کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۳۰
تاریخ خبر:

چقدر از یوتیوب طلب‌‌کار هستید؟

چقدر از یوتیوب طلب‌‌کار هستید؟

بررسی حقایق و دروغ‌ها درباره درآمد افسانه‌ای اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| امرار معاش از طریق تولیدمحتوا، کسب‌وکاری است که عمرش به کمتر از ۱۰سال می‌رسد اما درباره این شغل و درآمدهای خیره‌کننده آن افسانه‌های زیادی وجود دارد. می‌گویند شما برای اینفلوئنسری، کافی است در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو شوید و با برنامه‌ریزی به صورت منظم محتوای مکتوب، عکس و ویدئویی بسازید، بعد پول مثل آب جاری راهش را می‌گیرد و به سمت‌تان سرازیر می‌شود! زهی خیال باطل!

 

یک تحقیق جهانی نشان می‌دهد تنها ۵۰ درصد تولیدکنندگان محتوا واقعا می‌توانند با این شغل خرج زندگی‌شان را تامین کنند و بقیه یا اصلا به درآمدی نمی‌رسند یا آنچه کسب می‌کنند حقیر و ناچیز است. قطعا بعضی از آن بچه‌زرنگ‌ها در ایران و بین خودمان زندگی می‌کنند و اخبار و شایعاتی که درباره زندگی‌شان مطرح می‌شود، قطعا خیلی‌ها را وسوسه می‌کند.

 

اگر خیال می‌کنید با تولید محتوا می‌توان مثل رقبای خارجی‌تان به یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک دل ببندید و از همین راه پول پارو کنید، باید اول با این واقعیت تلخ روبه‌رو شوید که 99درصد شبکه‌های اجتماعی پولساز در ایران فیلتر هستند. نمونه‌های ایرانی‌شان ولی جلوی دست هستند و مشکل اینجاست که یا از اقبال‌عمومی محروم شده‌اند یا حاضر نیستند مثل نمونه‌های خارجی در تقسیم درآمدها با تولیدکنندگان محتوا صادقانه رفتار کنند.

 

این رویه ممکن است تا چند سال آینده تغییر کند. اگر می‌توانید به چنین گزینه‌ای دل ببندید، نوشته حاضر کمکتان می‌کند، راه‌وچاه کسب درآمد از طریق تولید محتوا را یاد بگیرید. خدا را چه دیدید، شاید ستاره بعدی یوتیوب، اینستاگرام، تیک‌تاک و اصلا شاید لنز و روبیکا که مردم برای تماشای ویدئوهای روزانه‌اش لحظه‌شماری می‌کنند شما باشید.

 

‌نحوه کسب درآمد کاربران از سکوهای داخلی چگونه است؟ 
کسب درآمد از طریق تولید محتوا در اینترنت به اندازه‌ای هیجان‌انگیز است که می‌تواند هر کسی را وسوسه کند. اما کاربران ایرانی لزوما نیازی نیست که سراغ یوتیوب و دیگر سکوهای خارجی بروند. اخیرا سندی تصویب شده که براساس آن کاربران با فعالیت در پلتفرم‌های داخلی و براساس محتوای منتشر شده، در درآمد حاصل از ترافیک مصرفی توسط مخاطبان برای مشاهده محتوا، شریک خواهند شد. ممکن است این موضوع کمی در ابتدا پیچیده به‌نظر برسد.

 

اگر یوتیوب را مدنظر قراردهیم، این پلتفرم بین‌المللی که تعداد زیادی از افراد از طریق آن کسب درآمد می‌کنند، تبلیغاتی که انجام می‌دهند را بین ویدئوهای کاربران پخش می‌کنند، سپس درآمد حاصل از نمایش این تبلیغات، عموما بین صاحبان محتوا تقسیم و به آنها هم تعلق می‌گیرد. اما در نمونه‌ ایرانی، پای تبلیغات در میان نیست.

 

بر این اساس زمانی که کاربر ایرانی در یک پلتفرم یا سکوی اینترنتی داخلی، صفحه یا کانالی ایجاد و محتوایی منتشر می‌کند، براساس محتوای منتشر شده، بررسی‌های لازم انجام شده و برای ترافیکی که توسط مخاطب برای مشاهده محتوا استفاده می‌شود، هزینه انجام می‌شود. به طور مثال اگر هر گیگ، دو هزار تومان باشد، از این مقدار اپراتور به عنوان سهامدار هزار تومان را به پلتفرم می‌دهد و در مرحله بعد پلتفرم هم از این هزار تومان، ۵۰۰ تومان را به صاحب کانال و تولیدکننده محتوا ارائه و به نوعی او را درآمد پلتفرم حاصل از ترافیک شبکه شریک می‌کند.

 

بنابراین در اینجا درآمدی برای تولیدکننده محتوا حاصل می‌شود بدون اینکه بحث تبلیغاتی مطرح یا انجام شده باشد. این فرآیند مدت‌هاست در برخی از پلتفرم‌های داخلی در حال انجام است و نکته قابل توجه این است کاربران داشبوردی را در پنل خود دارند که کاملا می‌توانند به طور آنلاین و شفاف مشاهده کنند که در لحظه چقدر ترافیک مصرف و درآمد داشته‌اند.

 

فردی که مثلا استاد دانشگاه و یا آشپز است، با بارگذاری محتوای خودش، در میزان درآمد حاصل از ترافیک مصرفی که سایر کاربران با بازدید از آن محتوا صرف می‌کنند، شریک خواهد شد. اما در این سند مسائلی وجود دارند که جزئیاتشان هنوز نامشخص باقیمانده. مثلا، مشخص نیست یک کانال یا برنامه پس از داشتن چند مخاطب قرار است به درآمدزایی برسد و رسیدن به پول از سوی تولیدکننده محتوا دقیقا از چه زمانی شروع می‌شود؟

 

برای پلتفرم‌های خارجی، تعیین‌کننده سیاست برای رسیدن به درآمد، خود پلتفرم‌ها هستند. یعنی نحوه پول‌ درآوردن در یوتیوب از اینستاگرام و تلگرام و... متفاوت است و البته یوتیوب مدون‌ترین برنامه را در این زمینه ارائه داده است. اما اگر شما بخواهید همین امروز کانالی در یک سکوی داخلی داشته باشید و برای مثال محتوای طنز خود را منتشر کنید، دقیق مشخص نیست که از چه زمانی ممکن است به درآمد برسید.

 

درآمد در این شیوه به تعداد افرادی بستگی دارد که برنامه‌های شما را تماشا می‌کنند. بنابراین تولیدکننده محتوا، باید بر روی نحوه محتوای خود نظارت کرده و بهترین کار را ارائه دهد. یکی از نکاتی که درمورد استفاده از پلتفرم‌های داخلی روشن نیست، خط قرمزهاست. هر پلتفرم عموما دارای یک‌سری خط قرمز است که رعایت آن از سوی کاربران ضروری به‌نظر می‌رسد. 

 

تولیدکنندگان محتوا چطور پول در می‌آورند؟ 
چه اینفلوئنسر باشید و چه تولیدکننده محتوا، وقتی در اینترنت فعال هستید، برای داشتن درآمد وسوسه خواهید شد. پلتفرم‌ها این فرصت را برای مردم عادی فراهم کرده‌اند تا بتوانند با کمی وقت گذاشتن، مخاطب پیدا کنند و با توجه به میزان مخاطبی که دارند،‌ پول در بیاورند. در بستر اینترنت هم تولیدکنندگان محتوا مشغول به کار هستند و هم اینفلوئنسرها.

 

یک تولیدکننده محتوا، فردی است که محتوای دیجیتالی تولید می‌کند، در حالی که یک اینفلوئنسر، یک شخصیت شبکه اجتماعی است که بر مخاطبان خود تاثیر می‌گذارد تا محصولات یا خدماتی را که تبلیغ می‌کند، خریداری کنند. با این حال، اغلب همپوشانی‌های زیادی بین این دو وجود دارد، زیرا بیشتر تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها، ترکیب خوبی از برندسازی شخصی، تولید محتوا و تبلیغ دارند. 

 

همچنان که تعداد تولیدکنندگان محتوا، در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی افزایش پیدا کرده، رقابت بین پلتفرم‌ها برای حفظ تولیدکننده محتوا داغ شده است. اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب، برای بازاریابی اینفلوئنسرها، محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند. اکثر دلارهای تبلیغاتی که به عنوان بخشی از این صنعت شش میلیارد دلاری خرج می‌شود، روی این سه پلتفرم متمرکز شده است و این سه رقابت تنگاتنگی با هم دارند. 

 

شیوه‌های مختلفی برای پول درآوردن در پلتفرم‌های گوناگون وجود دارد که ما اینجا مهم‌ترین آنها را برایتان فهرست کرده‌ایم. اولین شیوه برای درآمدزایی، قرارداد با برندهاست. افرادی که بتوانند با برندها قرارداد ببندند، عموما ۷۰درصد از درآمد خود را از این طریق کسب می‌کنند. شما هم حتما دیده‌اید که شخصی در مقابل دوربین یوتیوب، محصولات برندهای گوناگون را امتحان کرده و شما را ترغیب به خرید می‌کنند.

 

فاندهای تولیدکنندگان محتوا شیوه دیگر درآمدزایی است. تیک‌تاک، یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که این راه را معرفی کرد. سایر پلتفرم‌ها به سرعت از این شیوه الگوبرداری کردند که شامل برنامه Reels Bonus اینستاگرام، فاند پاداش Spotlight در اسنپ چت و فاند تولیدکننده محتوای پینترست برای تولیدکنندگان محتوایی که هنوز شهرت کافی پیدا نکرده‌اند، است.

 

در شبکه‌ای مانند تیک‌تاک به کاربرانی با حداقل ۱۰هزار دنبال‌کننده و با میزان بازدید ۱۰۰هزار برای ویدئوها در بازه زمانی ۳۰ روزه، مبالغی پرداخت می‌شود. این مبالغ عموما آنقدرها زیاد نیستند که بتوانند هزینه‌های تولیدکننده محتوا را پوشش دهند. تقسیم درآمد تبلیغاتی یک راه دیگر است که یوتیوب در آن پیشرو به حساب می‌آید.

 

اینفلوئنسرها برای این‌که بتوانند در این برنامه شرکت کنند، باید هزار مشترک و چهار هزار ساعت تماشا در ویدئوهای بلند خود داشته باشند. ۵۵درصد پولی که یوتیوب از این شیوه به دست می‌آورد به جیب تولیدکننده محتوا یا اینفلوئنسر می‌رود. تولیدکنندگان محتوا همچنین می‌توانند با فروش کالاهای خود یا محصولات و خدمات دیگران از طریق لینک‌های عرضه شده، درآمد کسب کنند اما این کمتر از ۱۰درصد از درآمد کلی آنها را تشکیل می‌دهد.

 

سرویس خرید یوتیوب (YouTube Shopping) به تولیدکنندگان محتوای واجد شرایط اجازه می‌دهد محصولات فروشگاه‌های خود را در ویدئوها یا پخش‌های زنده و از برندهای دیگر در سراسر یوتیوب در ویدئوهای بلند و کوتاه و پخش‌های زنده خود تبلیغ کنند. راه نهایی که برای پول در آوردن معرفی می‌شود، استفاده از گزینه اشتراک است. برخی از کانال‌های یوتیوب، صفحات اینستاگرام یا حتی گروه‌های تلگرامی، اشتراک دارند و شما برای دسترسی به محتوای تولیدی از طریق افراد باید هزینه پرداخت کنید.

 

تولیدکنندگان محتوا چقدر پول در می‌آورند؟ 
تولیدکنندگان محتوا یا اینفلوئنسرها اغلب فعالیت‌های خود را در یوتیوب و اینستاگرام و تیک‌تاک متمرکز می‌کنند. برخی از آنها در همه این شبکه‌ها فعال هستند. امروزه بیش از ۲۰۰میلیون تولیدکننده محتوا در جهان وجود دارد. تولیدکنندگان محتوا به طور متوسط شش ماه و نیم طول می‌کشد تا اولین دلار خود را به دست آورند.

 

البته، اغلب آنها به یکدیگر توصیه می‌کنند حداقل یک‌سال برای کار خود وقت بگذارند. فقط ۱۰درصد از اینفلوئنسرها، سالانه ۱۰۰هزار دلار یا بیشتر درآمد دارند. یعنی درآمد اغلب کسانی که در این پلتفرم‌ها فعال هستند، کمتر از ماهانه هشت هزار و ۳۰۰ دلار است. ۸۵درصد از تولیدکنندگان محتوای تمام‌وقت می‌گویند که از کار خود لذت می‌برند. وقتی از تولیدکننده محتوای تمام‌وقت صحبت می‌کنیم، افرادی هستند که شغل خود را تولیدکننده محتوا یا اینفلوئنسر می‌دانند و به کار دیگری اشتغال ندارند.

 

طبق داده‌های لینک تری، ۲۰۷میلیون نفر وجود دارند که به معنای حرفه‌ای، تولیدکننده محتوا در نظر گرفته می‌شوند. ۲۳میلیون نفر از این افراد، کمتر از هزار دنبال‌کننده دارند و عملا نمی‌توانند درآمد خاصی کسب کنند. ۱۳۹میلیون نفر، بین هزار تا ۱۰هزار دنبال‌کننده دارند. ۴۱میلیون نفر، بین ۱۰ تا ۱۰۰هزار دنبال‌کننده دارند.

 

دو میلیون نفر، بین ۱۰۰هزار تا یک میلیون دنبال‌کننده دارند و تنها دو میلیون نفر در دنیا هستند که بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارند  همانطور که در ابتدا هم گفتیم، اکثرا اینفلوئنسرها یا تولیدکنندگان محتوا، پس از گذشت شش ماه و نیم، شروع به کسب درآمد می‌کنند.

 

آنها پس از گذشت ۱۷ ماه، شروع به کسب درآمد کافی برای تامین هزینه‌های خود می‌کنند و پس از ۲۵ ماه، بسیاری از آنها می‌توانند اولین کارمند یا فریلنسر خود را استخدام کنند. یعنی از آغاز کار تا رسیدن به جایی که بتوانید با استفاده از محتوای تولید خود پولی در آورید که از نیازهای اصلی شما بیشتر باشد، کمی بیش از دو سال زمان می‌برد.

 

اما اگر فکر می‌کنید هرکسی که وارد دنیای اینفلوئنسری شده در دو سال پول خوب و قابل توجهی درمی‌آورد در اشتباه هستید. ۲۶درصد از تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های جهانی، کمتر از هزار دلار در سال پول در می‌آورند. یعنی درآمد سالانه آنها حتی به ۶۰میلیون تومان هم نمی‌رسد. ۲۶درصد بین هزار تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارند و ۴۵درصد دیگر بین ۱۰هزار تا ۵۰۰هزار دلار در سال پول دارند.

 

اما آن افرادی که برای خود یک امپراطوری راه انداخته‌اند، فقط سه درصد از افراد مشهور در اینترنت به‌حساب می‌آیند. درآمد این افراد سالانه بیش از ۵۰۰هزار دلار است. ۵۳درصد از تولیدکنندگان محتوایی که کمتر از ۱۰۰دلار در سال درآمد دارند، ۱۰ساعت یا کمتر در هفته را صرف تولید محتوا می‌کنند.

 

از سوی دیگر، ۴۸درصد از تولیدکنندگان محتوایی که ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار درآمد دارند، ۱۰ساعت یا بیشتر در هفته روی محتوا کار می‌کنند. درآمد تولیدکنندگان محتوای مرد به طور متوسط 88/1 برابر بیشتر از تولیدکنندگان محتوای زنان است. طبق آمار در جهان ۴۴درصد از تولیدکنندگان محتوا می‌گویند کسب‌وکار سازنده آنها منبع درآمد اصلی خانواده آنهاست اما بقیه برای اداره زندگی خانواده خود به منابع کمکی نیاز دارند.

 

فرمول درآمدزایی به شیوه کاربران یوتیوب چیست؟ 
برخی یوتیوب را یک دانشگاه آنلاین می‌دانند. تعداد زیادی از افراد، برای پول در آوردن از یوتیوب سرودست می‌شکنند. کسب درآمد از یوتیوب در گذشته به سادگی بارگذاری محتوای کیفی، رسیدن به میلیون‌ها بازدید و کسب سهمی از درآمد تبلیغاتی بود. اما این الگو در حال حاضر تغییر کرده است.

 

کسب درآمد از یوتیوب شانسی نیست و نیاز به برنامه‌ای مدون برای تولید محتوای کارآمد دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند در یوتیوب به توضیح و آموزش مسائل گوناگون بپردازند. برخی از پردرآمدترین افراد، تنها در مقابل دوربین بازی می‌کنند و پولشان از پارو بالا می‌رود. افرادی هم هستند که موقع درس خواندن یک دوربین با کیفیت پشت سر خود کار می‌گذارند و از درس خواندنشان فیلم می‌گیرند و در یوتیوب می‌گذارند و گاهی میلیون‌ها نفر بازدیدکننده جلب می‌کنند.

 

به هر حال همانقدر که مخاطبان یوتیوب برای یادگیری امور مختلف به آن مراجعه می‌کنند، به دنبال تفریح کردن هم هستند. تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب به روش‌های متعددی برای کسب درآمد از محتوای خود دسترسی دارند. علاوه بر تبلیغات، اسپانسرینگ یک برند بزرگ، کمک مالی طرفداران یا فروش کالا می‌تواند از راه‌های کسب درآمد باشد.

 

نخستین راه برای کسب درآمد در یوتیوب، پیوستن به برنامه یوتیوب پارتنرز است. این برنامه، به تولیدکنندگان محتوا، امکان دسترسی به ابزارهای ویژه مانند توانایی کسب درآمد از ویدئوهای خود از طریق گوگل اَدسنس را می‌د‌هد. برای واجد شرایط بودن استفاده از این برنامه، تولیدکنندگان محتوا باید حداقل هزار دنبال‌کننده و چهار ساعت مدت تماشا در دوره ۱۲ ماه گذشته داشته باشند.

 

تبلیغات‌کنندگان بر اساس کلیک‌ها و بازدیدها، پول پرداخت می‌کنند. یوتیوب ۵۵درصد از این درآمد را به تولیدکننده محتوا می‌دهد و ۴۵درصد را برای خود برمی‌دارد. تولیدکنندگان محتوا باید دستورالعمل‌های تبلیغاتی را رعایت کنند. کنار محتوایی که حاوی عبارات ناپسند، محتوای بزرگسالان، خشونت و سایر موضوعات باشد، تبلیغاتی نمایش داده نخواهد شد و این می‌تواند شامل بحث درباره رویدادهای خبری حساس باشد.

 

شیوه دیگر درآمدزایی، اسپانسرینگ برند است که در دنیای بازاریابی دیجیتال، با نام بازاریابی اینفلوئنسر هم شناخته می‌شود. این یعنی یک شرکت برای تبلیغ یک نام تجاری یا محصول در یک ویدئو، به یک تولیدکننده محتوا پول می‌دهد. اسپانسرینگ برند، شیوه‌ای است که ما روزانه در یوتیوب به آن برمی‌خوریم. یک راه دیگر محبوب برای کسب درآمد از یک کانال، از طریق اعضای کانال است.

 

طرفداران و دنبال‌کنندگان در قالب نشان‌ها، ایموجی‌ها، ویدئوهای ویژه، چت‌های زنده و سایر محتواها، پرداخت‌های ماهانه مکرر انجام می‌دهند. اعضای برنامه یوتیوب پارتنرز که به هزار دنبال‌کننده رسیده باشند، می‌توانند این ویژگی کسب درآمد را در حساب‌های خود فعال کنند. اعضای برنامه یوتیوب پارتنرز همچنین می‌توانند با فعال کردن این ویژگی در حساب‌های خود، حداکثر ۱۲ کالا را به مخاطبان خود بفروشند. رایان کاجی از بازی با اسباب‌بازی‌ها، میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است و کالاهای تولید خود را فروخته.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۲۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر