌ثانیه است، باید به این 320 هزار تومان، 50 هزار تومان دیگر هم اضافه کرده و در نهایت 370 هزار تومان در ماه پول بدهید.

 

‌فیبرنوری چیست؟ 
اینترنت مبتنی بر فیبرنوری دارای سرعت بالا و ظرفیت انتقال قابل توجهی در مقایسه با دیگر انواع اینترنت است. برای استفاده از تکنولوژی فیبرنوری که باعث می‌شود بتوانید با سرعت بالاتری فیلم و سریال ببینید، در اینترنت بچرخید یا فایل آپلود کنید، نیاز به مقداری صبر و پرداخت هزینه راه‌اندازی و هزینه مودم دارید و همچنین ناچارید ماهانه برای خرید بسته‌های مختلف پول بدهید.


 چند خانوار به فیبرنوری دسترسی دارند؟ 
درحال‌حاضر میزان پوشش پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها که اخیرا از شش میلیون خانوار فراتر رفته است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی وزارت ارتباطات قرار است پایان امسال، هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند. وزارت ارتباطات می‌گوید تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار خواهند گرفت.


هزینه راه‌اندازی فیبرنوری چقدر است؟ 
هزینه راه‌اندازی اینترنت مبتنی بر فیبرنوری با اجرای فیبرکشی و خرید مودم به تازگی حدود سه الی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است. هزینه فیبرکشی کمتر است و بیشترین میزان پول را باید جهت  خرید یک مودم بپردازید. قیمت مودم نسبت به منطقه‌ای که در آن سکونت دارید و نوع برند از یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون و 200 هزار تومان است.

 
چطور برای دریافت فیبرنوری اقدام کنیم؟ 
وقتی تصمیم به داشتن اینترنت مبتنی بر فیبرنوری می‌گیرید، باید در ابتدا مطمئن شوید که این سرویس در ناحیه یا شهری که زندگی می‌کنید ارائه شده است یا نه. برای پایتخت‌نشین‌ها یکی از راه‌های دریافت فیبرنوری تماس با شماره تلفن‌های 2020 و یا 2021 است. در چنین شیوه‌ای تنها نیاز به ثبت یک شماره همراه یا ثابت خواهید داشت و بعد باید منتظر بمانید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند.

 

در صورتی که منطقه شما تحت پوشش فیبرنوری باشد، بعد از تماس، فیبرنوری به شما واگذار خواهد شد. راه دیگر که فقط مختص ساکنان تهران نیست، مراجعه حضوری و ثبت درخواست برای دریافت اینترنت مبتنی‌بر فیبرنوری است. برای چنین کاری لازم است به نزدیک‌ترین دفتر امور مشترکان در منطقه مورد نظرتان مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. راه سوم، این است که به روش آنلاین و از طریق وب‌سایتی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در نظر گرفته‌اند، نسبت‌به ثبت درخواست اینترنت فیبرنوری اقدام کنید.

 

چه مدارکی برای دریافت اینترنت فیبرنوری مورد نیاز است؟ 
برای این که بخواهید درخواست دریافت اینترنت فیبرنوری را ثبت کنید نیازی به ارائه مدرک خاصی ندارید. در روش آنلاین شما فقط نیازمند وارد کردن آدرس برای اطلاع از وضعیت پوشش فیبرنوری در منطقه خود هستید و به‌جز آن، کافی است شماره موبایلتان را در اختیار شرکت ارائه‌کننده خدمات بگذارید.

 

در صورتی که درخواست شما تأیید شده باشد و امکان ارائه سرویس فیبرنوری به شما وجود داشته باشد، لازم است یک فرم را تکمیل کنید. چنین فرمی متشکل از اطلاعات هویتی متقاضی، به همراه اطلاعات لازم درباره محلی که قصد دارید برای آن سرویس اینترنت فیبرنوری دریافت کنید، خواهد بود. 

 

 نحوه کابل‌کشی فیبرنوری چگونه است؟ 
برای استفاده از اینترنت مبتنی‌بر فیبرنوری باید زیرساخت و بستر لازم برای این سرویس ایجاد شود. اولین مرحله برای داشتن فیبرنوری، نصب یک باکس ATA یا FAT در پارکینگ ساختمانی است که می‌خواهید در آن از سرویس فیبرنوری استفاده کنید.

 

پس از نصب جعبه، باید کابل‌کشی انجام شود. کابل فیبرنوری باید از پارکینگ تا داخل واحد یا واحدهایی که قصد استفاده از سرویس را دارند، کشیده شود. در بعضی منابع هزینه ۱۰ متر کابل کشی فیبرنوری حدود ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است. متناسب با این که چه میزان کابل برای کابل‌کشی لازم باشد، هزینه کابل متفاوت خواهد بود. بنابراین، برای برآورد هزینه کابل‌کشی باید متراژ مورد نیاز را بدانید و برآورد هزینه کنید.

 

درصورتی که فیبرنوری به منطقه شما نرسیده باشد، مخابرات از منطقه مورد نظر بازاریابی می‌کند، تا درصورتی که به تعداد ۱۰ متقاضی برسد، بتوانند به فیبرنوری دسترسی داشته باشند. حتی اگر تنها یک نفر در ساختمانی درخواست اجرای فیبر داشته باشد،  برای همان یک نفر کار انجام می‌شود.

 

کدام شرکت‌ها فیبرنوری ارائه می‌دهند؟ 
شرکت مخابرات ایران به عنوان اولین ارائه دهنده اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری در سطح کشور فعالیت خود را با شعار زندگی با سرعت نور آغاز کرد. اما مخابرات در مسیر ارائه فیبرنوری تنها نیست و اگر مایل باشید، گزینه‌های دیگری را هم پیش روی خود دارید. حداکثر سرعت اینترنت فیبرنوری که مخابرات به شما ارائه می‌کند، 300 مگابیت بر ثانیه است.

 

شرکت شاتل از دیگر ارائه‌کنندگان فیبرنوری در شهر‌های تهران، مشهد، قم، قزوین، ساوه و پردیس است. اگر انتخاب شما شاتل باشد باید به سایت این مجموعه مراجعه کنید تا اطلاعات کامل دستتان بیاید. یکی دیگر از ارائه‌کنندگان درحال‌حاضر مبین‌نت است که در دو شهر تهران و شیراز خدمات ارائه می‌کند.

 

سرعت ایده‌آل در فیبرنوری چقدر است؟ 
میانگین سرعت دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشور که ۱۲ مگابیت بر ثانیه است. اما با اجرای پروژه فیبرنوری به سرعت هزار مگابیت برثانیه دسترسی پیدا خواهیم کرد. البته، منظور ما این نیست که اگر همین حالا اینترنت مبتنی بر فیبرنوری را سفارش دهید، به محض اتصال چنین سرعتی در دسترس شما قرار بگیرد. عدد حداکثری اعلام شده است و در حال حاضر هیچ‌کدام از ارائه‌کنندگان سرویس چنین سرعتی را ارائه نمی‌دهند.


بسته‌های تشویقی چه خدماتی ارائه می‌کنند؟ 
مخابرات تصمیم گرفته برای اینکه شما را قانع کند تا سراغ فیبرنوری بروید، بسته‌های تشویقی ارائه کند. شرکت مخابرات ایران سرویس فیبرنوری را باعنوان تانوما عرضه می‌کند و فروش سرویس‌های جشنواره فیبر در خانه را با شعار زندگی با سرعت نور، شروع کرده که شرایطی مانند فیبرکشی رایگان و امکان پرداخت اقساطی هزینه خرید مودم را دارد.

 

بنابراین وقتی می‌خواهید از این شرکت اینترنت فیبرنوری را دریافت کنید، مجبور نیستید هزینه 500 تا 600 هزار تومانی کابل‌کشی را بپردازید و برای مودمی که بین یک و نیم میلیون تومان تا دو میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد، عجله‌ای برای پرداخت تمام مبلغ به‌صورت یک جا ندارید.

 
خرید بسته‌های خرید اینترنت مبتنی بر فیبرنوری چقدر پول می‌خواهد؟ 
ارزان‌ترین بسته اینترنت مبتنی بر فیبرنوری که مخابرات آن را ارائه می‌کند مربوط به بسته 90 هزار تومانی شامل ترافیک ماهانه 50 گیگابایت است. این بسته‌ها با سرعت 16 مگابیت برثانیه ارائه می‌شوند که فرقی با سرعت ADSL2+ ندارد. اگر سرعت 20 مگابیت برثانیه بخواهید، می‌توانید سراغ بسته‌ 80 گیگابایتی بروید که ماهی 134 هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

 

با سرعت 30 مگابیت برثانیه، بسته 120 گیگابایتی با قیمت 150 هزار تومان و سرعت 160 گیگابایتی با قیمت 160 هزار تومان انتظارتان را می‌کشد. سه بسته با سرعت 50 مگابیت برثانیه هم وجود دارد. اولی ترافیک ماهانه‌اش 180 گیگابایت است و 170 هزار تومان قیمت دارد و دومی با ترافیک ماهانه 250 گیگابایت، 190 هزار تومان فروخته می‌شود. گران‌ترین بسته درحال‌حاضر دارای سرعت 50 مگابیت برثانیه و حجم 500 گیگابایت است که برای اتصال باید ماهی 320 هزار تومان پول بدهید.

 

اما مخابرات یک گزینه دیگر هم در اختیارتان گذاشته. اگر خواهان سرعت 300 مگابیت برثانیه باشید که بالاترین میزان موجود است، باید برای دریافت سرعت 300 مگابیت برثانیه به اضافه دو گیگابایت اینترنت، 50 هزار تومان پول بدهید. طبعا دو گیگ اینترنت به کار کسی نمی‌آید و مجبورید از بسته‌هایی که برایتان نام بردیم استفاده کنید.

 

با این حساب هر کدام از بسته‌ها را که بخرید، برای داشتن سرعت 300 مگابیت برثانیه باید 50 هزار تومان به مبلغ اولیه اضافه کنید. بد نیست بدانید که مخابرات با شما قراردادهای یک ساله می‌بندد که می‌توانید هزینه یک سال را همان ابتدا بپردازید. در غیر این‌صورت می‌توانید سراغ پرداخت قسطی بروید که هر ماه مبلغ خرید بسته را روی قبض تلفن ثابت پرداخت کنید. همچنین مالیات بر ارزش به تعرفه کلیه سرویس‌ها و بسته‌های ترافیکی، افزوده می‌شود.

 

اگر مستاجر بودیم چه کار کنیم؟ 
از آنجایی که هزینه دریافت اینترنت مبتنی بر فیبرنوری بالاست، اغلب خریداران را صاحبان خانه تشکیل می‌دهند. اما به‌هر حال مخابرات امکاناتی را برای مستاجران هم در نظر گرفته است. مستاجرین می‌توانند با حضور در مراکز مخابراتی و به همراه داشتن کارت ملی و اجاره‌نامه معتبر نسبت به خرید سرویس اقدام کنند. تاریخ اجاره‌نامه نباید منقضی نباشد و شماره تلفن ثابت باید به نام مالک و در اجاره‌نامه ثبت شده باشد.

 

 سرعت اینترنت فیبرنوری با انواع دیگر اینترنت چه تفاوتی دارد؟ 
در شروع فراگیر شدن اینترنت در ایران اگر می‌خواستید با اینترنتی که سرعتش 64 کیلوبیت برثانیه بود، یک فیلم دو گیگابایتی را دانلود کنید، ممکن بود ناچار شوید سه روز منتظر بمانید. با پیشرفت اینترنت در جهان و ایران و امکان اتصال به اینترنت ADSL2+ که سرعت آن 16 مگابیت برثانیه است، دانلود فیلمی با سرعت دو گیگابایت، 16 دقیقه زمان می‌برد که در زمان خودش به شکل یک معجزه به‌نظر می‌رسید.

 

نسل بعدی اینترنت VDSL بود که نهایت سرعت آن به 50 مگابیت برثانیه می‌رسد و همین حالا هم بسته‌های آن قیمتی مشابه با فیبرنوری دارند. با استفاده از این نوع اینترنت فیلم دو گیگابایتی را در پنج دقیقه دانلود خواهید کرد. اما در صورتیکه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری را تهیه کنید که نهایت سرعت آن 300 مگابیت برثانیه است، دانلود چنین فیلمی تنها 53 ثانیه طول خواهد کشید.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر