کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۰۷۰
تاریخ خبر:

چگونه از نجف به کربلا برویم: بهترین مسیرها و توصیه‌های ضروری

چگونه از نجف به کربلا برویم: بهترین مسیرها و توصیه‌های ضروری

رپورتاژ آگهی| زمانی که شما قصد سفر به کربلا را دارید، باید از شهر نجف عبور کنید و از نجف به کربلا فقط 2 راه برای شما وجود دارد. یکی از آن راه‌ها سفر جاده‌ای با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دیگری پیاده‌روی تا کربلا است. فاصله نجف تا کربلا 80 کیلومتر است. با ما همراه باشید تا درباره اینکه چگونه از نجف به کربلا برویم اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مسیر دسترسی کربلا از نجف

 

با اینکه شهر کربلا پرترددترین شهر زیارتی کشور عراق است، ولی در آن هیچ فرودگاهی وجود ندارد؛ بنابراین اگر قصد دارید تا به صورت هوایی به کربلا بروید باید بدانید که این امر ممکن نیست. نزدیک‌ترین شهر به کربلا نجف اشرف است که در این شهر فرودگاه بین‌المللی وجود دارد.

برای اینکه مسافت 80 کیلومتری نجف تا کربلا را طی کنید می‌توانید از اتوبوس‌ها، ون‌های مسافرتی، تاکسی، خودروی شخصی استفاده کنید یا به صورت پیاده این مسافت را طی کنید. پیمودن این مسیر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بین 1 الی 2 ساعت طول می‌کشد. در صورت پیاده روی نیز در صورتی که روزانه 6 تا 8 پیاده روی کنید بسته به سرعت حرکت شما بین 3 تا 5 روز طول می‌کشد تا به کربلا برسید.

معرفی مسیرهای پیاده روی نجف به کربلا

برای طی کردن مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا باید به عمودهایی که در این مسیر قرار داده‌اند توجه کنید. این عمودها در فاصله 50 متری از هم قرار دارند و اولین عمود از اول بزرگراه نجف آغاز می‌شود. عمودهای مسیر نجف تا کربلا 1452 عدد بوده که آخرین عمود در مقابل حرم حضرت عباس (ع) قرار دارد. برای پیمودن مسیر پیاده‌روی راهپیمایی اربعین می‌توانید از مسیر دیگری غیر از مسیر اصلی آن استفاده کنید. این مسیر که مسیری باصفا است به اسم طریق العلما شهرت گرفته است. این مسیر به نسبت مسیر اصلی خلوت‌تر بوده ولی امکانات و خدمات ارائه شده در آن در فواصل بیشتر از هم قرار دارند.

در مسیر طریق العلما اتوبوس و ماشینی تردد ندارد و بسیاری از زائران اربعین این مسیر را به دلیل داشتن منظره‌های زیبا و جذابش انتخاب می‌کنند. شما اگر قصد عبور از این مسیر را دارید می‌توانید بعد از عبور از شهر کوفه وارد مسیر طریق العلما شوید.

بیمه کربلا، پوشش هزینه‌های درمانی و خسارات مسیر نجف تا کربلا

رخ دادن حوادث غیرمتقربه قابل پیش‌بینی نبوده و اقدامات پیشگیرانه در مقابل حوادث از بدیهیات است. بهترین راه برای پوشش هزینه‌های درمانی و خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، خرید بیمه کربلا است. پوشش‌های بیمه کربلا به شرح زیر است:

  • فوت اتفاق افتاده به هر دلیلی
  • فوت ناشی از حادثه رخ داده
  • فوت ناشی از حملات تروریستی پیش‌آمده
  • نقص عضو ناشی از حوادث
  • هزینه‌های درمان در بیمارستان‌ها ناشی از حوادث و نقص عضو

تهیه بیمه سما در طول اربعین برای تمامی زائران ضروری است، اما برای پوشش بیشتر می‌توانید به سراغ خرید بیمه کربلای ویژه نیز بروید. بیمه سفر کربلا 30 روز اعتبار دارد. نحوه پرداخت حق بیمه اربعین نیز به این صورت است که ابتدا در سایت بیمه‌دات‌کام نسبت به خرید بیمه زائرین اربعین اقدام می‌کنید و سپس هزینه این بیمه را پرداخت می‌نمایید.

جاهای زیارتی و آثار تاریخی در مسیر نجف تا کربلا

در صورتی که قصد دارید تا مسیر نجف تا کربلا را پیاده‌روی کنید، می‌توانید در طول این مسیر از مکان‌های زیارتی و تاریخی بازدید کنید. در ادامه به معرفی چند مکان زیارتی و تاریخی عراق که در مسیر نجف تا کربلا قرار دارند می‌پردازیم.

قبرستان وادی‌السلام

قبرستان وادی‌السلام، بزرگ‌ترین قبرستان جهان است که در شهر نجف قرار دارد و میلیون‌ها مقبره قدیمی و گلی از اشخاص بزرگ در این گورستان قرار دارند. مقبره دو تن از پیامبران الهی به نام‌های صالح و هود که نامشان در قرآن آمده است، در این گورستان قرار دارند. علاوه‌براین نام بسیاری از بزرگان نامدار تاریخ اسلام را در بین این مقبره‌ها مشاهده خواهید کرد و می‌توانید آنان را نیز زیارت کنید.

نهر علقمه

نهر علقمه رود معروفی که نامش را بارها در روضه‌ها و مرثیه‌های عزاداری ماه محرم شنیده‌اید، از دیگر جاهای دیدنی و تاریخی مسیر کربلا به نجف است. این رود انشعابی از رود فرات است و شما می‌توانید این رود و مکان تاریخی را در کربلا و نزدیک به حرم امام حسین (ع) مشاهده کنید.

قصر نخیله

قصر نخیله تاریخچه‌ای قدیمی دارد و مربوط به دوره عثمانی می‌باشد که یکی از مکان‌های تاریخی مسیر نجف تا کربلا است. نام دیگر این قصر خان‌الربع است که دلیل نامگذاری آن به محل قرارگیری این قصر در یک چهارم فاصله کربلا تا نجف مرتبط است. قصر نخیله در 16 کیلومتری کربلا قرار دارد و شما همچون زائران دیگر می‌توانید از این مکان تاریخی دیدن کنید. بنا به گفته‌ها این قلعه در زمان عثمانی‌ها و به منظور استراحت‌گاهی برای مسافران نجف تا کربلا ساخته شده است.

مسجد کوفه

مسجد کوفه مکانی زیارتی و تاریخی است که در 12 کیلومتری شهر نجف قرار دارد و شما می‌توانید بعد از زیارت حرم امام علی (ع) از آن بازدید کنید. مسجد کوفه بعد از مسجدالحرام دومین مسجد قدیمی در جهان محسوب می‌شود و جزو چهار مسجد بزرگ مسلمانان است. این مسجد بنابر روایات مربوط توسط حضرت آدم یعنی اولین انسان و پیامبر الهی ساخته شده است. این بنای تاریخی از نظر معنوی برای مسلمانان حائز اهمیت بوده و در گذشته محل خلافت حضرت علی (ع) بوده است. اگر به مقبره‌های این مکان دقت کنید مقبره‌های مسلم بن عقیل، مختار ثقفی و هانی بن عروه را نیز مشاهده خواهید کرد.

در مسیر نجف تا کربلا چه وسایلی لازم است؟

اگر قصد دارید تا مسیر نجف تا کربلا را به صورت پیاده طی کنید بهتر است که از وسایل مورد نیاز اربعین را همراه خود داشته باشید. استفاده کنید. در طول مسیر حتما باید از کفش‌های سبک و طبی استفاده کنید، کفش‌های غیرطبی و سنگین می‌تواند به پاهای شما آسیب برساند و پیاده‌روی را برایتان دشوار کند. از طرفی نیازی به حمل یک چمدان بزرگ و سنگین برای سفر به کربلا نخواهید داشت.

برای حمل وسایل ضروری خود در این سفر بهتر است که از یک کوله پشتی سبک و جادار استفاده کنید؛ زیرا برای یک سفر زیارتی و چند روزه، نیازی به وسایل زیاد و غیرضروری نخواهید داشت. لباس‌های خود را مناسب با آب و هوای خشک و بیابانی کشور عراق انتخاب کنید و اگر در فصل گرما قصد سفر دارید بهتر است که از لباس‌های نخی خنک استفاده کنید. در تصویر زیر می‌توانید لیست کاملی از وسایل ضروری و مورد نیاز برای سفر به کربلا را مشاهده کنید:

شرایط اسکان در مسیر نجف تا کربلا

حال اگر قصد دارید که مسیر نجف تا کربلا را پیاده‌روی کنید ممکن است بین 3 الی 5 روز طول بکشد. بنابراین برای این مدت زمان نیاز دارید تا در مکانی استراحت کنید. به همین منظور استراحت‌گاه و موکب‌هایی در مسیر نجف تا کربلا تعبیه شده تا رفاه حال زائران را تامین کند. حتی برخی از ساکنان آن منطقه خانه‌های خود را برای رفاه زائران در اختیارشان قرار می‌دهند. در نهایت می‌توان گفت که در این مسیر از کلیه خدمات بهداشتی، رفاهی و درمانی برخوردار خواهید بود تا سفری راحت و ایمن را داشته باشید.

 

کدخبر: ۵۶۴۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر