کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۴۰
تاریخ خبر:

آشغال‌های دوست‌داشتنی

آشغال‌های دوست‌داشتنی

آنچه به‌عنوان ضایعات در انباری خانه پنهان کرده‌‌اید‌ به احتمال قوی ارزش زیادی دارد

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی|  قدیمی‌ها می‌گفتند گنج جایی است که به‌چشم نمی‌آید. جایی مثل انباری خانه‌ها؛ مملو از قابلمه‌های قدیمی چدنی و تفلون، صندلی‌های از مدافتاده، میزکار شکسته، قوری و کتری و یخچال و گاز مستعمل که دلمان نمی‌آید آنها را بگذاریم بیرون. در سال‌های اخیر هم پرینتر و مانیتورهای قدیمی را می‌گذاریم داخل انبار، کنار لگن و آفتابه مسی قدیمی.

 

بعضی وقت‌ها می‌توانید کتاب‌های آموزشی و قدیمی، کارتن وسایل جدید و باقی‌مانده سیم‌کشی برق، لوله آب و گاز را هم داخل انباری ببینیم. دیدید! گنج درست همین‌جاست. لای همین ضایعات که اصلا به چشم نمی‌آید. کافی است به یکی از آگهی‌های خرید ضایعات زنگ بزنید تا قیمت‌ها دستتان بیاید. مثلا یک یخچال خراب با موتورسوخته و بدنه زنگ زده را بین 500هزار تا یک میلیون تومان می‌خرند.

 

یا برای یک لگن مسی که حدود پنج کیلو وزن دارد، دو میلیون تومان پول می‌دهند. صندلی‌های چرخان میز کامپیوتر اگر جک داشته باشد بین 250 تا 900هزار تومان می‌ارزند. قوطی‌های فلزی نوشیدنی را کیلویی 50 تا 60 هزار تومان می‌خرند و برای قابلمه‌های تفلون و ظروف آلومینیومی کیلویی 50 تا 70هزار تومان پول می‌دهند. حتی لاستیک‌های قدیمی ماشین را دانه‌ای 20 تا 200هزار تومان برمی‌دارند.

 

‌ضایعات آشپزخانه؛ از پنج هزار تا سه میلیون 
شاید قیمت وسایل آشپزخانه از قابلمه و قوری و کتری گرفته تا یخچال و گاز بالا باشد، اما همین وسایل وقتی عمرشان تمام می‌شود و به اصطلاح ضایعات می‌شوند، هنوز قیمت دارند و می‌توان با فروش چند وسیله، یک وسیله جدید خرید.

 

مثلا یک یخچال سایدبای‌ساید قدیمی که موتورش سوخته و به هیچ وجه درست نمی‌شود و همه وسایل داخلی‌اش پوسیده و کل بدنه آن هم زنگ‌زده را می‌توانید با قیمت بین یک میلیون تا سه میلیون تومان بفروشید. یک یخچال معمولی 10 فوت خراب و با بدنه زنگ‌زده و موتور خراب را با قیمت بین 300هزار تا 500 هزار تومان می‌خرند و برای یک یخچال 20فوت که حدود 30سال کار کرده و بیشتر شبیه کمد است تا یخچال می‌توانید از خریدار ضایعات بین 500هزار تا 700هزار تومان دریافت کنید. گازهای کهنه هم مشتری دارند.

 

به گفته یکی از خریداران ضایعات قیمت گاز بسته به اینکه چند شعله و فردار باشد متفاوت است. مثلا گازهای رو میزی کوچک خیلی قیمت ندارند و اگر خریدار ضایعات خیلی انصاف داشته باشد، 100هزار تومان برای آن می‌پردازد. اما اگر گاز فر داشته باشد و تعداد شعله‌هایش بین چهار تا شش عدد باشد، حداقل بین 500 تا یک میلیون و 500 هزار تومان کاسب هستید.

 

اگر فر گاز سالم باشد و بتوان از گاز استفاده کرد ممکن است حتی تا دو میلیون تومان هم بتوانید از خریدار دریافت کنید. ماشین لباسشویی هم مشتریان زیادی دارد. به خصوص اگر مدل قدیمی باشد که دیگ‌های سنگین و قیمتی داشتند. ماشین لباسشویی قدیمی 12کیلویی سوخته؛ خراب و پوسیده بین 500 تا یک میلیون تومان خریدار دارد. اگر ماشین لباسشویی دوقلو باشد، بین 200 هزار تا 300 هزار تومان برای آن می‌پردازند.

 

ماشین ظرفشویی قدیمی را نیز بسته به برند و سایزش ممکن است بین 300 هزار تا 600 هزار تومان بخرند. وسایل برقی آشپزخانه که موتورشان سوخته و تعمیرکار هم گفته دیگر نمی‌ارزد، تعمیرش کنید، بین خریداران ضایعات مشتری دارد. مثلا یک چرخ گوشت سوخته بسته به اینکه چه مارکی دارد و سایزش چقدر است بین 150 هزارتا 200 هزار تومان قیمت دارد.

 

اگر چرخ گوشت خیلی قدیمی باشد و برای ساخت قسمت ورودی گوشت از آهن استفاده شده، ممکن است قیمت آن به 500 هزار تومان هم برسد. دستگاه آبمیوه‌گیری و آسیاب را بین 70 هزار تا 150 هزار تومان می‌خرند و برای چای‌ساز خراب و از کار افتاده نیز بین 100هزار تا 150هزار تومان می‌دهند. قابلمه‌های قدیمی هم در بازار ضایعاتی‌ها طرفدار دارند.

 

مثلا اگر چند تا قالبمه تفلون در انباری روی هم چیده باشید، هر کدام از آنها کیلویی 50هزار تا 60 هزار تومان قیمت دارند. قیمت قابلمه‌های چدنی هم بین 40هزار تا 50هزار تومان است. ظروف آلومینیومی هم بین 70هزار تا 85هزار تومان قیمت دارند. اما داستان وقتی جالب می‌شود که در انبارتان ظروف مسی داشته باشید چون هر کیلو مس بین 380 هزار تا 400 هزار تومان قیمت دارد.

 

مثلا اگر یک لگن بزرگ مسی که حداقل پنج کیلو وزن دارد، داشته باشید می‌توانید دو میلیون تومان از خریدار ضایعات بگیرید. یا یک آفتابه مسی دو کیلویی که گوشه انبار افتاده حداقل 800هزار تومان قیمت دارد. اگر جزو کسانی هستید که نوشیدنی می‌خورید و قوطی‌های فلزی آن را نگه می‌دارید، هر کیلو از این قوطی‌ها را با قیمت 50 هزار تا 60 هزار تومان می‌خرند.

 

ظرف‌های پلاستیکی آشپزخانه هم هر سال عوض می‌شوند. اگر آنها را دور نریخته‌اید و در انبارتان کلی سبد شکسته و کاسه‌های پلاستیکی و ظرف‌های نگهداری غذا دارید که دیگر دلتان را زده، می‌توانید این ظرف‌ها را بسته به کیفیت پلاستیک بین پنج هزار تا 15هزار تومان بفروشید. قاشق و چنگال استیل را هم کیلویی 35 هزار تا 45 هزار تومان می‌خرند.

 

ضایعات اتاق کار؛ از  100 هزار تا 10 میلیون 
کسانی که سروکارشان با کامپیوتر است، قطعا هر چند سال یک‌بار، مانیتور و صندلی جدید خریده‌اند. یا دستگاه پرینترشان خراب شده و از خیر تعمیر کردنش گذشته‌اند و یا صندلی‌شان دیگر خوب نچرخیده و به جای اینکه آن را بگذارند تو سطل زباله سرکوچه تو انبار خانه دپو کرده‌اند.

 

اگر همین حالا یک تماس با خریداران ضایعات که در فضای مجازی سایت و صفحه دارند، بگیرید از قیمت‌ها شگفت‌زده می‌شوید چون حتی مانیتورهای قدیمی CRT که صفحه کوچک داشتند و هر کدامشان نزدیک پنج کیلو بودند نیز مشتری دارند. مثلا اگر مانیتور قدیمی شما یک رنگ باشد 150هزار تومان از شما می‌خرند اما اگر دو رنگ باشد فقط 100 هزار تومان قیمت دارد.

 

اگر پرینتر جوهرافشان داشته باشید که بهتر است روی آن حساب نکنید چون به گفته یکی از خریداران ضایعات شاید فقط برای بدنه آن پول بدهند که بیشتر از 100هزار تومان نمی‌شود ولی اگر پرینتری که داخل انبار گذاشته‌اید و دیگر به کارتان نمی‌آید، لیزری باشد بسته به مارک و مدلی که دارد ممکن است بین 800هزار تا 10میلیون تومان قیمت پیدا ‌کند.

 

روی صندلی‌های قدیمی هم می‌توانید حساب کنید. صندلی اگر ثابت باشد  تا 200 هزار تومان از شما می‌خرند. اما اگر صندلی گردان و با جک باشد بین 250 هزار تا 900 هزار تومان قیمت دارد. کتاب‌های قدیمی و کارتن هم مشتری دارند. بعضی‌ها کتاب داستان‌های قدیمی یا کتاب‌های آموزشی را نگه می‌دارند تا یک زمانی به کسی ببخشند.

 

اگر کتاب‌ها خیلی کهنه شده‌اند و نمی‌توان آنها را به کتابخانه‌ها یا مراکز آموزشی بخشید، بهتر است از هدر رفتن آنها جلوگیری کنید. هر کیلو کتاب قدیمی 20 هزار تومان قیمت دارد. کاغذ و کارتن را هم بسته به کیفیت آن کیلویی بین پنج تا 15 هزار تومان خریداری می‌کنند. سی دی و فلاپی‌های قدیمی هم در دسته پلاستیک‌ها به فروش می‌رسد. بعضی‌ها یکی دو گونی سی‌دی فیلم و انیمیشن در انباری دارند، اگر حدود 20 کیلو سی‌دی داشته باشید، می‌توانید برای یک گونی حدود 400 هزار تا 500 هزار تومان از خریدار ضایعات دریافت کنید. 

 

ضایعات خودرو؛ از 10 هزار تا  250 هزار 
بعضی‌ها دلشان نمی‌آید لاستیک قدیمی یا حتی چراغ شکسته خودرو قبلی یا حتی روکش‌های صندلی و رینگ و قالپاق‌های قدیمی را دور بیندازند. برای همین در بعضی از انبارها را که باز کنید اولین چیزی که به چشم می‌آید، حلقه‌های لاستیک است که روی هم چیده شده و تا سقف بالا رفته. همین لاستیک‌های قدیمی را بسته به کیفیتی که دارند هم می‌خرند.

 

مثلا صاف‌ترین لاستیک که وقتی روی آن دست می‌کشید، کمی لاستیک و سیم است 10 هزار تومان قیمت دارد. اما اگر لاستیک کهنه عاج داشته باشد ممکن است تا 200 هزارتومان برای هر حلقه بپردازند. اگر لاستیک رینگ داشته باشد، قیمتش بالاتر می‌رود. البته اگر رینگ سالم باشد و لاستیک هم صاف نباشد و هنوز عاج‌هایش حس شود، خریدار ممکن است بین 300 هزار تا 400 هزار تومان برای هر لاستیک همرا با رینگ بپردازد.

 

چراغ‌های جلو و عقب ماشین از جنس پلاستیک مرغوب و فشرده است. اگر چراغی دارید که دیگر به دردتان نمی‌خورد، هر کیلو از پلاستیک آن را بین 20هزار تا 35 هزار تومان می‌خرند. اگر قالپاق قدیمی داشته باشید، بسته به اینکه مال چه ماشینی باشد، می‌توانید آنها را با قیمت بین 50 هزار تا 200 هزار تومان بفروشید.

 

البته به گفته یکی از خریداران ضایعات قالپاق ماشین‌های قدیمی و آنتیک مثل بنز بین 300 هزار تا 500 هزار تومان قیمت دارد. روکش‌های صندلی ماشین را هم می‌خرند. روکش پارچه‌ای پراید حدود 150هزار تا 250 هزار تومان و روکش چرمی نیز حدود 300 هزار تومان قیمت دارد. 

 

ضایعات اتاق خواب؛ از 200 هزار تا 750 هزار 
ضایعاتی که از اتاق خواب بیرون می‌آید، بیشتر تشک خوشخواب تخت است که هر چهار، پنج  سال خراب می‌شود و باید عوض شود. بعضی‌ها بلافاصله وقتی تشک نو می‌خرند، تشک کهنه را می‌گذارند توی سطل زباله سر کوچه، بعضی‌ها هم دلشان نمی‌آید و تشک کهنه و فنر درفته را به دیوار انبار تکیه می‌دهند و یک پارچه روی آن می‌کشند.

 

همین افراد سود می‌کنند چون اگر در انبارتان تشک خوشخواب کهنه دارید، بسته به اینکه چقدر عمر کرده و وضعیت فنرهایش به چه شکلی است بین  200 هزار تا 750 هزار تومان از شما می‌خرند. خوشخواب تخت کودک نیز خریدار دارد و اگر نو و سالم مانده باشد، ممکن است بین 300 هزار تا 500 هزار تومان دستتان را بگیرد چون بعضی از این تشک‌ها را بازسازی می‌کنند و دوباره با قیمت نو می‌فروشند.

 

بعضی‌ها در اتاق خوابشان صندوق‌های آهنی قدیمی یا کمدهای آهنی دارند که چندین سال از عمر آنها می‌گذرد. بعضی از آنها هم چند سالی در انبار می‌مانند و زنگ می زنند. کمد و صندوق آهنی هم تبدیل به پول می‌شود. هر کیلو آهن بین 15 هزار تا 20 هزار تومان قیمت دارد، مثلا اگر یک کمد آهنی 15کیلوگرم وزن داشته باشد، می‌توانید 300 هزار تومان برای آن دریافت کنید.

 

اما کمدهای چوبی و تخت‌های قدیمی به شرط اینکه چوب باشد و چوبش پوسیده نباشد هم خریدار دارد. تخت و کمدهای ام دی اف را هم می‌خرند، اما به قول یکی از خریداران ضایعات پول زیادی دستتان را نمی‌گیرد و ممکن است یک دست تختخواب و میز توالت و کمد به 500 هزار تومان هم نرسد. اما اگر جنسش چوب باشد ممکن است تا یک میلیون تومان هم وسایل قدیمی اتاق خواب را از شما بخرند. 

 

ضایعات و نخاله ساختمانی؛ از 15 هزار تا 150 هزار 
بعضی وقت‌ها یک جای خانه را تعمیر می‌کنید و وسایل باقی‌مانده را در انبار می‌گذارید. فروش همان وسایل باقی‌مانده می‌تواند بخشی از هزینه نوسازی را جبران کند. مثلا اگر سیم‌کشی داخلی خانه را عوض کرده باشید؛ اگر جنس کابل افشان باشد آن را خرد می‌کنند و کیلویی 100 تا 150 هزار تومان از شما می‌خرند.

 

سیم‌های معمولی مفتولی خیلی قیمتی ندارند شاید بین 20 تا 40هزار تومان. اما لوله‌های آب و گاز آهنی هم خریدار دارند. اگر به تازگی لوله‌کشی گاز انجام داده‌اید، جنس لوله‌ها از آهن است و بسته به کیفیت آن بین 15 هزار تا 20 هزار تومان قیمت دارند. بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند، لوله‌های قدیمی تو کار آب را رو کار کنند که یک روز خرج سنگینی روی دستشان نگذارند، اگر لوله‌های قدیمی را دپو کرده‌اید، می‌توانید برای هر کیلو از آن اگر پوسیده و زنگ‌زده نباشند بین 10 تا 15 هزار تومان دریافت کنید. 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۵۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر