کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۲۰
تاریخ خبر:

اصلا هر هفته برویم سینما!

اصلا هر هفته برویم سینما!

محاسبه هزینه‌ ماهانه تفریح خانوار چهار نفره در تهران، اصفهان، تبریز و کیش.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| خانواده چهار‌نفره‌ ساکن شهرهایی مانند اصفهان و تبریز برای یک‌ماه تفریح بیرون خانه می‌توانند بین یک تا دو میلیون تومان پول کنار بگذارند. این عدد در نقاطی مثل تهران و کیش از دو میلیون عبور می‌کند. البته این در شرایطی است که ما حداقل‌ها یا متوسط تفریحات را در نظر بگیریم و توقعمان را خیلی بالا نبریم.

 

قیمت بلیت سینما در اغلب شهرها، 60 هزار تومان است و یک خانواده چهارنفره می‌تواند یک‌هفته را به تماشای فیلم‌های روز اختصاص دهد و 240 هزار تومان هزینه کند. اگر همین خانوار چهار نفره بخواهند هفته بعد به رستوران بروند و غذا میل کنند،  دست‌کم 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان خرجش می‌شود. هزینه سایر تفریحات در سایر شهرها متفاوت است؛ بلیت موزه‌ را باید بین پنج تا 10 هزار تومان در نظر گرفت.

 

پس برای خانواده‌ای با جمعیت متوسط یک روز بازدید از موزه نهایتا 40 هزار تومان پول می‌خواهد. اما تفریحات هیجان‌انگیزتر به‌طور معمول برای هر نفر بین 150 تا 300 هزار تومان آب می‌خورد. در دو شهر تهران و کیش امکانات تفریحی بیشتری وجود دارد که هزینه‌هایشان هم بیشتر و گاهی چند میلیون تومانی است.

 

اما شهرهایی مانند اصفهان و تبریز تفریحات هیجان‌انگیز نسبتا کمتری دارند و هزینه انجام آنها هم کمتر می‌شود. این شد سه‌ هفته و یکی از هفته‌ها را هم می‌توانید به مهمانی رفتن اختصاص دهید. 

 

‌تهران؛ متوسط دو میلیون 
اگر خانواده‌ای چهار نفره در تهران بخواهد یکی از آخرهفته‌های خود را به سینما اختصاص دهد، می‌تواند پردیس‌های سینمایی را انتخاب کند که قیمت بلیت آنها برای هر نفر 60 هزار تومان است. با این حساب آنها حتی اگر نخواهند تنقلات بخرند یا شام بعد از سینما را در یک رستوران میل کنند، باید 240 هزار تومان بابت هزینه سینما بپردازند.

 

جالب است بدانید که برخی سینماها قیمت بلیت در ساعت‌های پایانی شب را شناور کرده‌اند. مثلا پردیس سینمایی ایران‌مال، نوشته بلیت سانس 23 و پنج دقیقه یک فیلم کمدی را بین 30 تا 60 هزار تومان می‌فروشد. پردیس سینمایی لوتوس مال هم سالن وی‌آی‌پی دارد که بلیتش را 100 هزار تومان می‌فروشد. سینماهای قدیمی مانند شکوفه بلیت ارزان‌تری دارند که 45 هزار تومان فروخته می‌شوند و برای چهار نفر 180 هزار تومان تمام می‌شود. 

 

این خانواده اگر بخواهند یک هفته را به خوردن ناهار در رستورانی مانند ارکیده اختصاص دهند و کباب کوبیده مخصوص آن را میل کنند، باید نفری 295 هزار تومان هزینه کنند که در نهایت یک میلیون و 180 هزار تومان برایشان تمام می‌شود. به این مبلغ برای هر نفر 110 هزار تومان هم بابت برنج اضافه می‌شود که در مجموع 440 هزار تومان تمام می‌شود.

 

همین تعداد اگر غذایی مانند جوجه کباب را انتخاب کنند، باید یک میلیون و 120 هزار تومان هزینه کنند و با احتساب خرید جداگانه برنج، باید یک میلیون و 560 هزار تومان پول بدهند. اگر این افراد به رستورانی مانند شاندیز بروند و بخواهند شیشلیک بخورند، باید نفری 650 هزار تومان پول بدهند که در مجموع دو میلیون و 600 هزار تومان هزینه نهایی‌شان می‌شود.

 

درصورتیکه انتخاب شما و خانواده فست فود باشد و بخواهید در یک فست‌فودی زنجیره‌ای و مشهور یک وعده غذا بخورید،‌ باید بابت هر عدد پیتزا 270 هزار تومان هزینه کنید. ممکن است شما چهار پیتزا بخرید که نهایتا یک میلیون و 80 هزار تومان می‌شود یا ترجیح بدهید دو پیتزا بخرید و دو به دو نصف کنید که هزینه به 540 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

 

متوسط قیمت برگر در چنین فست‌فودی‌هایی 200 تا 250 هزار تومان می‌شود که اگر بخواهید چهار برگر بخرید بین 800 تا یک میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. در تهران یکی از گزینه‌ها برای تفریح بازدید از موزه‌هاست. موزه ایران باستان که با نام موزه ملی ایران هم شناخته می‌شود،‌ بلیت خود را برای هر ایرانی 10 هزار تومان در نظر گرفته و غیرایرانی‌ها باید 100 هزار تومان پرداخت کنند.

 

با این حساب چهار نفر، باید 40 هزار تومان پول بلیت بپردازند. ساعت بازدید از این موزه در خیابان سی‌تیر در فصل سرد هشت و نیم صبح تا پنج عصر است. بهای بلیت موزه جواهرات ملی ایران برای بازدیدکننده ایرانی شش هزارتومان و خارجی 50 هزار تومان است و بچه‌های دانش‌آموز سه هزار تومان است. هزینه بازدید از این موزه در صورتی که باز باشد، برای یک خانواده حدودا 24 هزار تومان می‌شود.

 

ورودی شهربازی مانند ژوپیتر در پاساژ کورش، ‌300 هزار تومان است که برای چهار نفر یک میلیون و 200 هزار تومان می‌شود. اگر بخواهید همراه با بچه‌ها به هیومن‌پارک بروید که مکانی علمی و تفریحی است چاره‌ای ندارید جز اینکه به ازای هر نفر 165 هزار تومان و مجموعا 660 هزار تومان پول بدهید. اتاق‌های فرار قیمت‌های گوناگونی دارند اما ورودی محبوب‌ترین آنها نفری 150 هزار تومان و برای چهار نفر 600 هزار تومان است.

 

اصفهان؛ متوسط یک میلیون و 200 هزار  
در اصفهان یکی از راحت‌ترین گزینه‌ها برای رفتن به سینما، پردیس‌های سینمایی است که قیمت بلیت آنها 60 هزار تومان اعلام شده و با تهران برابر است. با این حساب یک خانواده چهار نفره در صورتی که بخواهد در این شهر در سینماهای نسبتا نوساز فیلم ببیند، باید 240 هزار تومان پول بدهد.

سینماهای قدیمی مانند شکوفه بلیت ارزان‌تری دارند که 45 هزار تومان فروخته می‌شوند و برای چهار نفر 180 هزار تومان تمام می‌شود. البته این قیمت برای همه پردیس‌ها یکسان نیست. مثلا پردیس سینمایی سپاهان بلیت را 45 هزار تومان می‌فروشد. سینماهای عادی اغلب بلیت ارزان‌تری دارند. مثلا اگر کسی بخواهد به سینما بهار یا مهر برود باید 40 هزار تومان بابت هر بلیت بپردازد و هزینه برای یک خانواده چهار نفره 160 هزار تومان می‌شود.
 

خانواده‌ای چهار نفره در اصفهان اگر قصد داشته باشند به رستورانی مانند شهرزاد که یکی از مشهورترین گزینه‌های در دسترس است بروند، می‌توانند با 468 هزار تومان یک بشقاب استیک بخورند که در مجموع برایشان یک میلیون و 872 هزار تومان تمام می‌شود. قیمت جوجه کباب در این رستوران 168 هزار تومان است و یک خانواده چهارنفره 672 هزار تومان پول نیاز خواهند داشت.

هر پرس چلوکباب کوبیده در رستوران شهرزاد اصفهان 271 هزار تومان و مجموعا برای چهار نفر یک میلیون و 84 هزار تومان می‌شود. قیمت بریانی در یک رستوران مشهور که فقط این نوع غذا را سرو می‌کند، برای هر نفر 190 هزار تومان است و اگر چهار نفر بخواهند این غذای سنتی اصفهان را میل کنند باید 760 هزار تومان هزینه کنند. برای فست‌فود، یکی از گزینه‌ها سکه‌طلاست که برگرهایش را 130 هزار تومان و پیتزا را 185 هزار تومان قیمت می‌دهد.
 

اصفهان پر از موزه‌ها و کاخ‌های دیدنی است که یک روز برای دیدن آنها کم می‌آید. اما اگر شما بخواهید به کاخ چهلستون که یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی این شهر تاریخی است بروید، باید نفری پنج هزار تومان و مجموعا 20 هزار تومان هزینه کنید. این کاخ ساعت 9 صبح تا شش و نیم عصر برای بازدید باز است.

 

اگر سری به جلفا بزنید و بخواهید کلیسای تاریخی وانک را ببینید، نیاز به پرداخت 15 هزار تومان ورودی برای هر نفر دارید. تماشای نقاشی‌های دیواری قدیمی این کلیسای مشهور برای یک خانواده 60 هزار تومان تمام می‌شود. ورودی موزه بازار قیصریه برای هر نفر هفت هزار تومان تعیین شده که در نهایت نیاز به 28 هزار تومان پول دارد.

 

در اصفهان مراکز تفریحی غیرتاریخی چندان زیاد نیستند. اما اگر اهل ورزش هستید می‌توانید برای بازی کردن والیبال ساحلی مجموعه تفریحی کولاک بروید که ورودی‌اش نفری 30 هزار تومان است و چهار نفر باید 120 هزار تومان هزینه کنند. اگر ثروتمند هستید می‌توانید برای پرواز با پاراگلایدر و پاراموتور و آموزش آن بروید که نفری 15 میلیون تومان و در مجموع 60 میلیون تومان قیمت دارد.

 

ایستگاه واقعیت مجازی آدرنالین جایی است که می‌توانید در آن بازی کنید و بابت ورودی به آن موظفید نفری 70 هزار تومان پول پرداخت کنید. هزینه حضور در چنین مکانی برای چهار نفر 280 هزار تومان می‌شود. هزینه تفریحات معقول در شهری مانند اصفهان به‌طور متوسط برای یک ماه، یک میلیون تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان تمام می‌شود.

 

کیش؛ متوسط دو میلیون و 300 هزار 
اگر خانواده‌ای چهار نفره بخواهد یکی از آخرهفته‌های خود را به سینما اختصاص دهد، چاره‌ای ندارد جز اینکه پردیس‌ میگامال کیش را انتخاب کند که بلیتش برای هر نفر 60 هزار تومان است و چهار نفر باید بابت دیدن یک فیلم سینمایی 240 هزار تومان هزینه کنند. این سینما چند سالن گوناگون دارد که هرکدام یک فیلم را نمایش می‌دهند و البته تعداد فیلم‌های نمایش داده شده در آن چندان زیاد نیست و تنوع کمی دارد. 

 

اگر بخواهید در رستورانی مانند دستپخت در کیش غذا بخورید باید بابت هر پرس کوبیده با برنج 225 هزار تومان هزینه کنید و در نهایت باید برای چهار نفر 900 هزار تومان کارت بکشید. اگر بخواهید در فست‌فودی مانند برگرشاپ یک وعده غذایی به همراه خانواده خود میل کنید، باید چیزبرگر را با قیمت 197 هزار تومان بخرید که برای چهارنفر حدودا 800 هزار تومان می‌شود.

 

قیمت پیتزا در یکی از فست‌فود فروشی‌های خوشنام کیش، 260 هزار تومان است که اگر بخواهید چهار عدد بخرید باید یک میلیون و 60 هزار تومان هزینه کنید و اگر به خرید دو پیتزا قناعت کنید به 530 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. در کیش برای تفریح با محدودیت روبه‌رو نیستید اما هزینه تفریح کردن در این جزیره در مقایسه با بقیه شهرهای کشور بالاتر است.

 

مثلا می‌توانید سراغ پاراسل کیش بروید که بلیتش برای هر نفر 654 هزار تومان است و برای چهار نفر دو میلیون و 616 هزار تومان هزینه برمی‌دارد. پاراسل در کیش یا چتر سواری روی دریا یا بالن سواری در کیش یکی از تفریحات دریایی کیش است. بازدید از پارک دلفین‌های کیش بلیت 590 هزار تومانی دارد و شما با این پول می‌توانید از باغ پرندگان و نمایش دلفین‌ها بهره ببرید.

 

هزینه چهار نفر برای چنین تفریحی دو میلیون و 360 هزار تومان می‌شود. حضور در کشتی آکواریومی که شامل یک ساعت گشت دریایی و موزیک زنده می‌شود،‌ برای هر نفر 251 هزار تومان می‌شود که اگر چهارنفره بخواهید این تفریح را انجام دهید باید کمی بیش از یک میلیون تومان هزینه کنید. درصورتیکه اهل غواصی باشید، می‌توانید چنین تفریحی را در کیش تجربه کنید.

 

هزینه غواصی در کیش به ازای هر نفر 654 هزار تومان است و جمع آن برای یک خانواده چهارنفره دو میلیون و 616 هزار تومان می‌شود. اگر هم بخواهید در کشتی اوستا دو ساعت دور خلیج‌فارس بگردید و شام هم چلوجوجه و گوشت میل کنید و از اجرای زنده موزیک لذت ببرید، برای چهار نفر باید دو میلیون و 80 هزار تومان کارت بکشید.

 

اگر بخواهید در کیش یک روز را چهار نفره فست فود بخورید، یکی از روزهای ماه را به سینما اختصاص دهید و در نهایت یکی از تفریح‌های ارزان را انتخاب کنید، باید هر ماه دو میلیون و 300 هزار تومان بابت تفریح خانوادگی خود کنار بگذارید.

 

تبریز؛ متوسط یک میلیون و 200 هزار 
در شهر تبریز قیمت بلیت سینما در پردیس‌های سینمایی، 45 هزار تومان است که در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ کمتر به حساب می‌آید. با این حساب یک خانواده چهارنفره که بخواهند آخر هفته خود را به دیدن دسته‌جمعی فیلم اختصاص دهند، باید 180 هزار تومان فقط برای بلیت خود هزینه کنند.

 

البته یکی از پردیس‌ها با نام لاله پارک تبریز، بلیت را 60 هزار تومان می‌فروشد که اگر چهار نفر بخواهند فیلم را در این سینما ببینند باید 240 هزار تومان در یک شب پول بدهند. با این حال گزینه‌ای مانند سینماهای عادی و قدیمی‌تر هم وجود دارد که بلیتشان در شهر تبریز 30 هزار تومان است و هزینه تماشای فیلم‌های روز برای یک خانواده متوسط در آن 120 هزار تومان خواهد شد.

 

همین خانواده اگر بخواهند هفته بعد را برای صرف یک وعده غذایی به رستورانی مشهور برای خوردن غذاهای ایرانی بروند، می‌توانند رستورانی مانند دلستان را انتخاب کنند که چلوکباب کوبیده را با قیمت پرسی 260 هزار تومان می‌فروشد و هزینه‌اش برای چهار نفر یک میلیون و 40 هزارتومان تمام می‌شود. در این رستوران می‌شود جوجه کباب را پرسی 250 هزار تومان خورد که چهار پرس آن یک میلیون تومان پول نیاز دارد.

 

در رستوران تلخون قیمت هر پرس کوبیده 250 هزار تومان و چلوجوجه 230 هزار تومان است که در نهایت برای چهار نفر 920 هزار تومان هزینه برمی‌دارد. قیمت پیتزا در رستوران مشهوری به‌نام پاییز 81، برابر با 175 هزار تومان است که اگر چهار عدد از آن را سفارش بدهید باید 700 هزار تومان کارت بکشید. البته این رستوران پیتزاهای مدل ایتالیایی را 250 هزار تومان قیمت زده است.

 

برای خوردن ساندویچ در رستوران‌های بنام تبریز باید بین 150 تا 200 هزار تومان به ازای هر نفر هزینه کنید که در انتها برای چهار نفر بین 600 تا 800 هزار تومان پول نیاز دارد. در تبریز یکی از گزینه‌های مناسب برای تفریح دیدار از موزه‌هاست. ورودی یکی از مهم‌ترین موزه‌ها که شما را یاد ستارخان و باقرخان و تاریخ 200 سال اخیر می‌اندازد برای هر نفر پنج هزار تومان است و چهار نفر باید 20 هزار تومان برای بازدید خود پرداخت کنند. ‫

 

ورودی موزه قاجار که در واقع خانه امیر نظامی گروسی است، همین میزان تمام می‌شود. به‌طور کلی ورودی موزه‌ها در این شهر بین پنج تا هفت هزار تومان بوده که مشابه بقیه موزه‌های کشور است. اگر نخواهید موزه بروید می‌توانید به پارک ائل‌گلی مراجعه کنید و بنای آن را در روشنی روز یا تاریکی شب ببینید و هیچ پولی هم نپردازید یا در نهایت یک وعده غذا را همان جا صرف کنید.

 

تبریز یک پارک آبی هم دارد که افراد بالای شش سال می‌توانند به آن مراجعه کنند. البته ممکن است شما نتوانید چهار نفره برای استفاده از این تفریح بروید اما بد نیست بدانید که ورودی پارک آبی،‌ 260 هزار تومان است که برای یک خانواده چهار نفره یک میلیون و 40 هزار تومان می‌شود.‬‬‬

 

 

کدخبر: ۵۵۲۰۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر